Slappen

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

RobertoEDB605 schreef:en probeer ook je "Left hand slap" goed te ontwikkelen, iets waar veel bassisten bijna geen aandacht aan besteden maar je kunt het aantal "aanslagen per minuut" een heel stuk verhogen daarmee 8)
per seconde is beter gepast hier

check maar even de special features op de dvd van Victor wooten en Carter Beauford.

www.baslobster.com

ook leuke filmpjes!
gewoon afkijken van medebassisten, maar houd in je achterhoofd dat het met heel weinig 'motion' ook allemaal kan. en dus sneller!

het grove werk is voor de show ehehe.
en vertrouw op je oren als je begint.
alleen denken aan de weg heen met je duim, terug gaat ie automatisch.. stuiteren. en lalala allemaal al gegeven tips.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Ja ach... het is ook geen punt hoor wat mij betreft. Als ik iets anders heb gelezen deel ik dat alleen graag mee. :cool:

G-snaar hoeft idd niet zo hoog, daar ben ik het wel mee eens. Hoe dikker de snaar, hoe meer afstand... de B-snaar heeft anders niet eens ruimte om te trillen. Die zit er bij mij dus ook een stukje vanaf... maar daar slap ik nooit op. Klinkt gewoon niet... dus vanaf E-snaar doe ik dat wel met de nodige afstand.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

Ramon schreef:
De Teng schreef:Sla in ieder geval niet te hard. Slappen is geen lompe techniek zoals het misschien soms lijkt, het gaat om subtiele tikjes tegen het fretboard of vlak ervoor. Tegelijk met afwisselend te dempen en dan weer niet, kom je een heel eind. Check idd ook ff van die lessen, etc..
umm... hard slaan is hoeft helemaal niet verkeerd te zijn, een goed voorbeeld daarvan is Mark King.
Het is niet voor niets dat hij een dik stuk tape om zijn duim heeft tijdens een gig :wink:

soms speel ik wel eens wat nummertjes van hem (o.a. overthere, mrpink, love games en '43) en met die baslijnen kan je toch wel redenlijk hard op de snaren rammen.. tenminste als je genoeg eelt heb gekweekt.lol

btw.. het is mijn ervaring dat het slappen het lekkerste gaat met een lage actie (snaren dicht tegen de hals) en een dun setje snaren (bijv: 0.35/0.90 of 0.30/0.85) nou ja, ik ben er in ieder geval een stuk sneller op. :)
helemaal waar!
maar er is een verschil tussen slap en slap zegmaar
als je nou in een soulband speelt, en je wilt een dikke vette funderende lijn slappen (nouja, octaafjes plukken en daarmee basta) valt het me op dat dunne snaren ook een ieler geluid geven en minder fundament dragen.

ik zelf speel met 40-95 en een kaarsrechte hals met behoorlijk lage actie (want dat is nooit verkeerd) 'best of both worlds' om het zo maar te zeggen.
Gebruikersavatar
ElBasstardo
Berichten: 715
Lid geworden op: 05 jan 2006, 14:45

Bericht door ElBasstardo »

Geen zin om weer een nieuw topic over slappen te openen, daarom ga ik hier maar verder.

Ik ben SLAP IT van Tony Oppenheim aan het doorwerken.
Ik heb net Page 16 Example 7 (nummer 30 op de cd) gedaan.
Wat een heerlijke lijntjes toch heeft deze methode...

Ongetwijfeld dat meerderen van jullie dit boek hebben. Is er iemand die hem al uit heeft. Hoe bevalt die jullie???
Keep up the low tunes...

Grtz,
ElBasstardo


VANHOUdT | RockNRollWhisky | CUDA

TE KOOP: THON EFFECTCASE M
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Als de vraag is......

Wat slapt het beste?
dan is het antwoord een lage actie.
Daar kun je weinig tegen inbrengen.
De soepelheid, verkregen door de lage actie, versnelt je spel en gaat vermoeidheid tegen PUNT.

Als de vraag is Wat slapt het mooiste?
Dan is het antwoord WAT JE ZELF HET MOOISTE VIND en hang ze een vingerdik van de plank af...als je dat mooi vindt!

