mark king

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
konijntjeluuk
Berichten: 707
Lid geworden op: 17 dec 2004, 15:41

mark king

Bericht door konijntjeluuk »

hoe slapt mark king? hij gebruikt de left-hand slap techniek of zoiets.... maar weet iemand hoe dat gaat? en kan die me dat uitleggen want het klinkt echt vet!
Gebruikersavatar
Surferboy
Bas-Hobbit
Berichten: 1835
Lid geworden op: 17 dec 2003, 20:28

Bericht door Surferboy »

Volgens mij komt het erop neer dat hij met zijn linkerhand een ghostnoot speelt door zijn vingers er "tegenaan te slaan" (niet al te letterlijk nemen :wink: )
Gear:
Jazz 4
Gumika '70 Jazz (Fretless-proj.)

Peavey T-Max!!!
Eden NSP 410

Korg G5
Nobels ODRB
Gebruikersavatar
jazzywezzy
Berichten: 456
Lid geworden op: 05 jul 2004, 10:56

Bericht door jazzywezzy »

Yep! Da klopt en omdat hij zijn snaren altijd belachelijk laag heeft staan krijg je toch een aardige attack. Vooral in Love Games is da goed te horen.
Where's the 'uhh'?
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

Precies, je 'clapt' met 4 vingers van je linkerhand tegen je snaren tegelijk (terwijl je de palm van je hand gewoon tegen de achterkant van je hals houdt, zoals normaal).
Probeer maar eens een open E te slappen met je rechterduim dan sla je die dood met je linkerhand (nu demp je hem alleen waarschijnlijk als je het beter kan en dus krachtiger krijg je een duidelijke tik te horen) en houdt je linkerhand op je snaren en slap nu weer op de E-snaar (houdt je linkerhand op de snaar).
Nu van voorafaan : open e(rechterduim), dichtslaan (linkerhand), weer e-snaar (rechterduim, maar linkerhand ligt op de snaar) en zo door.
Herhaal dit en je hebt de basis van de Mark King techniek.

Waarom het zo vet klinkt bij Mark King is de enorme ritmische varaties die hij hiermee maakt en het plukken tussendoor van noten, echt percussie!

Het is inderdaad makkelijk als je snaren niet al te hoog staan, maar hoeft niet enorm laag, en een setje niet al te dikke snaren (hoeft ook niet maar maakt het makkelijker).

kan wel verplaatst worden naar het lessenhoekje!!!! hehehe :lol:

P.S. kom je er niet uit stuur maar een PM! en ik gebruik meestal 3 vingers om te clappen zo heb je de wijsvinger (links) vrij om noten tussendoor te fretten
Laatst gewijzigd door Bogey op 19 mei 2005, 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Bogey schreef:
kan wel verplaatst worden naar het lessenhoekje!!!! hehehe :lol:
puik idee
Gebruikersavatar
jazzywezzy
Berichten: 456
Lid geworden op: 05 jul 2004, 10:56

Bericht door jazzywezzy »

Ha, maar nu staat ie in 'basgitaren' ;-)
Where's the 'uhh'?
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Bogey schreef:ik gebruik meestal 3 vingers om te clappen zo heb je de wijsvinger (links) vrij om noten tussendoor te fretten
Ah, tuurlijk, zo doet ie dat. Klinkt logisch, maar ik had het nog niet bedacht. Ga ik ook maar eens oefenen. Kwam nog niet verder dan de open snaren... :D
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
lievenr
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 dec 2004, 08:57

Bericht door lievenr »

https://www.gazzbass.com/Features/techni ... hnique.asp

Hier zijn Mark King zijn technieken te leren. Let vooral op die knul zijn gezicht, die heeft precies een pot plasticine opgegeten.
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

lievenr schreef:https://www.gazzbass.com/Features/techni ... hnique.asp

Hier zijn Mark King zijn technieken te leren. Let vooral op die knul zijn gezicht, die heeft precies een pot plasticine opgegeten.
Daar zijn inderdaad wel wat dingen te vinden....beter gelijk goed aanleren, anders kom je er moeilijk uit om er ritmisch iets van te maken, kwestie van de juiste volgorde in aanslaan, enz.
let's JayDee !
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

als je je echt wilt verdiepen in de kunsten van Mark King kun je het denk het beste aan superbas42 vragen die heeft er volgens mij zelf aardig wat uurtjes ingestoken :D
Gebruikersavatar
Funky x2
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 apr 2005, 14:10

Bericht door Funky x2 »

Linkerhand slap met de bovenste vingerkootjes ongeveer, met name op de E en A snaar. En dan slpapen en poppen tussendoor in ritmische variatie. Ik probeer het mezelf te leren. Ik had een video van Stu Hamm geleend bij de bieb waarop hij die techniek ook voordoet, maar het zelf doen is echt heel moeilijk. Mark King is begon als drummer, ik denk dat hij daar veel inspiratie vandaan heeft gehaald (Love Games = paradiddle, drumfiguurtje.)
Roelof
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Re: mark king

Bericht door superbas42 »

konijntjeluuk schreef:hoe slapt mark king? hij gebruikt de left-hand slap techniek of zoiets.... maar weet iemand hoe dat gaat? en kan die me dat uitleggen want het klinkt echt vet!
Als het nou niet lukt zou ik zeggen kom eens een keertje langs bij mij thuis, kunnen we de beginselen eens doornemen.
let's JayDee !
Gebruikersavatar
Robbie
Java Guru
Berichten: 2213
Lid geworden op: 15 okt 2004, 11:50

Bericht door Robbie »

Een aantal technieken van Mark King speel ik zo (waaronder die van Love Games) en van andere begrijp ik niet eens hoe ze in elkaar steken. Ik heb Love Games eigenlijk niet eens echt "uitgezocht", het rolde er op een gegeven moment zomaar uit. Als iemand me vraagt hoe het precies moet, moet ik er eerst eens over nadenken wat ik nu eigenlijk doe. Gek he.
Gebruikersavatar
Robbie
Java Guru
Berichten: 2213
Lid geworden op: 15 okt 2004, 11:50

Re: mark king

Bericht door Robbie »

superbas42 schreef:Als het nou niet lukt zou ik zeggen kom eens een keertje langs bij mij thuis, kunnen we de beginselen eens doornemen.
Mag ik ook? :oops:
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

hahaha, is goed hoor!
let's JayDee !
Plaats reactie