Welke toonladders speel je het meest en waarom?
Welke toonladders speel je het meest en waarom?
Zelf word ik nogal simpel van toonladders oefenen. Maar toch gebruik ik ze onbewust veel in de praktijk. De Majeur met Septime is het meest blijven hangen.
-- It's the hat that keeps the funk --
Ook mineur bluesladder hierzo.. klinkt al gauw leuk, net als pentatonisch, maar geeft net wat extra. In de praktijk komen er af en toe met funky of jazzy stukjes allerlei noten bij en heb ik elke noot wel in alle toonsoorten gebruikt. Maar m'n basis is die bluesladder. Ik zou alleen wel eens wat meer majeur mogen spelen, daarmee ben ik met improviseren merkbaar minder vrij dan met mineur..
Ja, wat Equalizer zegt eigelijk..
Vaak speel ik in blues minor/gewone minor en dan daarbij nog wat andere noten.
Maar, volgens mij speel ik eigelijk vooral is het vooral mineur pentatonisch met daarbij dan ook de, ehm, geen muziekles is bij zo dingen kut. Hoe zeg ik dit? Ach, gewoon intervallen dan maar.
Mineur pentatonisch => 0,3,5,7,10,12
Met daarbij in de loopjes => 2,4,6,8,11
De 1 en 9 speel ik niet zo veel heb ik gemerkt.
Verder kan het zijn dat ik ze in andere modes speel OID. Maar dan kan je ze meestal 'terug duwen' naar een toonladder van de net beschreven vorm.
(Duidelijk? )
En vaak speel ik dat dan in D of C. Ik denk dat dat komt omdat dat het lekkerste is voor mijn polsen ofzo.
Vaak speel ik in blues minor/gewone minor en dan daarbij nog wat andere noten.
Maar, volgens mij speel ik eigelijk vooral is het vooral mineur pentatonisch met daarbij dan ook de, ehm, geen muziekles is bij zo dingen kut. Hoe zeg ik dit? Ach, gewoon intervallen dan maar.
Mineur pentatonisch => 0,3,5,7,10,12
Met daarbij in de loopjes => 2,4,6,8,11
De 1 en 9 speel ik niet zo veel heb ik gemerkt.
Verder kan het zijn dat ik ze in andere modes speel OID. Maar dan kan je ze meestal 'terug duwen' naar een toonladder van de net beschreven vorm.
(Duidelijk? )
En vaak speel ik dat dan in D of C. Ik denk dat dat komt omdat dat het lekkerste is voor mijn polsen ofzo.
De 0 ?Rhinus schreef:
Mineur pentatonisch => 0,3,5,7,10,12
Met daarbij in de loopjes => 2,4,6,8,11
De 1 en 9 speel ik niet zo veel heb ik gemerkt.
Ontopic: meestal zet ik even de radio aan of zo, en dan kom je er vrij snel achter in welke toonsoort het nummer staat en kan ik daar mijn kerktoonladders op gaan oefenen.
@ real kid, je hebt helemaal gelijk.
Zoek eens op internet op:
Wheat's bass book
Uitprinten en hoppa... helemaal lezen, vooral het stuk over toonladders. Of als je het zelf wilt uitvogelen:
Neem de majeur ladder
E----3---5---------------------------
A------------2---3--5----------------
D------------------------2---4---5---
G-------------------------------------
Je speelt nu van het Gmaj akkoord de noten G,A,B,C,D,E,F, en G. Of dit nou hetzelfde is als de ionische of myxolydische ladder weet ik niet uit m'n hoofd. Wel weet ik dat ladders in principe niks met akkoorden te maken hebben. Een ladder is dus bijvoorbeeld myxolidisch, als je daar dan de 1ste de 3e en de 5e (ofwel de 1,3 en 5) van neemt dan krijg je een akkoord.
Nou ik heb 't maar even opgezocht: Het gaat in het geval van ladders om de modi (modussen, modes, meervoud van mode (als in stand, damn ingewikkeld woord eigenlijk)) van de majeur ladder. Als je in de 2e of de derde modus wederom de 1,3,5 speelt, dan speel je een inversie van het majeur akkoord....
okeeeeeey, hier heeft niemand wat aan...ik wil volgens mij iets teveel vertellen.
FF beknopt dan. Terug naar de majeur ladder. De tweede modus van de majeur ladder begint in het geval van de G dus op de A. Je kan dus die ladder op A beginnen en op A eindigen maar nog steeds in het Gmaj akkoord blijven. Het werkt dus niet om dat de greep op te schuiven...hoe gaat dat dan wel?
Gmaj, ladder A-A
E-------5---7---8----------------------------
A-------------------5---7--------------------
D---------------------------4---5---7-------
G---------------------------------------------
je speelt nu nog steeds de majeurladder van G, maar dan van A tot A, want de nootjes zijn: A,B,C,D,E,F,G en A. Dit is de tweede modus van de majeur ladder. Bouw je nou weer een akkoord (eigenlijk triade) hiervan middels de 1,3,5 constructie, dan krijg je volgens mij de 2e inversie van het Gmaj akkoord.
