Nummers uitzoeken d.m.v. gehoor

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

marvelade schreef:E Om bovenstaand voorbeeld aan te halen : als ik in mijn hoofd "klein klein kleutertje" zou 'spelen' dan denk ik "5 - - 8 - - 5 - 4 3 - 5 4 - 3 2 - 2 - 1 - - - - - ".
Wauw, jij hebt een héél ander "klein kleutertje" geleerd dan ik! :D
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22944
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

:lol: Ik dacht al dat het aan mij lag.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
marvelade
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mar 2011, 10:50

Bericht door marvelade »

Ik heb het over toontrappen; niet over frets, mensen ;)
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Dat was al duidelijk. Maar "klein klein kleutertje" begint toch echt met een tonica, een grote terts en een kwint!
marvelade
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mar 2011, 10:50

Bericht door marvelade »

LMAO! ok, er is dus na nader youtube onderzoek blijkbaar een vlaamse versie van klein klein kleutertje die anders is dan de nederlandse:

https://www.youtube.com/watch?v=yhUyOXH7xmQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15091
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Haha, het is nog waar ook ! Deze kende ik ook helemaal niet

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=yrV4gvTeh4M[/youtube]

(alhoewel ik dit melodietje ken van een liedje dat "Daar buiten in de biezen" heette)
nweenink
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mar 2011, 12:33

Bericht door nweenink »

Probeer mee te zingen met de melodie en de baslijn. In het begin zal dat voor je gevoel raar klinken maar je zult merken dat je snel vorderingen maakt. En zolang wij het niet horen hoef je je voor je zangstem ook niet te schamen toch? :wink:
Het is iets waar je je even overheen moet zetten. Een paar keer doen en dan merk je dat je progressie boekt. Dan gaat het uitzoeken vanzelf sneller, en naarmate je meer nummers uitgezocht hebt zul je merken dat ook dat sneller gaat. Succes, en vooral: veel plezier!
If you choose not to decide you still have made a choice...
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14280
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

De laatste tijd speel ik niet zoveel, maar áls ik speel, probeer ik ook de basslijnen uit te zoeken op gehoor. Mijn probleem is, dat ik ze vaak niet hoor. Ik kan de bass boosten op mijn stereo, maar ik hoor altijd maar een rommelig geheel, en geen duidelijke basslijnen..... Volgens de orendokter heb ik geen gehoorbeschadiging, misschien een soort van 'toondoofheid' ofzo.
Heeft iemand tips hoe ik de bas nóg duidelijker in een nummer naar voren kan laten komen?
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Dazler
Berichten: 1747
Lid geworden op: 01 apr 2007, 23:59

Bericht door Dazler »

Luister het nummer over in-ear doppen. Voor 2 tientjes heb je al redelijke van philips en die boosten de bass nogal. Ik heb juist het probleem dat ik bij optredens mijn best moet doen om de gitaar bewust te horen omdat ik alleen de bas en drums nog hoor :facepalm: (ik heb geen gehoorbeschadiging overigens, volgens een test van november bij de audicien :wink: )
dejohan schreef:Dazler, de MacGyver van het BGF!
Ibanez SR-505
Eastwood Hi-Flyer
Cort GB-25 (ontfret)
Ashdown C410T-300

Das persönliche drätchen
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Selectief luisteren is ook gewoon een kwestie van oefenen. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je slechte/kapotte oren hebt, je moet ze gewoon nog een beetje trainen.
Richard Blom
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 aug 2010, 11:41

Bericht door Richard Blom »

Het is vooral heel veel oefenen, gewoon gaan zitten zoeken, en uiteindelijk krijg je vanzelf door dat er allemaal verschillende vaste patroontjes zijn.
De theorie, met name Modaalladders hebben me erg geholpen om muziek te begrijpen en uit te zoeken.
Daarnaast is het voor veel grooves in eerste instantie erg handig om de basis uit te zoeken en pas later op alle variaties te gaan zitten, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker om het strak te houden.
Marcus62
TAFKACBFKAQ
Berichten: 4488
Lid geworden op: 21 mar 2011, 21:58

Bericht door Marcus62 »

gilles schreef:De laatste tijd speel ik niet zoveel, maar áls ik speel, probeer ik ook de basslijnen uit te zoeken op gehoor. Mijn probleem is, dat ik ze vaak niet hoor. Ik kan de bass boosten op mijn stereo, maar ik hoor altijd maar een rommelig geheel, en geen duidelijke basslijnen..... Volgens de orendokter heb ik geen gehoorbeschadiging, misschien een soort van 'toondoofheid' ofzo.
Heeft iemand tips hoe ik de bas nóg duidelijker in een nummer naar voren kan laten komen?
Juist door de bas in mijn stereo terug te draaien verdwijnt het "brij-gedoe" en hoor ik de baslijn beter.
Yamaha BB604 (modified)
Harley Benton PB20-SBK
Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Harley Benton HBW20
Vox Amplug bass
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14280
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Ik heb heel veel moeite met No More Tears van Ozzy. Ik kan niet horen wanneer de lage D gespeeld wordt op de eerste tel, en wanneer de hoge D (de hammer-on van C naar D)
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
J!
Berichten: 870
Lid geworden op: 11 jan 2004, 15:12

Bericht door J! »

gilles schreef:Ik heb heel veel moeite met No More Tears van Ozzy. Ik kan niet horen wanneer de lage D gespeeld wordt op de eerste tel, en wanneer de hoge D (de hammer-on van C naar D)
oooh heb ik je vorig jaar nog uitgelegd slimme ;-)
netjes?

TWITTERRRRRRRRRR

netjes!
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14280
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Jep, maar ik hóór het gewoon niet :oops:
de grote storthoop heeft gesproken
Plaats reactie