Nummers uitzoeken d.m.v. gehoor

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

https://www.youtube.com/watch?v=HdLayh2gUvA" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanaf 0:24 echt heel duidelijk te horen:

Code: Selecteer alles

   1   &   2   &   3   &   4   &
G||4h5---------4h5---------4h5------
D||---------------------------------
A||----4---4-------4---4-------4----
E||---------------------------------
EDIT: Had niet beseft dat het om drop C# ging maar de noten zijn 'n octaaf lager precies hetzelfde.
Laatst gewijzigd door WouterTron op 31 mar 2011, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

nogmaals: ik hóór het niet. Op een of andere manier overstemt alles elkaar voor mij.
de grote storthoop heeft gesproken
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Maar er speelt daar alleen bas en drums, wat overstemt dan elkaar?

EDIT: Ik hoor nu dat de eerste paar seconden zelfs alleen bas zijn, duidelijker dan dat kan men het toch niet maken...
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

alleen de bas, dat hoor ik ook wel ja. Maar op een of andere manier hoor ik het niet meer als de drums erbij zitten, en als Ozzy begint te kwelen. De gitaren zijn te schel.... ik weet hetn iet, maar ik hoor gewoon geen bas meer.
Laat maar, ik zoek wel wat uit...
de grote storthoop heeft gesproken
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Blijft 'n kwestie van oefenen denk ik. Geef de hoop niet op, dit soort dingen worden echt steeds makkelijker als je door die frustratie heen werkt.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Er zit een variatie in het ritme van de bassriff. Dan ligt het accent op de 5-7, en dan ligt het accent weer op de open D. Maar ik hoor dat verschil niet!
de grote storthoop heeft gesproken
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

gilles schreef:Er zit een variatie in het ritme van de bassriff. Dan ligt het accent op de 5-7, en dan ligt het accent weer op de open D. Maar ik hoor dat verschil niet!
Het nummer staat in C# (en bij nader luisteren geen drop C# zoals ik eerst dacht, sorry). Maar als je het in D wil spelen met 'n open snaar gaat het zo:

Eerste riff, voor de tekst begint.

Code: Selecteer alles

   1   &   2   &   3   &   4   &
G||--------5h7---------5h7-----5h7--
D||0---0-------0---0-------0--------
A||---------------------------------
E||---------------------------------
Tweede riff, couplet.

Code: Selecteer alles

   1   &   2   &   3   &   4   &
G||5h7---------5h7---------5h7------
D||----0---0-------0---0-------0----
A||---------------------------------
E||---------------------------------
In feite een omkering van hetzelfde ritme. Succes!
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Ik heb even wat hulp nodig want ik zit vast.
Gisteren basles gehad waarbij ik met de TV moest meespelen, MTV/TMF opzetten, toonaard zoeken en pielen maar.

De bedoeling is niet om effectief de baslijn te gaan opsporen, maar wel om in de juiste toonaard pentatonisch te gaan spelen over de volledige nek.
In de les vertelde hij me dat je de toonaard zoekt door een greep van anderhalve toon (4 frets) op de G-snaar te nemen en dat daar altijd zeker 1 juiste noot tussen zit.
Dan leg je je wijsvinger op die noot en kijk je welk pentatonisch schema het is (3 of 4 frets verder) daarna verder naar de D-snaar.

Nu heb ik het probleem dat als ik al de juiste toonaard vind voordat het nummer gedaan is, ik niet meer weet wat gespeeld.
Binnen in die pentatonische schema's, maar zit er een soort systeem in het "improviseren" zodat je weet welke noten te spelen??

De muziek is vooral pop en gespeeld in vierden of achtsten.
Volgens mij past deze vraag hier het best, indien nodig open ik wel een nieuw topic.
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
marvelade
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mar 2011, 10:50

Bericht door marvelade »

Nu heb ik het probleem dat als ik al de juiste toonaard vind voordat het nummer gedaan is, ik niet meer weet wat gespeeld.
Ik denk dat het niet slecht is dat je eerst wat intervaltraining doet, zo ga je als je een "verkeerde" noot speelt horen welk verschil er is met de noot die je hoort in het liedje en kan je zo afleiden wat de grondnoot moet zijn.


Als ik jou was zou ik me ook eerst focussen op de basisvorm van de pentatonische ladder, voordat je dat schema heel de nek o en neer gaat oefenen:

In Am bvb:

G---5--------7---------
D---5--------7---------
A---5--------7---------
E---5-------------8----


En in A majeur hetzelfde vormpje, maar 3 frets lager (dat is niet meer echt de basisvorm, maar omdat je 2x dezelfde vorm gebruikt onthoudt het wat makkelijker):

G---2--------4---------
D---2--------4---------
A---2--------4---------
E--(2)-----------5----

Ik heb de grondnoot (in dit geval de A) vet gezet en onderlijnd voor de duidelijkheid.

Qua ritme kan je gewoon wat verzinnen, zolang je die noten gebruikt zit je relatief safe.

Laat maar weten als je nog specifieke vragen hebt!

grtz,
Marv
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Hey Marv,
Bedankt om mee te denken!
Alleen ken ik de pentatonische schema's wel al, ook hoor ik het als ik een noot speel of die al dan niet in het schema "past".