Ik zou altijd de actie laag houden (het hoeft heus niet te kletteren), wil je meer warmte, laat het element dan verder in de body zakken ipv de snaren hoger te leggen.

maar stel NOOIT je snaren op geluid af dmv de hoogte te veranderen.
Dit is de omgedraaide wereld.
Neem (zoals de Teng zegt) nooit het compromis voor lief dat je voor een beter geluid "die nadelen op de koop toe moet nemen"

De snaren moeten zo zijn afgesteld dat je soepel en lekker bast.
De rest is aan je instrument en de elctronica die er in zit.
Kom je hiermee toch niet aan de sound die je zoekt.
Overweeg dan voor de toekomst een andere bas.
Het klinkt drastisch, maar in mijn ogen wel de enige oplossing.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Nou John, je bent er weer he? Je schrijft vaak een heel verhaal, maar halverwege lul je jezelf weer een beetje tegen. Geeft niet hoor. ;)

Mocht je mijn verhaal wel willen weerleggen (zo vat ik het voor nu nog even op) is je betoog eronder een beetje onzin. Als ik nou gewoon die actie net wat hoger stel, zodat je wat meer moet 'werken' (pijlstaartrog) maar dat je het wel lekker vindt klinken... en nog een stukken betere sound overhoudt...??? Toch niks mis mee.

Heel wat lui zijn het denk ik met jou oneens dat je de snaartjes amper aan hoeft te raken en je krijgt al tepperdetep door de speakers heen en dat het mooiste vindt... (zo niet het beste?).. om dan te zeggen dat je dan de elementen naar beneden moet schroeven. Spijt me wel.. maar dan snap je niet wat wij bedoelen.. of wel? > leg uit.

Nog ff duidelijk: bij 'ons' (even lekker polariseren hier) liggen de snaren wat meer omhoog (brug dus iets hoger afstellen, hals uiteraard wel recht met een heel klein beetje kromming voor het trillen van de snaren) en de elementen niet omlaag.

Jij zegt: snaren omlaag en elementen ook... als je dan de snaren niet volledig kunt gebruiken, krijg je een donkerdere sound maar met nog minder output, doordat het element er niet bij kan.


Kortom.. wat bedoel je nou? En nu in begrijpelijke taal.... of je hebt gewoon ongelijk. Heerlijk he, zo'n forum.. :mrgreen:
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

Ik vind hem eigenlijk duidelijk zat....
Ik kan er weinig aan toevoegen!

Vraag is wat slapt beter en wat klinkt mooier.
Het mag duidelijk zijn dat het beter slapt met zo weinig mogelijk "werken" als je de snaren laag af zou stellen.
Hoe hoger de actie, hoe meer "werk" je verrichten moet.
Het verrichten van "werk" gaat ten koste van snelheid en uithoudingsvermogen.
Vandaar dat de snaren hoger afstellen in mijn optiek geen optie is, maar een compromis.
En aan compromissen moet je zo weinig mogelijk doen.
De snaar beweegt vrij zodra ze niet meer aanloopt.
En dat kan de snaar gerust heel laag op de hals liggen!
Het heeft geen meerwaarde om de snaren te verhogen als ze toch al niet de frets raakten!?

Nogmaals, ik vind het duidelijk...
Dat ik mezelf tegenspreek is me nog niet opgevallen, ook hier niet....sorry.
Gebruikersavatar
Ramon
Berichten: 449
Lid geworden op: 18 okt 2005, 10:09

Bericht door Ramon »

ElBasstardo schreef: Ik ben SLAP IT van Tony Oppenheim aan het doorwerken.
Ik heb net Page 16 Example 7 (nummer 30 op de cd) gedaan.
Wat een heerlijke lijntjes toch heeft deze methode...

