Akkoorden
hoi michelle welkom maar check de sectie techniek en lessen eerst aub...
mss vind je daar wel iets wat je zoekt!!
groeten bert
mss vind je daar wel iets wat je zoekt!!
groeten bert
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
mja.. akkoorden speel je niet echt op een bas meestal powerakkoorden met twee snaren.. k sla ze gwoon altijd met twee vingers aan, een per snaar. Maar er zijn meerder technieken geloof k..
en die ene keer dat je een 3 snaren aan moet slaan doe k dat gwoon met mn duim zoals bij een accoustische gitaar. Wee niet of je met plectrum speelt maar dan is het helemaal niet moeilijk..
En voor de rest bestaan de accoorden die je op de bas speelt meestal een een grondtoon en een quint of een terts en een enkele keer uit een grondtoon en een kwart(zo heet ie toch?). en bij 3 snaren doen ze meestal grondtoon-quint-octaaf. k wee nie of je weet wat t allemaal inhoud, maar t is lastig uit te leggen anders..
k hoop dat je dr wat aan hebt.. t is miss een beetje wazig allemaal..
en die ene keer dat je een 3 snaren aan moet slaan doe k dat gwoon met mn duim zoals bij een accoustische gitaar. Wee niet of je met plectrum speelt maar dan is het helemaal niet moeilijk..
En voor de rest bestaan de accoorden die je op de bas speelt meestal een een grondtoon en een quint of een terts en een enkele keer uit een grondtoon en een kwart(zo heet ie toch?). en bij 3 snaren doen ze meestal grondtoon-quint-octaaf. k wee nie of je weet wat t allemaal inhoud, maar t is lastig uit te leggen anders..
k hoop dat je dr wat aan hebt.. t is miss een beetje wazig allemaal..
akkoorden kennen is best makkelijk hoor, ik dacht ook altijd, niet nodig op een bas, maar als je weet welke tonen er bij een akkoord horen kun je er wel loopjes (of hoe je het ook wil noemen) op basseren
ik ben er zelf ook nog een beetje mee bezig, dus echt helpen kan ik niet, maar ik heb wel veel gebruik gemaakt van het 'techniek en lessen' gedeelte
ik ben er zelf ook nog een beetje mee bezig, dus echt helpen kan ik niet, maar ik heb wel veel gebruik gemaakt van het 'techniek en lessen' gedeelte
**BTB 405 & RockMaster Full Tube Amp**
Beginnerslesje akkoorden...
Akkoorden zijn "samenklanken", ofwel "consonanten" (samenklinkenden). Verschillende noten klinken samen "rustig" als hun frequenties een "simpele" verhouding tot elkaar hebben zoals 1:2 of 2:3 of 3:4 of 3:5 of 4:5 enzovoorts...
14:15 klinkt een stuk minder lekker.
De absolute basis van een akkoord is de 1 (de grondtoon, waar het akkoord naar genoemd is) en de 5 (de kwint, de 5e noot uit de toonladder). Voor een C-akkoord is de basis C en G, voor een C# (de # betekent 1 fret omhoog) de C# en de G# etc. De kwint ligt elke keer 7 fretten verder (of een snaar hoger (qua toonhoogte) en 2 fretten erbij. Deze noot (de kwint) klinkt altijd goed in het akkoord. Vanaf daar ga je er extra noten aan toevoegen die het karakter van het akkoord bepalen.
Over het algemeen kies je voor noten die uit de basistoonladder komen waar het nummer in geschreven is. In elk nummer (of tenminste in elk stukje van een nummer) klinkt 1 basisakkoord als een soort van thuisbasis. De basisnoot van dat akkoord bepaalt in welke toonladder het nummer (of het stukje) geschreven is.
De eerste noot die je toevoegd je een grote of kleine terts (respectievelijk 3 of 4 fretten verder dan de basisnoot van het akkoord). Met een grote terts krijg je een majeur (opgewekt) akkoord, met een kleine terts een mineur (droefgeestig) akkoord.
