Jaco's sound

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Volle Nerd
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 jul 2005, 10:40

Bericht door Volle Nerd »

maar het klinkt natuurlijk het lekkerst met lekkere knor :wink:
Gebruikersavatar
ou est la sortie
Berichten: 887
Lid geworden op: 28 jun 2005, 18:28

Bericht door ou est la sortie »

Als ik nummers van Jaco speel, (perfect als warming-up trouwens), draai ik het brugelement helemaal open,
het nekelement klein stukje terug. Tone helemaal open. Rechterhand op het brugelement.
Als het goed is heb je nu een goeie knor en iets minder laag. De basnoten verhouden zich dan (qua volume)
beter met de flagioletten.
Veel oefenen op korte noten, snelheid opbouwen. Dempen met beide handen. Vooral HEEL VEEL oefenen.....
Gebruikersavatar
Ramon
Berichten: 449
Lid geworden op: 18 okt 2005, 10:09

Re: Jaco's sound

Bericht door Ramon »

rael_kid schreef:Dag medebassers.. Ik zat eens te luisteren naar Blackbird, zoals gespeeld door Jaco en besloot de tabs ervan op te zoeken en het is een kans te geven. Lukt natuurlijk voor geen meter, maar evengoed. Ik vraag me toch af hoe hij dat toch doet dat z'n snaren nauwelijks doorklinken. Dempt hij ze vaak, of heeft hij daar een effect pedaaltje voor (als die bestaan), het lukt me namelijk echt niet om op die snelheid al die nootjes aan te slaan en te dempen (ik heet dan ook geen Jaco)....
Weten jullie het misschien?

Lex
Op de instructie video van Jaco is goed te zien (en hij legt het zelf ook uit) dat hij zijn rechter hand gebruikt (duim, pink en ringvinger) om te dempen.
Zelf kan ik het niet zo goed zoals hij het doet.. ik gebruik ook mijn linker hand om te dempen.
Een goed oefening voor mij om clean te spelen was het stuk Chromatic fantasy..rete moeilijk, maar dat stuk klinkt alleen goed als je het clean speelt..dus een goed stuk om te oefenen :)
Dean Edge `91 *DS Tropical
Alembic-Fernandes `80 *AB170
Gebruikersavatar
ou est la sortie
Berichten: 887
Lid geworden op: 28 jun 2005, 18:28

Bericht door ou est la sortie »

Chromatic fantasie is idd wel een goeie oefening, boeiend vind ik m trouwens niet... Die solo in Continuum is ook wel een goeie... 8) En Teen Town niet te vergeten...
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

En als je je vingersnelheid en sprongen wil oefenen kun je River People doen. Ik doe hem altijd als ik ongeveer een half uurtje bezig ben, als mn vingers warm zjin. Leuk nummertje :D
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Ramon
Berichten: 449
Lid geworden op: 18 okt 2005, 10:09

Bericht door Ramon »

ou est la sortie schreef:Chromatic fantasie is idd wel een goeie oefening, boeiend vind ik m trouwens niet...
Zeker wel een boeiend stuk voor mij.. het was echt een uitdaging om dat stuk te leren spelen. pas na 3 maanden oefenen klonk het een beetje om aan te horen :P
Dean Edge `91 *DS Tropical
Alembic-Fernandes `80 *AB170
Gebruikersavatar
ou est la sortie
Berichten: 887
Lid geworden op: 28 jun 2005, 18:28

Bericht door ou est la sortie »

Portrait of Tracy heeft me ook zeker wel een jaar bloed zweet en tranen gekost..... :lol:
Plaats reactie