Jaco's sound

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Jaco's sound

Bericht door rael_kid »

Dag medebassers.. Ik zat eens te luisteren naar Blackbird, zoals gespeeld door Jaco en besloot de tabs ervan op te zoeken en het is een kans te geven. Lukt natuurlijk voor geen meter, maar evengoed. Ik vraag me toch af hoe hij dat toch doet dat z'n snaren nauwelijks doorklinken. Dempt hij ze vaak, of heeft hij daar een effect pedaaltje voor (als die bestaan), het lukt me namelijk echt niet om op die snelheid al die nootjes aan te slaan en te dempen (ik heet dan ook geen Jaco)....
Weten jullie het misschien?

Lex
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

Toch doet ie het dempen , kan met vingers of duim zijn....mischien dat hier iemand zich in Jaco verdiept heeft en het exact weet.
let's JayDee !
Gebruikersavatar
rendering_rebel
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 aug 2004, 12:27

Bericht door rendering_rebel »

ik ben geen jaco kenner, maar ik demp ook heel veel noten
ik speel meestal met een vlakke hand op de hals
eigenlijk demp ik constant, behalve heel even niet als ik de noot aansla
beetje scheef uitgelegd, sorry :p
Trespassers in Stereo
If video games influenced us, the Pacman generation will be running in dark rooms, eating pills and listening to repetitive music...
Rhinus
Berichten: 638
Lid geworden op: 07 dec 2003, 23:06

Bericht door Rhinus »

Ik ben ook al geen geen jaco kenner, maar ik demp ook heel veel noten. Op de D en de G snaar met mijn linker hand. Weet eigelijk niet precies hoe ik dat doe. Maar als ik daar mijn fretvinger vanaf haal dan klinken ze meestal niet door.

En de E (en A) demp ik met mijn duim aan de rechterhand. Maar snel A en dan E dempen enzo gaat volgens mij nog wel eens fout. De A vind ik het moeilijkst te dempen (behalve als je een tijd de E niet gebruikt).
Gebruikersavatar
FleaWannabe
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23

Bericht door FleaWannabe »

Ik demp soms (laatste tijd steeds meer) ook snaren met de vingers van mijn rechterhand. Dus gewoon mijn wijsvinger enz....gaat best goed. Bij snelle nummers is het lastig maar bij de wat rustigere is het wel lekker voor je linkerhand.....kan die even lekker niksdoen 8)
Billy, tell Hulk about Disneyland
christophe
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mar 2005, 15:09

Bericht door christophe »

ksnap niet goed waar je op doelt? bedoel je het gebruik van ghostnotes??
Vigier Passion II custom 6-string | F-bass BN5 Custom | SWR Mo'Bass | SWR Goliath II | SWR Son of Bertha | www.subliminal.be |
Gezocht: SWR Mo'Control footswitch
groevie
Berichten: 142
Lid geworden op: 27 okt 2004, 16:33

Bericht door groevie »

Maak optimaal gebruik van de 4 vinger van je linker hand. Je wijsvinger kan tegen de hogere snaren aanliggen zodat die al bijna niet meer doorklinken. Je wijs- en middelvinger kunnen over de snaren heen liggen die verder niet hoeven te klinken. Je pink kun je gebruiken voor de snaren die toch nog geluid willen maken.

Jaco dempte ook met zijn rechterhand. Hij kon zijn duim op de e-snaar houden, zijn pink op de A en zijn ringvinger op de D. Met deze combinatie kom je een heel eind, alhoewel je natuurlijk weer flink moet trainen om het voor elkaar te krijgen.
Ik vind deze technieken persoonlijk erg handig en gebruik het dan ook veel.


groetjes
https://www.johnklaver.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
christophe
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mar 2005, 15:09

Bericht door christophe »

ach, gewoon snaren afdempen dus.
Is steeds een combinatie van rechter en linkerhand zoals reeds gezegd.
:D
Vigier Passion II custom 6-string | F-bass BN5 Custom | SWR Mo'Bass | SWR Goliath II | SWR Son of Bertha | www.subliminal.be |
Gezocht: SWR Mo'Control footswitch
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Nee, de sound is meer dan alleen dempen. Het is oefenenoefenenoefenen.....
Ja toch?
Mr_JazzFunk
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 mei 2005, 09:23

Bericht door Mr_JazzFunk »

ropstop schreef:Nee, de sound is meer dan alleen dempen. Het is oefenenoefenenoefenen.....
Precies!!!!! :D
Its All About Tha Bass!
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Bedankt voor al jullie reacties, ik ga zeker werken aan dat dempen. Weet iemand overigens wat Jaco voor effecten gebruikt? Is het een bassballs wat je vaak bij hem hoort?
Gebruikersavatar
FleaWannabe
Berichten: 2294
Lid geworden op: 17 aug 2004, 19:23

Bericht door FleaWannabe »

christophe schreef:ksnap niet goed waar je op doelt? bedoel je het gebruik van ghostnotes??
Hmm ik bedoel dat je je toppen van je rechter wijs en ringvinger gewoon op de snaar (of snaren) laat liggen, houdt je hand ook lekker rustig en je kan je een beetje 'voorbereiden' op stukken die daarop volgen.
Billy, tell Hulk about Disneyland
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Re: Jaco's sound

Bericht door Lazy B. »

rael_kid schreef:Ik vraag me toch af hoe hij dat toch doet dat z'n snaren nauwelijks doorklinken.
begin er eens mee een fretloze bas aan te schaffen :wink:
Puu
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jul 2004, 20:39

Bericht door Puu »

mijn oude basgitaarleraar had altijd mooie verhalen over jaco.. maar even op de essentie van je vraag, heb je de re-issue van de basgitaar van jaco weleens gezien? dat ding is helemaal kapot getrapt, maar wat een geluid, dof en toch doorknorren, en wat betreft het niet lang klinken van de noten? dempen? ik denk het niet, volgens mij gewoon uitgespeelde snaren... jaco was zo rijk niet...
Volle Nerd
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 jul 2005, 10:40

Bericht door Volle Nerd »

je moet gewoon goed luisteren en zelf uitvogelen hoe je zijn manier van dempen enzoo krijgt.. k dacht er nooit bij na en speelde gewoon die dingen van hem.. maar het gaat gewoon automatisch, dus gewoon goed luisteren en proberen te kopieeren
Plaats reactie