ja klopt, die C# kan ik ook, maar gebruik ik eigenlijk nooit, omdat we nergens iets in C# spelen. Hoe gaat Amineur dan? Is die hetzelfde als de C dan?Rhinus schreef:Als je C kan ken je in principe A mineur ook he.gilles schreef:de C en de E, dat zijn de enige die ik ken...
En eigelijk C# majeur ook. Alles gewoon 1 plaatsje opschuiven he
Welke toonladders speel je het meest en waarom?
de grote storthoop heeft gesproken
Heftig spul wat daar staat in Wheat's BassBook... Ik heb het eerste boek even doorgenomen, daar stond niet veel nieuws, maar ik ben net klaar met de eerste paragraaf van het tweede boek. Ik vind het veel informatie, en het komt nu op me over dat ik dat echt NOOIT kan onthouden. Het lijkt me wel ontzettend nuttig! Ik kan het wel aanraden, het is erg goed te lezen vind ik... Beetje jammer dat die stukjes tab niet in Courier zijn gezet, maar goed...
https://www.wheatdesign.com/bassbook/
https://www.wheatdesign.com/bassbook/
Ik bedoel dus of ik bij dit akkoord theoretisch gezien deze noten kan/mag spelen.heskez schreef:Dus stel dat ik bij het akkoord B-7 b5 (B mineur 7 mol 5) Een loopje wil spelen. Kan ik het beste als eerste een C majeur toonladder spelen. Dan de noten van C majeur spelen vanaf B voor de B mineur. Vervolgens de kwint een halve toon verlagen (mol 5) en een kleine septime pakken.
Heb ik dat goed?
-- It's the hat that keeps the funk --
Als je een simpele C speelt krijg je iets van zo:gilles schreef:Hoe gaat Amineur dan? Is die hetzelfde als de C dan?
Code: Selecteer alles
G------------2-4-5
D------2-3-5------
A--3-5------------
E-----------------
Code: Selecteer alles
G----------------2-4-5
D----------2-3-5------
A----2-3-5------------
E--5------------------
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 15 mar 2005, 15:09
Bm7b5 = Cmaj7heskez schreef:Dus stel dat ik bij het akkoord B-7 b5 (B mineur 7 mol 5) Een loopje wil spelen. Kan ik het beste als eerste een C majeur toonladder spelen. Dan de noten van C majeur spelen vanaf B voor de B mineur. Vervolgens de quint een halve toon verlagen (mol 5) en een kleine septime pakken.
Heb ik dat goed?
je begint en eindigt gewoon een halve noot lager
Je kan er dus gerust ook de ander modi over spelen. de één zal wel weer beter klinken dan de ander.
Dm dorisch (2de graad) is een goeie optie daar je op de terts begint.
Er is niet echt een toonladder die ik meer gebruik dan een ander. Het is allemaal wat stijl en soms ook band gebonden. Ik ga geen octatonisch scales in blues spelen bvb, in funk opteer ik voor Dorisch mineur, ....
Vigier Passion II custom 6-string | F-bass BN5 Custom | SWR Mo'Bass | SWR Goliath II | SWR Son of Bertha | www.subliminal.be |
Gezocht: SWR Mo'Control footswitch
Gezocht: SWR Mo'Control footswitch
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 25 jul 2005, 10:40
Ik begin meestal in majeur als ik ladders oefen. Als ik wat componeer start ik in mineur (depressieve lul ben ik). Maar om het echt interessant te houden jas ik meestal de hele modetabel er doorheen (locrian, aeolian, etc). En vergeet niet de bluesladder en wat gekloot met arabische ladders. Fok man, ik pak alles wat ik pakken kan. Vaak ook gewoon chromatisch. Erg nuttig in de metal, boogie, jazz en de swing.