Ongetwijfeld dat meerderen van jullie dit boek hebben. Is er iemand die hem al uit heeft. Hoe bevalt die jullie???
Ik heb um al heel lang geleden uitgespeeld en er staan idd heerlijke lijntjes in!
Het is alleen wel dat toen ik destijds met dat boekje bezig was het mij opviel dat dat ik meer moeite had met de oefeningen halverwege het boek dan op het einde.
Zeker die oefeningen op de laatste pagina met die dubbel plucks waren relatief makkelijk... of mischien lag dat gewoon meer binnen mijn eigen speelstijl.


Btw... door de discussie binnen deze topic heb ik dus een tijdje geleden mijn actie wat verhoogt (actie was altijd zo laag mogenlijk) en voor mijn gevoel klinkt het toch wat beter.
Het is niet alleen het geluid dat nu iets voller en dieper klinkt, maar ik heb ook de neiging om strakker te spelen juist omdat ik er nu wat meer bewust moeite voor moet doen.
Ik net ff gemeten en on de 24e fret staat de E snaar nu 6mm van de hals...dus nog steeds niet super hoog ofzo, maar hervoor het was altijd iets van 3mm. :)
Dean Edge `91 *DS Tropical
Alembic-Fernandes `80 *AB170
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Juistem.... die uitwijking geeft de sound een vetter gehalte en je gaat er idd ook wat zekerder van spelen. Dat nut heeft het OOK nog John. ;)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ff OffTopic: Ramon, maak je mailbox eens leeg, of nog beter: kijk je mail eens na. je hebt PM... ;)
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

De Teng schreef:Juistem.... die uitwijking geeft de sound een vetter gehalte en je gaat er idd ook wat zekerder van spelen. Dat nut heeft het OOK nog John. ;)
Een ieder het zijne, en doet wat u niet laten kunt.
Ik heb nooit problemen gehad met slappen en altijd wel min of meer de sound gekregen wat ik wil.
Doe waar je jezelf het beste bij voelt.
Ik stel namelijk nu voor de 3e KEER de vraag.........
Gaat het om

Het schijnt niet gezien te worden (Teng :wink: )MAAR IS HIER ERRUGG ESSENTIEEL..vandaar mijn volharding in deze!!!!

WAT SLAPT BETER was mijn vraag/stelling 1
en WAT HEEFT DE MOOISTE SLAP SOUND was mijn vraag/stellig 2

Wat het best slapt is een lage actie....daar blijf ik bij.
Ik durf dit statement na ruim 22 jaar bassen wel te af te leggen.
Welk slap sound is beter....da's wederom persoonlijk.

Als je de snaren zo laag mogelijk afsteld zonder dat ze aanlopen (VRIJ DUS).
Dan is dit de beste setup.
Hij heeft namelijk die bewegingsvrijheid dan ook, net het zelfde als dat ik ze hoger afstel.
Om die warme klank te krijgen kun je de pickups ook in de body laten zakken.
Beiden exact het zelfde.
Met dit verschil dat de lagere actie soepeler bast.
Elke mm hoger dan strikt noodzakelijk is een inboeting op je uithoudingsvermogen, snelheid, comfort etc etc kortom een "compromis".
En dat is zonde.

Ramon zal zeker beamen als ik zeg dat het genereren van triolen en ghost notes op een lage actie veel beter gaat.
Vraag is dus ook nog eens.
Heb je het over een pluk per maat, of een lekker mark king partij
Tis een eindeloze discussie waarvan ik vaak denk of het hier gaat om raad geven of iemand proberen verbaal te tackelen.

Mijn raad staat hier boven en is voor mij heilig, voor jou wellicht niet Teng :wink: ....maar wel geput uit MIJN ervaring als (waarschijnlijk) een van de oudste lullen op dit forum.
Ook boeken en grootmeesters hebben niet de alwetendheid en geven enkel aan hoe ZIJ ermee omgaan.
Wooten met zijn stijl, Miller, Willis etc iedereen heeft zijn lesmethode.
Blijkt dus dat er meer methodes zijn...onder de toppers, niets is dus heilig.
Dit maakt mijn methode (of wie dan ook) even geloofwaardig dan welke grootheid dan ook!