Hierna kun je nog extra noten toevoegen. Deze worden in de klassieke muziek (zeker na de 7 of septiem) als dissonant ("wringend") ervaren. Dit wil zeer zeker niet zeggen dat je ze niet moet gebruiken. Maar als het niets toevoegd is het misschien beter van niet. (Dit is slechts mijn mening.)
De noten die je hierna toevoegd stapelen zich in principe in tertsen. We hebben nu de 1, de 3 (klein of groot) en de 5. Hierna volgt de 7 (10 fretten hoger dan de basis voor een kleine septiem, 11 voor een grote) de 9 (14 fretten hoger dan de basis), de 11 (17 fretten hoger dan de basis) en de 13 (20 of 21, klein of groot).
Een powerchord is een 1-5 akkoord. De eerstvolgende noot die je toevoegt is de grote of kleine 3 (mineur of majeur). Uitzonderingen hierop zijn sus-akkoorden. In een Csus zit in plaats van een 3 een 4 (een octaaf lager dan een 11). Dit betekent een C-F-G-akkoord.
Ik zal hieronder uitleggen wat de verschillende akkoorden betekenen. Dit voor de C-akkoorden. Voor de andere akkoorden: D is 2 fretten hoger dan C: 2 vakjes opschuiven!
C# = 1 vakje hoger dan C
Cb = 1 vakje lager dan C
C = Cmaj = Cmajeur = C+E+G
Cm = Cmin = Cmineur = C+Eb+G
C- = Cdim = Cdiminished = C+Eb+Gb
C+ = Caug = Caugmented = C+E+G#
Csus = C+F+G
C7 = Cseptiem = C+E+G+Bb
Cmaj7 = Cmajeurseptiem = C+E+G+B
Cm7 = Cmineurseptiem = C+Eb+G+Bb
Voor ingewikkeldere akkoorden: Chord Finder.
Akkoorden zijn "samenklanken", ofwel "consonanten" (samenklinkenden). Verschillende noten klinken samen "rustig" als hun frequenties een "simpele" verhouding tot elkaar hebben zoals 1:2 of 2:3 of 3:4 of 3:5 of 4:5 enzovoorts...
14:15 klinkt een stuk minder lekker.
De absolute basis van een akkoord is de 1 (de grondtoon, waar het akkoord naar genoemd is) en de 5 (de kwint, de 5e noot uit de toonladder). Voor een C-akkoord is de basis C en G, voor een C# (de # betekent 1 fret omhoog) de C# en de G# etc. De kwint ligt elke keer 7 fretten verder (of een snaar hoger (qua toonhoogte) en 2 fretten erbij. Deze noot (de kwint) klinkt altijd goed in het akkoord. Vanaf daar ga je er extra noten aan toevoegen die het karakter van het akkoord bepalen.
Over het algemeen kies je voor noten die uit de basistoonladder komen waar het nummer in geschreven is. In elk nummer (of tenminste in elk stukje van een nummer) klinkt 1 basisakkoord als een soort van thuisbasis. De basisnoot van dat akkoord bepaalt in welke toonladder het nummer (of het stukje) geschreven is.
De eerste noot die je toevoegd je een grote of kleine terts (respectievelijk 3 of 4 fretten verder dan de basisnoot van het akkoord). Met een grote terts krijg je een majeur (opgewekt) akkoord, met een kleine terts een mineur (droefgeestig) akkoord.
Hierna kun je nog extra noten toevoegen. Deze worden in de klassieke muziek (zeker na de 7 of septiem) als dissonant ("wringend") ervaren. Dit wil zeer zeker niet zeggen dat je ze niet moet gebruiken. Maar als het niets toevoegd is het misschien beter van niet. (Dit is slechts mijn mening.)
De noten die je hierna toevoegd stapelen zich in principe in tertsen. We hebben nu de 1, de 3 (klein of groot) en de 5. Hierna volgt de 7 (10 fretten hoger dan de basis voor een kleine septiem, 11 voor een grote) de 9 (14 fretten hoger dan de basis), de 11 (17 fretten hoger dan de basis) en de 13 (20 of 21, klein of groot).
