Welke toonladders speel je het meest en waarom?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Rhinus schreef:
gilles schreef:de C en de E, dat zijn de enige die ik ken...
Als je C kan ken je in principe A mineur ook he.

En eigelijk C# majeur ook. Alles gewoon 1 plaatsje opschuiven he :P
ja klopt, die C# kan ik ook, maar gebruik ik eigenlijk nooit, omdat we nergens iets in C# spelen. Hoe gaat Amineur dan? Is die hetzelfde als de C dan?
de grote storthoop heeft gesproken
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Heftig spul wat daar staat in Wheat's BassBook... Ik heb het eerste boek even doorgenomen, daar stond niet veel nieuws, maar ik ben net klaar met de eerste paragraaf van het tweede boek. Ik vind het veel informatie, en het komt nu op me over dat ik dat echt NOOIT kan onthouden. Het lijkt me wel ontzettend nuttig! Ik kan het wel aanraden, het is erg goed te lezen vind ik... Beetje jammer dat die stukjes tab niet in Courier zijn gezet, maar goed...
https://www.wheatdesign.com/bassbook/
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

heskez schreef:Dus stel dat ik bij het akkoord B-7 b5 (B mineur 7 mol 5) Een loopje wil spelen. Kan ik het beste als eerste een C majeur toonladder spelen. Dan de noten van C majeur spelen vanaf B voor de B mineur. Vervolgens de kwint een halve toon verlagen (mol 5) en een kleine septime pakken.

Heb ik dat goed?
Ik bedoel dus of ik bij dit akkoord theoretisch gezien deze noten kan/mag spelen.
-- It's the hat that keeps the funk --
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

gilles schreef:Hoe gaat Amineur dan? Is die hetzelfde als de C dan?
Als je een simpele C speelt krijg je iets van zo:

Code: Selecteer alles

G------------2-4-5
D------2-3-5------
A--3-5------------
E-----------------
Nu A mineur

Code: Selecteer alles

G----------------2-4-5
D----------2-3-5------
A----2-3-5------------
E--5------------------
Dezelfde tonen dus, alleen begin je op een andere plaats.
Gebruikersavatar
Funky x2
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 apr 2005, 14:10

Bericht door Funky x2 »

Mineur bluesladder, en F majeur in 2 octaven om mijn snelheid te oefenen.
Roelof
christophe
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mar 2005, 15:09

Bericht door christophe »

heskez schreef:Dus stel dat ik bij het akkoord B-7 b5 (B mineur 7 mol 5) Een loopje wil spelen. Kan ik het beste als eerste een C majeur toonladder spelen. Dan de noten van C majeur spelen vanaf B voor de B mineur. Vervolgens de quint een halve toon verlagen (mol 5) en een kleine septime pakken.

Heb ik dat goed?
Bm7b5 = Cmaj7
je begint en eindigt gewoon een halve noot lager
Je kan er dus gerust ook de ander modi over spelen. de één zal wel weer beter klinken dan de ander.
Dm dorisch (2de graad) is een goeie optie daar je op de terts begint.

Er is niet echt een toonladder die ik meer gebruik dan een ander. Het is allemaal wat stijl en soms ook band gebonden. Ik ga geen octatonisch scales in blues spelen bvb, in funk opteer ik voor Dorisch mineur, ....
Vigier Passion II custom 6-string | F-bass BN5 Custom | SWR Mo'Bass | SWR Goliath II | SWR Son of Bertha | www.subliminal.be |
Gezocht: SWR Mo'Control footswitch
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Hee, bedankt man!

Het duurde even maar ik heb hem nu door :D
groetjes
-- It's the hat that keeps the funk --
Volle Nerd
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 jul 2005, 10:40

Bericht door Volle Nerd »

k speel vaak dorisch.. dat is lkkr voor het slappen in E.. aolisch ook vaak.. of gwn simpel wel mineur pentatonich\blues.. de majeur ook en majeur pentatonisch ook .. en voor solo's (soms) gebruik ik de toonladders (ionisch etc.) over de akkoorden heen
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4350
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Ik begin meestal in majeur als ik ladders oefen. Als ik wat componeer start ik in mineur (depressieve lul ben ik). Maar om het echt interessant te houden jas ik meestal de hele modetabel er doorheen (locrian, aeolian, etc). En vergeet niet de bluesladder en wat gekloot met arabische ladders. Fok man, ik pak alles wat ik pakken kan. Vaak ook gewoon chromatisch. Erg nuttig in de metal, boogie, jazz en de swing.
Plaats reactie