Gezocht: leraar basgitaar én contrabas

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PPonBass
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 dec 2008, 14:36

Gezocht: leraar basgitaar én contrabas

Bericht door PPonBass »

Ik heb nu twee jaar basles van de gitaarleraar van mijn dochter. In het begin was dat wel ok, maar ik krijg steeds meer behoefte aan les van een bassist. Bovendien wil ik contrabas gaan spelen. Ik zoek dus eigenlijk iemand die op beide instrumenten les geeft. En dan bij voorkeur een oudere leraar (of lerares natuurlijk), aangezien ik zelf ook niet zo jong meer ben. Ik had er zelfs één gevonden, maar die blijkt inmiddels in Frankrijk te wonen en dat is tioch wat ver om regelmatig een lesje te halen.

Wie o wie weet er zo iemand? Ik woon tussen Utrecht en Tiel en zou liever niet verder reizen dan genoemde plaatsen.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

PPonBass schreef:Ik heb nu twee jaar basles van de gitaarleraar van mijn dochter. In het begin was dat wel ok, maar ik krijg steeds meer behoefte aan les van een bassist. Bovendien wil ik contrabas gaan spelen. Ik zoek dus eigenlijk iemand die op beide instrumenten les geeft. En dan bij voorkeur een oudere leraar (of lerares natuurlijk), aangezien ik zelf ook niet zo jong meer ben. Ik had er zelfs één gevonden, maar die blijkt inmiddels in Frankrijk te wonen en dat is tioch wat ver om regelmatig een lesje te halen.

Wie o wie weet er zo iemand? Ik woon tussen Utrecht en Tiel en zou liever niet verder reizen dan genoemde plaatsen.
Ik trek hier even een statistische berekening volledig uit m'n reet, maar: 50% kans dat als je een contrabassist vindt, je ook een basgitarist hebt gevonden. Zeker als die contrabassist van z'n muziek moet leven. Gewoon zoeken op contrabasdocenten dus, en in je mail vragen of ze ook basgitaar spelen!
andre van ham

Bericht door andre van ham »

WouterTron schreef:Ik trek hier even een statistische berekening volledig uit m'n reet, maar: 50% kans dat als je een contrabassist vindt, je ook een basgitarist hebt gevonden. Zeker als die contrabassist van z'n muziek moet leven. Gewoon zoeken op contrabasdocenten dus, en in je mail vragen of ze ook basgitaar spelen!
Helemaal mee eens! Ik heb zelf tijdens mijn conservatorium studie in Enschede uitsluitend hoofdvakles gehad van een contrabassist (Ruud Ouwehand). Een aantal van mijn vroeger studiegenoten hebben echt contrabas gestudeerd en zijn nu bijna uitsluiten als basgitarist aan het werk.

Jouw statistische, uit de reet getrokken berekening, zou ik zelfs durven verhogen naar 90% :D
Gebruikersavatar
PPonBass
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 dec 2008, 14:36

Bericht door PPonBass »

Ik ben druk op zoek, maar vooralsnog vind ik alleen docenten die nogal ver weg zitten. Terwijl ik vermoed dat er best een paar in Utrecht en omgeving te vinden zullen zijn. Ik zoek verder.
Gebruikersavatar
PPonBass
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 dec 2008, 14:36

Bericht door PPonBass »

Ik heb inmiddels een contrabas leraar in Utrecht gevonden. De combi werd erg lastig en leek me bij nader inzien ook wat lessen betreft niet handig. Want hoe verdeel je zoiets? De ene week contrabas en de andere week basgitaar? Ik ga dus de komende tijd vooral lessen op de contrabas en de basgitaar hou ik zelf bij. Moet kunnen.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Juist gekozen om te lessen op het mooiere instrument. :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Eric Damstra
Berichten: 732
Lid geworden op: 19 jun 2008, 17:19

Bericht door Eric Damstra »

Linkje met lijstje van docenten:
https://baumgarten.nl/basleraren.html
"It takes a pretty great drummer to be better than no drummer" -Chet Baker
Verzameling
Gebruikersavatar
PPonBass
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 dec 2008, 14:36

Bericht door PPonBass »

