akkoorden voor basgitaar

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Er zijn geen regels, als dat werkt voor jou is het goed. Ik zou zelf niet zo snel een halfverminderd akkoord gebruiken denk ik.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Bij II-V-I in mineur ontkom je er niet echt aan, of speel je dan een gewone mineur7 zonder kwint ?
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Om een bluesy feel te geven dan he, dus zoals heskez zei, een verminderde 5 en kleine 7.

Maar daar komt Didi weer met zijn moeilijke vragen. :mrgreen:
Het is een hele tijd geleden dat ik me met deze materie bezig heb gehouden. Een II V I in mineur speel ik inderdaad meestal de tweede trap gewoon mineur (denk ik :lol: ). Maar al zou je hem halfverminderd spelen, dan zit er een groot septiem in en niet de kleine waar heskez naar vroeg.
Als ik rare dingen zeg dan word ik graag even op de vingers getikt. :)

En even tussen neus en lippen door; leuk #11 akkoord, omdat je een beetje in diezelfde sfeertjes terecht komt. Werkt ook erg leuk als tweede trap in een mineur II V I trouwens, omdat je in mineur vaak een grote 6 gebruikt. De kwint in dit akkoord is dus de grote sext van de eerste trap.

Code: Selecteer alles

G --- 15 ---
D --- 13 ---
A --- 14 ---
E --- 12 ---
edit; als je hem als tweede trap in mineur gebruikt zit er trouwens wel een mol 2 in bedenk ik me net. Ach, lekker experimenteel. :mrgreen:
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Is dat niet een gewone ordinaire B11(maj7) die je daar schetst ?
Wel een lekker akkoordje baaidewee.
Laatst gewijzigd door Didi 1.0 op 05 apr 2011, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

# 11, niet b11. :wink:

Maar het is inderdaad een majeur #11. Maar als je hem als tweede trap gebruikt, zoals ik suggereerde in die post, dan zit je opeens in majeur met een mol 2 en grote 6 (van de eerste trap dan he). Klinkt best spannend.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Ik zei ook niet verlaagde 11. Als je vanuit de B denkt is het net een een gewone B11 waarbij de 11 een kwint onder de grondtoon wordt gespeeld ( lage E ). Dan is er ineens geen #11 meer. :wink:
Ach lass mal sitzen. Gewoon een mooi akkoord.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

In mijn voorbeeld is het een E #11. :mrgreen:
Maar je snapt wel ongeveer wat ik bedoel volgens mij.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Didi schreef:Ik zei ook niet verlaagde 11. Als je vanuit de B denkt is het net een een gewone B11 waarbij de 11 een kwint onder de grondtoon wordt gespeeld ( lage E ). Dan is er ineens geen #11 meer. :wink:
Ach lass mal sitzen. Gewoon een mooi akkoord.
B11 zul je nergens tegenkomen; de 11 is op een majeurakkoord een "avoid note". #11 is wel mooi!
Plaats reactie