Maar doe zoals jij zegt dat het 't beste is....tis jouw bas 8)
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Ok.. laat maar... is verder ook niet belangrijk. (ik citeer Onz)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
pijlstaartrog
Berichten: 483
Lid geworden op: 12 sep 2005, 14:07

Bericht door pijlstaartrog »

Okee, hier komen we dus echt niet uit inderdaad :wink:
Toch is mijn mening dat 1: het wat meer werken mij stimuleert om beter te timen en beter op te letten welke sound eruit komt (hard/zacht, vlees, dempen) zowel met slappen als fingerstyle. Daarnaast, en daar vraag ik Johnbob eigenlijk zijn mening over, heb je bij een iets hogere actie veel meer volume bij sliden en hammer/pulloff. Dat kun je ook bereiken door dit met veel linkerhandinspanning te doen maar dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
Maar: ik heb ook nooit de intentie om als Mark King te klinken, en ik ben het met je eens dat je die sound krijgt met een lage actie. Al vind ik hem natuurlijk wel een goede bassist hoor!

Waarom dit als axioom gepresenteert wordt ontgaat me ook, maar ik denk dat het gewoon als "gezegde" bedoeld wordt:
A Bass Played By Hand Must Be Built By Hand,
A Bass Built By Hand Must Be Played By Heart. (wat betekent "uit je hoofd", dus niet van bladmuziek)

Maar ik denk dat ik wel weet wat je ermee bedoelt, al is het wel weer een voorbeeld van iets wat jij vindt als regel presenteren.
Gebruikersavatar
Scr33x0r
Berichten: 28
Lid geworden op: 31 dec 2005, 13:52

Bericht door Scr33x0r »

ElBasstardo schreef:Geen zin om weer een nieuw topic over slappen te openen, daarom ga ik hier maar verder.

Ik ben SLAP IT van Tony Oppenheim aan het doorwerken.
Ik heb net Page 16 Example 7 (nummer 30 op de cd) gedaan.
Wat een heerlijke lijntjes toch heeft deze methode...

Ongetwijfeld dat meerderen van jullie dit boek hebben. Is er iemand die hem al uit heeft. Hoe bevalt die jullie???
Dat boek is geniaal, toen ik nog basles had (3 jaar terug) kreeg ik ook "slap-les" uit dit boekje.

Waar heb jij hem gekocht als ik vragen mag?
Arjan :)
Gebruikersavatar
johnbob
Berichten: 5938
Lid geworden op: 14 nov 2004, 13:42

Bericht door johnbob »

pijlstaartrog schreef:Okee, hier komen we dus echt niet uit inderdaad :wink:
Toch is mijn mening dat 1: het wat meer werken mij stimuleert om beter te timen en beter op te letten welke sound eruit komt (hard/zacht, vlees, dempen) zowel met slappen als fingerstyle. Daarnaast, en daar vraag ik Johnbob eigenlijk zijn mening over, heb je bij een iets hogere actie veel meer volume bij sliden en hammer/pulloff. Dat kun je ook bereiken door dit met veel linkerhandinspanning te doen maar dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
Maar: ik heb ook nooit de intentie om als Mark King te klinken, en ik ben het met je eens dat je die sound krijgt met een lage actie. Al vind ik hem natuurlijk wel een goede bassist hoor!

Waarom dit als axioom gepresenteert wordt ontgaat me ook, maar ik denk dat het gewoon als "gezegde" bedoeld wordt:
A Bass Played By Hand Must Be Built By Hand,
A Bass Built By Hand Must Be Played By Heart. (wat betekent "uit je hoofd", dus niet van bladmuziek)

Maar ik denk dat ik wel weet wat je ermee bedoelt, al is het wel weer een voorbeeld van iets wat jij vindt als regel presenteren.
Hoi P.
Lees dit even helemaal...als je wilt

Wordt het al een discusie over wat iemand beneden de streep heeft staan?
Axioom, mooi woord.
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik het heb moeten opzoeken :wink:
Ik neem aan dat je mijn "subjektieve space bedoelt"?
Deze dichtelijke vrijheid onder muzikanten hoeft niet persé iets te betekenen. 8)
Ik heb 'm maar aangepast teneinde misverstanden te voorkomen pffff

Even serieus op je vraag/bevindingen.
Het slapverhaal is langzaam uitgelopen op wat beter is voor je timing etc.
En de optie je snaren te verhogen om dit te bereiken...je zou er immers beter voor moeten "werken" :?