Bedankt, het is inmiddels een bekende lijst :D (Ik had hem al van een aantal mensen via pb gehad.) Helaas is hij niet helemaal up to date. Ik heb Baumgarten al gemaild over iemand die op de lijst stond maar van wie het mail-adres niet meer in gebruik was. Een kleine zoektocht op internet maakte duidelijk dat deze basleraar inmiddels in Frankrijk woont, toch wat ver om regelmatig les te hebben :wink:

Ik heb inmiddels les van iemand die niet op deze lijst staat, maar die de enige was die reageerde op de mails die ik gestuurd heb.
Gebruikersavatar
Eric Damstra
Berichten: 732
Lid geworden op: 19 jun 2008, 17:19

Bericht door Eric Damstra »

Ik had al gelezen dat je een leraar had, maar het lijstje er toch maar neergezet, misschien heeft iemand anders er nog wat aan.

Overigens denk ik dat je met contrabas les vanzelf ook verder komt op basgitaar. De techniek is wel anders maar de muziek theorie blijft hetzelfde.
"It takes a pretty great drummer to be better than no drummer" -Chet Baker
Verzameling
Gebruikersavatar
PPonBass
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 dec 2008, 14:36

Bericht door PPonBass »

De theorie is inderdaad hetzelfde. Ik denk dat de contrabas veel lastiger geweest zou zijn als ik niet eerst twee jaar basgitaar gespeeld had.

Het enig waar ik moeite mee had was de linkerhand. Ik was gewend alle vier mijn vingers te gebruiken waarmee ik dus een bereik van vier posities had. Het eerste dat ik van mijn contrabasleraar leerde was dat ik met wijsvinger, middelvinger en pink (met ringvinger als extra bij de pink) over drie posities moet spelen en dat ik vingers moet laten staan (in de derde positie staan er dus vier vingers op de snaar). Dat was wel even wennen, ik wilde steeds die ringvinger gebruiken. (En vervolgens zag ik op youtube contrabassisten die dat gewoon ook deden, de ringvinger van de linkerhand gebruiken.)
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

De drie vinger aanpak is inderdaad de meest gangbare. Voor sommige loopjes gebruik ik soms wel de open hand (vier-vinger techniek). Maar alleen boven de C op de G snaar.
Bijvoorbeeld bij sommige klassieke loopjes die bijna onspeelbaar zouden zijn met de drie-vinger techniek.

Onderschat trouwens ook niet de rol van de rechterhand die ook wezenlijk anders is dan bij elektrische bas en veel aparte oefening vergt.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

dr. Bassvibes schreef:Juist gekozen om te lessen op het mooiere instrument. :lol: :mrgreen:
Effe een 5 jaar oud topic omhoog helpen...
:)

Bij wie heb je die contrabas-lessen gehad?
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Ik nergens! :)
Gebruikersavatar
PPonBass
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 dec 2008, 14:36

Bericht door PPonBass »

LOL

Ik heb eerst een jaar contrabasles gehad van Gerard van den Berg in Utrecht. Helaas liepen we vast, onverenigbaarheid van persoonlijkheden denk ik achteraf. Na een half jaar geen les kwam ik via via terecht bij Jasper Somsen in Wageningen. Dat was wel een eind rijden voor mij. Helaas kreeg ik na vijf maanden les in mei een dunne-darm-ontsteking (net zoiets als een blinde-darm-ontsteking maar dan in de dunne darm) wat aanleiding was voor hem om mij bij de jaarlijkse opschoning uit het leerlingenbestand te schrappen. Ik heb toen twee jaar geen les gehad, ik durfde niet meer. Maar sinds ongeveer een jaar heb ik nu les van iemand die normaal gesproken eigenlijk geen les geeft (hij werkt voor 75% in het NedPhO en heeft daarnaast de nodige schnabbels) en nu gaat het eindelijk goed, de juiste combinatie van leraar en leerling denk ik. Maar ik ga zijn naam niet noemen, want ik wil het niet op mijn geweten hebben dat hij straks platgebeld wordt door mensen die les willen hebben. Ik zou zeggen, als je les wilt van iemand die zowel op de contrabas als op de basgitaar les geeft, ga dan naar Jasper Somsen. Zorg er alleen wel voor dat je niet ziek wordt vlak voor de zomervakantie :P
Plaats reactie