Drumcomputer/ritme oefeningen

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
fenderroderik
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 dec 2009, 22:37

Drumcomputer/ritme oefeningen

Bericht door fenderroderik »

Noten lezen gaat nu prima (dankzij gewone tape..) en spelen is geen probleem. Wat nog wel een punt is dat ik van nature geen krankzinnig goed ritme gevoel heb. (dit zal dus door veel oefenen aangeleerd moeten worden)Wel al veel beter dan eerst alleen ik moet toegeven dat ik er wel wat harder aan mag werken. Als ik tel gaat alles goed maar zodra ik dat niet doe maak ik er op gevoel een leuk maar niet correct en strak stukje van.

Ik vroeg mij af of iemand nog een goede (gratis) drumcomputer weet. Of gewoon ouderwets met een metronoom ?
Ik ben er met me leraar ook mee bezig alleen ik vroeg mij af of er ook nog zinnige oefeningen zijn.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Een metronoom zou afdoende moeten zijn (en is voor echt gericht oefenen op timing soms zelfs noodzakelijk) maar als je aan groove wil werken is een drumcomputer wel handig. Ook veel leuker om mee te spelen natuurlijk. Als je googlet op "online drum computer" kom je al een eind. Je kunt ook een eenvoudig sequencing programma als Fruity Loops proberen en je eigen loopjes maken.

Met een echte drummer samenspelen is natuurlijk nog veel leuker en effectiever! Kijk eens of je met de drummer van je band niet goedkoop ergens een lokaaltje kunt huren. Vaak kan dat bij oefencomplexen voor een bescheiden bedrag als je aangeeft dat het voor minder dan een volledige band is. Succes!
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1919
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

https://basles.be/links.php" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:
Je kan er Hammerhead drumcomputer gratis downloaden (software). Eveneens links naar gratis online drumcomputer en metronoom online apps).
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (26/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Hier staan een aantal leuke drumtracks waarvan je de snelheid naar hartelust kan wijzigen:
https://www.guitar.ch/en/info/frames/jam ... umset.html

En dit is een leuke drumcomputer voor op je PC.
https://www.acoustica.com/beatcraft/
Een stuk veelzijdiger dan Hammerhead.
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Ik heb in Sibelius een scriptje geschreven dat random groepen van 16den genereert, die print ik uit en exporteer ik als midi bestand waarna de leerlingen het kunnen gebruiken om mee te spelen.

Je moet dan alleen wel over een programma beschikken waarmee je midi kunt bewerken zodat je zelf enkele maten kan selecteren en het tempo kan instellen.

edit : linkje naar midi en pdf bestand https://www.megaupload.com/?d=DZG0P3RK" onclick="window.open(this.href);return false;
fenderroderik
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 dec 2009, 22:37

Bericht door fenderroderik »

Sorry voor me laten reactie, Was er eigenlijk even niet op gekomen.
Bedankt padawatje voor je site. Op de 3 ritmes kan best goed improviseren. Volgens me ma klinkt het ''lekker''. Merk ook wel dat ik nummers begin mee te tikken/tellen
Gaat best snel, een half uurtje per dag oefenen en oefenen en oefenen.....

Trouwens met welk programma kan ik die bestanden laden ? Drum computers moet ik nog even kijken. Zit ook te denken om zo'n beat-box aan te schaffen. Gewoon om lekker de klooien. Hou nou e-maal van knopjes/fysieke hardware.

je hebt dus ritmes in 4/8/16 tellen als ik het goed begrijp..
Gebruikersavatar
stompertje
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 feb 2010, 16:25

Bericht door stompertje »

Wat ik zelf altijd heb gedaan is om een patroontje in een drumcomputer (al dan niet hardware) te zetten, en dan steeds langere stiltes in te programmeren. Dus eerst 8 maten drums, dan 2 maten stilte en weer 6 (of ook 8, ligt er een beetje aan) maten drums. Daarna 4 maten stilte en 4 maten drums. Door niet bewust mee te tellen maar wel de groove door te spelen, leer je op die manier je timing strak te krijgen.
On da one, you know
fenderroderik
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 dec 2009, 22:37

Bericht door fenderroderik »

Bedankt, Ik heb trouwens nu het programma Beatcraft en dit werkt heerlijk. Voor spelen nu nog een simpel ritme (gewoon 4/4) en dan rustig per stukje doorspelen.

Wat ook nog wel moeilijk is, en wat wel moet van de docent. Is het aangeven van de kwartnoten met me voet en te gelijkertijd spelen.... :facepalm:
Gebruikersavatar
A3N
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 dec 2009, 12:52

Bericht door A3N »

Op marktplaats staan veel drumcomputers. Je kan overwegen een wat oudere Korg Electribe op de kop te tikken. Ik gebruikte zelf eerst een nieuwer model (ook voor andere doeleinden), maar die heb ik laatst de deur uit gedaan. Op dit moment gebruik ik Ableton Live. Dat is een sequencer, net als Fruity Loops vb. Maar dat gebruik ik ook voor andere doeleinden. Andere hobby zeg maar. Om dat soort software aan te schaffen is vrij duur om alleen een beatje te maken om op te jammen.
:/persoonlijke_pagina
Westone Spectrum Series II / Fender niet zo Standard Jazz Bass / Squier SQ Precision Bass - Ashdown MAG300 410 Combo - MXR Bass Octave Deluxe
dejohan

Bericht door dejohan »

Hier nog een goeie link voor ritme lessen op bas:
https://www.studybass.com/lessons/rhythm/
Ger
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 mar 2012, 21:32

Bericht door Ger »

Plaats reactie