===============================================
Onder "Techniek, Lessen" het topic "verbeteren timing" zijn we het er denk ik toch wel allemaal over eens dat Ervaring, oefenen en oefenen de enige echte weg naar een "steady, vaste bassist" is.
Als de actie verhogen onderdeel zou zijn van het verbeteren van je timing (of een hulp), waarom komt deze vreemde wijze dan niet één keer voor in dit topic dat er zelfs specifiek over GAAT?
Dit vind ik toch wel erg vreemd.
Het maakt een van beide topics toch wel erg onbetrouwbaar!
===============================================

Ik probeer mijn stijl of setup niet te promoten, enkel een visie te geven over het slappen en de betreffende setup wat mij het beste afgaat en welke misschien hulp kan bieden aan ieder die zich hier wel mee kan vinden.
Het heeft in mijn ogen ook niets te maken met Mark King hoewel hij ook een lage actie prefereerd.
Het gaat erom hoe je met zo weinig mogelijk inspanning zo goed mogelijk kunt bassen.
Bassen door meer te werken agv een hogere actie gaat langzaam tot verzuring leiden.
Natuurlijk kun je je hierop trainen, maar als het niet noodzakelijk is moet je het gewoon niet doen.
Waarom je er beter op kun "letten" of de sound hard, zacht, vlees dempen ?! :shock: wat een zin hahahaha, maar dat kan ik met een lage actie ook

===============================================
Verzuring treed al snel op (vernomen in een clinic aan het conservatorium), door verzuring ga je vertragen en bereik je het tegenovergestelde waar je het in eerste instantie voor deed.
===============================================

Toch werd er verteld dat je zeker moet bassen zoals je zelf het fijnst vind, binnen alle redelijkheid.

Vind je het overigens niet vreemd dat je met een lage actie minder steady lijkt te bassen?
Je wordt op die manier idd 1 op 1 geconfronteerd met de ritmiek van je vingers, zeker die van je rechterhand.
Reden te meer om dat juist NIET uit de weg te gaan door hulp te zoeken bij een compromis als het verhogen van je actie, maar te confronteren en te oefenen.
Ik loop hier nog elke dag tegen aan, maar dit vind ik geen schande.
Als we met z'n allen 8u per dag konden bassen ipv werken of school zoals de meeste grote voorbeeldbassisten.
Dan zouden we met z'n allen er een stuk beter voor staan.
Vandaar dat ik me ook NOOIT blind staar op bekenden.
Als wij namelijk die tijd in het bassen konden steken die zij doen dan kwamen er hier ook een paar toppers uit!
WIJ WERKEN ER BIJ.....to work, that's the first and most important compromise we make in order to become a great bass player!!!

===============================================
Jouw vraag over meer volume bij sliden ed, ik begrijp hem niet zo goed P.
Ik heb voor een hammer on/off, slide what ever nauwelijks inspanning van links nodig om tot een hoog volume te komen juist door die lage actie! 8)
Sorry als ik niet begrijp wat je wil zeggen.
Een lage actie komt ook hammer on/off etc ten goede.
De elctronica doet de rest 8)
===============================================

Eindconclusie.
Misschien moeten we de topics anders benaderen in onze manier van antwoorden.
Elk persoon zou eigenlijk strikt antwoord moeten geven op ENKEL de vraag.
De topic starter kan dan uit deze reacties de beste optie nemen voor zijn of haar gevoel.
Meestal eindigd een topic in een promotie (hoewel niet zo bedoeld) van onze eigen bevindingen, ook ik doe daar vast aan mee (hoewel niet zo bedoeld).
Het wel of niet met elkaar eens zijn is absoluut menselijk, maar helpt zelden de vraagstellende!

Mijn antwoord op dit topic blijft dan ook gewoon.
Een lage actie waarbij de snaren niet aanlopen.
De rest is oefenen!

succes :wink:
Plaats reactie