Waar ik mee sukkel is als je de grondnoot vind, welke noten speel je dan in welke volgorde.
Bijvoorbeeld, een nummer is in grondnoot C. De noten die hierbij horen zijn CDEGA.
Als je dan E A C speelt, dan hopt het naar mijn gevoel wat teveel op en neer.
Daarom dacht ik, laat ik het eens vragen op BGF of hier een bepaalde volgorde is, of een bepaalde lijn die best gespeeld wordt.
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

matsjuw schreef:Waar ik mee sukkel is als je de grondnoot vind, welke noten speel je dan in welke volgorde.
Bijvoorbeeld, een nummer is in grondnoot C. De noten die hierbij horen zijn CDEGA.
Als je dan E A C speelt, dan hopt het naar mijn gevoel wat teveel op en neer.
Daarom dacht ik, laat ik het eens vragen op BGF of hier een bepaalde volgorde is, of een bepaalde lijn die best gespeeld wordt.
Grote sprongen zijn vaak juist mooi! Als je alles in sequentie speelt krijg je een sesamstraatverhaal..! Wel is het vaak mooi om in arpeggio's te denken, d.w.z. de noten van een akkoord te spelen.

Stel dat je inderdaad een liedje in C majeur speelt, dan horen bij die toonsoort verschillende akkoorden (je leraar zal je wel uitleggen hoe dat precies werkt). In deze toonsoort zijn C majeur, E mineur en A majeur 3 redelijk "neutrale" akkoorden waarvan je altijd de akkoordtonen kunt aanwenden om mooie melodiën te maken, ongeacht de begeleiding.

C majeur bestaat uit de tonen C, E en G.
E mineur bestaat uit E, G en B (die laatste toon zit niet in de pentatonische ladder maar wel in de volledige, ionische ladder)
A mineur bestaat uit A, C en E.

Ook hier is het een beetje saai om die tonen gewoon in sequentie te spelen, maar je maakt dan al grotere (en redelijk logische) sprongen die je anders niet zou maken. Probeer ook de andere arpeggio's van deze toonsoort te verkennen: D mineur, F majeur, G majeur en B half-verminderd! Je zal merken dat het bij sommige tonen sterk afhangt van de begeleiding of iets goed klinkt. Probeer dat eerst op gehoor uit te vogelen; je gaat later vanzelf leren waaróm dat zo werkt, wanneer je met harmonieleer begint!
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

WouterTron schreef: Succes!
Thanx, ik ga ermee aan de slag!
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Bedankt wouter, mooie uitleg.
Ga ermee aan de slag!
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
marvelade
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mar 2011, 10:50

Bericht door marvelade »

Mijn laatste zinnetje was voor jou eigenlijk het belangrijkste van mijn post, dus :)
Qua ritme kan je gewoon wat verzinnen, zolang je die noten gebruikt zit je relatief safe.

grtz en succes!
Gebruikersavatar
laagislaag
Berichten: 370
Lid geworden op: 28 jan 2011, 12:23

Bericht door laagislaag »

Hoi allemaal....

even mijn 10ct wbt het uitpuzzelen van liedjes:

1) Vermijd tabs van internet. Meestal kloppen ze niet, soms zijn ze alleen onpraktisch.

2) Zoek altijd de keuzes uit. Eerst grote belangrijke keuzes, dan kleinere dingen dus:

A) grondtoon van het nummer (of iig het gedeelte (soms hebben nummers meer dan 1 toonsoort))
B) Is het mineur of majeur.
C) wat zijn de grondtonen van de accoorden.
D) Welke trappen van de toonsoort zijn dat? Zijn ze min of maj en is dat ook wat je verwacht nav de muziektheorie van de trappen?
E) Wat voor een nummer is het? Met een vaste baslijn of juist geimproviseerd nav de accoorden?
F) Wat is het ritme van de baslijn. Hoeveel noten hoor je? Hoeveel verschillende noten?
G) Welke tonen hoor je nog meer? Grondtonen? kwinten? tersten? secundes? sexten? septiemen?
H) Wat is de baslijn in grote lijnen.
I) Welke details kun je nog horen en proberen mee te pikken. (frasering, dempen, ghost-notes etc)

3) Hoe langer hoe meer, maar ook meteen in het begin: Probeer te visualiseren! Eerst alles in je hoofd voor je zien/horen en dan pas spelen op bas.

Wat helpt is natuurlijk gehoortraining en muziektheorie (welke twee je eigenlijk niet los moet zien)

Een tip voor bassisten die hun gehoor op praktische bassistische wijze willen verbeteren is wat mij betreft "ultimate eartraining for guitar and bass" van Gary Willis (een bassist van FORMAAT)

dat dus denk ik.... :)

gr,

Chai
Van der End (5), Hohner B2A V, Kawaii Sleekline (frestless, bestaat blijkbaar), Trace Elliot ftw, Contrabas, Macbook pro, Logic, en allerlei exotisch spul (Saz, Bendir, Harmonium, Quena, Sikus, Kaval, vandattum, fijn spul!)
Plaats reactie