Een powerchord is een 1-5 akkoord. De eerstvolgende noot die je toevoegt is de grote of kleine 3 (mineur of majeur). Uitzonderingen hierop zijn sus-akkoorden. In een Csus zit in plaats van een 3 een 4 (een octaaf lager dan een 11). Dit betekent een C-F-G-akkoord.
Ik zal hieronder uitleggen wat de verschillende akkoorden betekenen. Dit voor de C-akkoorden. Voor de andere akkoorden: D is 2 fretten hoger dan C: 2 vakjes opschuiven!
C# = 1 vakje hoger dan C
Cb = 1 vakje lager dan C
C = Cmaj = Cmajeur = C+E+G
Cm = Cmin = Cmineur = C+Eb+G
C- = Cdim = Cdiminished = C+Eb+Gb
C+ = Caug = Caugmented = C+E+G#
Csus = C+F+G
C7 = Cseptiem = C+E+G+Bb
Cmaj7 = Cmajeurseptiem = C+E+G+B
Cm7 = Cmineurseptiem = C+Eb+G+Bb
Voor ingewikkeldere akkoorden: Chord Finder.
Pas op, achter je!!
En nog wat anders...zeggen dat je accoorden niet gebruikt op bas is een beetje simplistisch hoor.
Misschien PAK je niet vaak een heel accoord (alhoewel ik dat zelf wel doe en het een hele mooie klank geeft onder bepaalde stukken, maar goed), maar wat ESSENTIEEL IS voor basspelen is dat je de individuele noten uit het accoord gebruikt.
Standaard rockprogressies zijn vaak 1.3.5., wat gewoon een accoord is. Wanneer je weet welke accoorden er op de gitaar worden gespeeld, dan kun je de baslijn wat interesanter maken door de verschillende noten uit de accoorden te gebruiken.
Jazzbassisten zijn alleen maar bezig met accoorden!
Dussuh, gewoon die accoorden leren! Begin met je ladders eerst natuurlijk, zorg dat je die op orde hebt! Wanneer je dat week, dan zijn accoorden niet zo moeilijk meer.
Misschien PAK je niet vaak een heel accoord (alhoewel ik dat zelf wel doe en het een hele mooie klank geeft onder bepaalde stukken, maar goed), maar wat ESSENTIEEL IS voor basspelen is dat je de individuele noten uit het accoord gebruikt.
Standaard rockprogressies zijn vaak 1.3.5., wat gewoon een accoord is. Wanneer je weet welke accoorden er op de gitaar worden gespeeld, dan kun je de baslijn wat interesanter maken door de verschillende noten uit de accoorden te gebruiken.
Jazzbassisten zijn alleen maar bezig met accoorden!
Dussuh, gewoon die accoorden leren! Begin met je ladders eerst natuurlijk, zorg dat je die op orde hebt! Wanneer je dat week, dan zijn accoorden niet zo moeilijk meer.
......
Vult elkaar geweldig aan, zolang mensen maar inzien dat het om twee verschillende instrumenten gaat.RUIS schreef:Inderdaad, daarom ben ik gitaar erbij gaan spelen, om het bassen beter te begrijpen. Overigens is gitaarspelen ook verslavend, voor mij vooral akoestisch.
Maar accoorden theorie is gewoon verschrikkelijk handig!
En gitaarspelen is zekers verslavend!
......
? Zou ik zo vrij mogen zijn te vragen waar je dat vandaan hebt? Bij zowel piano als bas gebruik je beide handen op basis van oog-hand-coordinatie, dus ik zie niet in waarom je op piano wel, en op bas niet beide hersenhelften zou gebruiken.da_witch schreef:Bij piano spelen gebruik je beide hersenhelften, wat ook het geval is bij bijvoorbeeld gitaar spelen of basspelen IN COMBINATIE MET zingen..