Wat nou de giller is, is dat als je de 2e modus van Gmaj speelt over Am(ineur) akkoord, dat het dan prima klinkt... Er zijn in totaal van alle ladders 7 modi...doe er je voordeel mee...
'T is wel lastig, dus lees wheat's bassbook ff... vraag aan de toetsenist van je band een akkoordenschema en leef je uit...
Ehm, ja
T
Zoek eens op internet op:
Wheat's bass book
Uitprinten en hoppa... helemaal lezen, vooral het stuk over toonladders. Of als je het zelf wilt uitvogelen:
Neem de majeur ladder
E----3---5---------------------------
A------------2---3--5----------------
D------------------------2---4---5---
G-------------------------------------
Je speelt nu van het Gmaj akkoord de noten G,A,B,C,D,E,F, en G. Of dit nou hetzelfde is als de ionische of myxolydische ladder weet ik niet uit m'n hoofd. Wel weet ik dat ladders in principe niks met akkoorden te maken hebben. Een ladder is dus bijvoorbeeld myxolidisch, als je daar dan de 1ste de 3e en de 5e (ofwel de 1,3 en 5) van neemt dan krijg je een akkoord.
Nou ik heb 't maar even opgezocht: Het gaat in het geval van ladders om de modi (modussen, modes, meervoud van mode (als in stand, damn ingewikkeld woord eigenlijk)) van de majeur ladder. Als je in de 2e of de derde modus wederom de 1,3,5 speelt, dan speel je een inversie van het majeur akkoord....
okeeeeeey, hier heeft niemand wat aan...ik wil volgens mij iets teveel vertellen.
FF beknopt dan. Terug naar de majeur ladder. De tweede modus van de majeur ladder begint in het geval van de G dus op de A. Je kan dus die ladder op A beginnen en op A eindigen maar nog steeds in het Gmaj akkoord blijven. Het werkt dus niet om dat de greep op te schuiven...hoe gaat dat dan wel?
Gmaj, ladder A-A
E-------5---7---8----------------------------
A-------------------5---7--------------------
D---------------------------4---5---7-------
G---------------------------------------------
je speelt nu nog steeds de majeurladder van G, maar dan van A tot A, want de nootjes zijn: A,B,C,D,E,F,G en A. Dit is de tweede modus van de majeur ladder. Bouw je nou weer een akkoord (eigenlijk triade) hiervan middels de 1,3,5 constructie, dan krijg je volgens mij de 2e inversie van het Gmaj akkoord.
Wat nou de giller is, is dat als je de 2e modus van Gmaj speelt over Am(ineur) akkoord, dat het dan prima klinkt... Er zijn in totaal van alle ladders 7 modi...doe er je voordeel mee...
'T is wel lastig, dus lees wheat's bassbook ff... vraag aan de toetsenist van je band een akkoordenschema en leef je uit...
Ehm, ja
T
Hmm, zitten wat foutjes in je verhaal This. Allereerst is de op-zijn-kop notering van de tabs nogal verwarrend . G A B C D E F G is myxolidisch (5e trap, b7). De gewone G majeurladder heeft een F# ipv een F, wat je trouwens weer wel goed hebt genoteerd in je tabs. En inversies zijn alleen maar de manier waarop je akkoorden speelt, akkoordomkeringen dus (in het geval van G: G B D, B D G, D G B).
G5 akoord is een manier om een power akkoord te noteren, het favoriete akkoord van menig gitarist . Die bestaat uit grondtoon en kwint, G en D dus in dit geval, de terts laat je in dit geval weg.
Voor een akkoord moet je gewoon de majeur ladder nemen, laten we G aanhouden, dus: G(1) A(2) B(3) C(4) D(5) E(6) F#(7) G(8).
Dan nu de akkoorden:
G (1,3,5) = G B D
Gm (1,b3,5) = G Bb D
G5 (1,5) = G D
G7 (1,3,5,b7) = G B D F (klein septiem)
Gmaj7 (1,3,5,7) = G B D F# (groot septiem)
Gm7 (1,b3,5,b7) = G Bb D F
En zo kan je nog wel even doorgaan ...
Voor een akkoord moet je gewoon de majeur ladder nemen, laten we G aanhouden, dus: G(1) A(2) B(3) C(4) D(5) E(6) F#(7) G(8).
Dan nu de akkoorden:
G (1,3,5) = G B D
Gm (1,b3,5) = G Bb D
G5 (1,5) = G D
G7 (1,3,5,b7) = G B D F (klein septiem)
Gmaj7 (1,3,5,7) = G B D F# (groot septiem)
Gm7 (1,b3,5,b7) = G Bb D F
En zo kan je nog wel even doorgaan ...
Dus stel dat ik bij het akkoord B-7 b5 (B mineur 7 mol 5) Een loopje wil spelen. Kan ik het beste als eerste een C majeur toonladder spelen. Dan de noten van C majeur spelen vanaf B voor de B mineur. Vervolgens de quint een halve toon verlagen (mol 5) en een kleine septime pakken.
Heb ik dat goed?
Heb ik dat goed?
-- It's the hat that keeps the funk --