Kan iemand mij dit uitleggen? Hoe vertaal je deze gegevens naar de basgitaar?
Thanks in advance!
MAJOR
Chord Type Formula
Major 1, 3, 5
Major 7th 1, 3, 5, 7
Major 9th 1, 3, 5, 7, 9
Major 11th 1, 3, 5, 7, 9, 11
Major 13th 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13
Chord Type Formula
Minor 1, b3, 5
Minor 7th 1, b3, 5, b7
Minor 9th 1, b3, 5, b7, 9
Minor 11th 1, b3, 5, b7, 9, 11
Minor 13th 1, b3, 5, b7, 9, 11, 13
Chord Type Formula
7th 1, 3, 5, b7
9th 1, 3, 5, b7, 9
11th 1, 3, 5, b7, 11
13th 1, 3, 5, b7, 9, 11, 13
Chord Type Formula
sus2 1, 2, 5
sus4 1, 4, 5
Suspended
All the above formulas are created
using the Major Scale
Major
Minor
Dominant
Kan iemand mij dit uitleggen?
Kan iemand mij dit uitleggen?
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass
Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass
Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Dit zijn de noten die je in een akkoord kunt gebruiken. Het zijn tertsstapelingen, bedacht vanuit een toonladder. Je kunt het zien als een verfpaletje met kleuren. Je kunt er een voorstelling van maken, maar hoe je dat precies doet bepaal je zelf. Hoe meer toevoegingen hoe meer kleuren. De noten staan wel op een bepaalde volgorde, maar je hoeft ze niet op volgorde te gebruiken.
Als je een baslijn maakt met akkoord noten weet je zeker dat het een kloppende baslijn is.
Bij majeur 13 zitten inmiddels alle noten van de majeur ladder in je akkoord, dus kun je ook met de ladder gaan spelen. (dat kon al, want je ging al uit van een toonladder...)
Je kunt ermee experimenteren door het akkoord te spelen of voor je te laten spelen. (bijv. met band-in-a-box) En dan flink te gaan uitproberen met wat er allemaal met die noten kan.
veel plezier.
Als je een baslijn maakt met akkoord noten weet je zeker dat het een kloppende baslijn is.
Bij majeur 13 zitten inmiddels alle noten van de majeur ladder in je akkoord, dus kun je ook met de ladder gaan spelen. (dat kon al, want je ging al uit van een toonladder...)
Je kunt ermee experimenteren door het akkoord te spelen of voor je te laten spelen. (bijv. met band-in-a-box) En dan flink te gaan uitproberen met wat er allemaal met die noten kan.
veel plezier.
https://www.johnklaver.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een b-tje verlaag je de noot een halve stap (Bb= bes, Eb=es), net zoals een # een noot een halve verhoogd.
Zie nog dit ding wat ik in dat andere topic had gepost:
Voor G;
G (1), A (2/9), B (3/10), C (4/11), D (5), E (6/13) F# (7)
Hierop kun je gewoon de formule loslaten, overal waar een b-tje voor staat moet je met een halve verlagen (dus b7 is in dit geval een verlaagde F# = F, en b3 wordt een Bes)
Zie nog dit ding wat ik in dat andere topic had gepost:
Voor G;
G (1), A (2/9), B (3/10), C (4/11), D (5), E (6/13) F# (7)
Hierop kun je gewoon de formule loslaten, overal waar een b-tje voor staat moet je met een halve verlagen (dus b7 is in dit geval een verlaagde F# = F, en b3 wordt een Bes)
Laatst gewijzigd door Q. op 23 mei 2005, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij zijn het niet zozeer de noten die je kunt spelen, maar de noten waaruit een akkoord opgebouwd is. Als er een majeur akkoord gespeeld wordt, dan kun je dus niet alleen de 1 de 3 en de 5 van de majeur ladder spelen, maar alle noten.
Let wel op, sommige noten uit de ladder klinken niet zo lekker, vooral de 4 en de 7. Maar die kun je wel weer heel tof als 'passing-notes gebruiken'. Tip, wheat's bassbook.
Even voorbeeld iets:
Op een piano: Alle witten toetsen van C tot C spelen is het spelen van de majeur ladder. Als je daar de 1ste de 3de en de 5de noot van pakt heb je dus een Cmaj akkoord. Als je dat nou met je linkerhand neerlegt, en vervolgens met je rechterhand een octaaf hoger een melodie speelt waar de 2 in zit, dan klinkt dat niet slecht...
Correct me if i'm wrong(again)
T
Let wel op, sommige noten uit de ladder klinken niet zo lekker, vooral de 4 en de 7. Maar die kun je wel weer heel tof als 'passing-notes gebruiken'. Tip, wheat's bassbook.
Even voorbeeld iets:
Op een piano: Alle witten toetsen van C tot C spelen is het spelen van de majeur ladder. Als je daar de 1ste de 3de en de 5de noot van pakt heb je dus een Cmaj akkoord. Als je dat nou met je linkerhand neerlegt, en vervolgens met je rechterhand een octaaf hoger een melodie speelt waar de 2 in zit, dan klinkt dat niet slecht...
Correct me if i'm wrong(again)
T
Als je goed zoekt op die site van Wheat, dan vind je ook een printbare versie van het hele boek. Is wel goede literatuur om te lezen voor het slapen gaan vind ik zelf. Voor de rest ook handig om ladders en vingerzettingen te oefenen. Bijv:
CMaj
1,2,3,2,3,4,3,4,5,4,5,6,5,6,7,6,7,8
en weer terug. En zo iedere mogelijke situatie, en dan allemaal in 1 vingerzetting...
doe je ding,
T
CMaj
1,2,3,2,3,4,3,4,5,4,5,6,5,6,7,6,7,8
en weer terug. En zo iedere mogelijke situatie, en dan allemaal in 1 vingerzetting...
doe je ding,
T