Pas op, achter je!!
Wilbert schreef:? Zou ik zo vrij mogen zijn te vragen waar je dat vandaan hebt? Bij zowel piano als bas gebruik je beide handen op basis van oog-hand-coordinatie, dus ik zie niet in waarom je op piano wel, en op bas niet beide hersenhelften zou gebruiken.da_witch schreef:Bij piano spelen gebruik je beide hersenhelften, wat ook het geval is bij bijvoorbeeld gitaar spelen of basspelen IN COMBINATIE MET zingen..
Het gaat niet om het gebruik van een hersenhelft, want natuurlijk gebruik je bij van alles beide helften, het gaat om hoe actief je iets gebruikt en wat je precies gebruikt.
Het is gebleken dat de intensiteit van pianospelen het makkelijke maakt om er bij te zingen dan wanneer je bas of gitaar speelt en je wilt er bij zingen. De manier waarop men de hersenhelften gebruikt bij pianospelen is net een stukje intensen zou ik bijna willen zeggen, wat er voor zorgt dat het gedeelte wat maakt dat je er bij kunt zingen iets beter ontwikkeld is, waardoor het makkelijker gaat.
Dit soort conclussies zijn gebasseerd op onderzoeken d.m.v. het toedienen van een slaapmiddel aan 1 hersenhelft om te zien hoe de ander werkt. Afhankelijk van welke kant je in slaap brengt, zal er amusie of afasie ontstaan.
Bij het beluisteren van muziek bijvoorbeeld zijn beide hersenhelften weer even actief.
......
Wat doen ze in België toch de hele tijd met dat do-re-mi gebeuren ? Hier in Nederland kom ik dat echt nooit tegen gewoon.
Maar goed, het is zeer belangrijk om je fretboard goed te kennen en te weten waar je noten zitten. Ik zou zeggen: begin er eens aan in de zomervakantie . Zeg eerst de noot die je gaat spelen en speel 'em dan ergens op je fretboard, vervolgens zou je 'em na kunnen zingen.
Een manier om een C (C E G, houdt altijd de C in de bas als laagste noot, dit bepaald de klankkleur, tenzij je deze doelbewust wilt veranderen uiteraard) arpeggio te spelen is bijvoorbeeld:
G----
D --- 2-- 5
A 3
E---
Als akkoord zou je het zo kunnen pakken
G 0
D 2
A 3
E
Maar dat klinkt op een bas alweer erg modderig vaak.
Maar goed, het is zeer belangrijk om je fretboard goed te kennen en te weten waar je noten zitten. Ik zou zeggen: begin er eens aan in de zomervakantie . Zeg eerst de noot die je gaat spelen en speel 'em dan ergens op je fretboard, vervolgens zou je 'em na kunnen zingen.
Een manier om een C (C E G, houdt altijd de C in de bas als laagste noot, dit bepaald de klankkleur, tenzij je deze doelbewust wilt veranderen uiteraard) arpeggio te spelen is bijvoorbeeld:
G----
D --- 2-- 5
A 3
E---
Als akkoord zou je het zo kunnen pakken
G 0
D 2
A 3
E
Maar dat klinkt op een bas alweer erg modderig vaak.
* = flageolet (of hoe schrijf je dat)
Ook een optie, wat minder modderig. Als het er echt op aan komt gelijktijdig meerdere noten te spelen wordt het bij mij vaag een kwestie van of:
Flageoletten, of:
Hoog dubbele snaren pakken, of:
Een snaar hoog en een andere open.
Een akkoord vol laag spelen vind ik meestal geen succes. Dan maak ik er liever een loopje van.
Code: Selecteer alles
G -12*------
D ----------
A --------3-
E -----5*---
Flageoletten, of:
Hoog dubbele snaren pakken, of:
Een snaar hoog en een andere open.
Een akkoord vol laag spelen vind ik meestal geen succes. Dan maak ik er liever een loopje van.
Pas op, achter je!!