Nummers uitzoeken d.m.v. gehoor

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14250
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

WouterTron schreef:In feite een omkering van hetzelfde ritme. Succes!
daar heb ik dus zo'n ongelooflijke ruzie mee..... :evil:
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
tuks6
Berichten: 505
Lid geworden op: 02 apr 2011, 20:42

Bericht door tuks6 »

gilles schreef:
WouterTron schreef:In feite een omkering van hetzelfde ritme. Succes!
daar heb ik dus zo'n ongelooflijke ruzie mee..... :evil:
Dat valt bij mij nog wel mee :dance:
De omkering van toonsoort echter... Zo hebben we allemaal wat :facepalm:
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Bericht door Michiellll »

ThaSweet schreef:
Marsz schreef:Functional Ear Trainer

FreeWare!!! 8)
Leuk stukje software!!!
Ga ik zometeen even mee aan de gang.

Thnx !
Kan het kloppen dat deze het niet doet? (Ik heb het voor de zekerheid in firefox en internet explorer geprobeerd.)
Gebruikersavatar
Waterman
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 okt 2007, 11:07

Bericht door Waterman »

'k Ga die vanavond eens installeren. De meeste van die programma's bieden wel oefeningen aan om intervallen, akkoorden en toonladders te leren herkennen, maar ik zoek eigenlijk een programma met dictees of een soort luister en speel na toepassing.
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Bericht door Michiellll »

Waterman schreef:'k Ga die vanavond eens installeren. De meeste van die programma's bieden wel oefeningen aan om intervallen, akkoorden en toonladders te leren herkennen, maar ik zoek eigenlijk een programma met dictees of een soort luister en speel na toepassing.
Dat is pecies wat ik zoek, alleen ik heb nog niks uitgeprobeerd. Dat wat ik net gequote heb wou ik proberen maar er gebeurt niks en dan kan ik eindeloos op try again blijven drukken. :S



----
Blijkbaar moest ik Adobe Air Runtime installeren. Daarmee download en installeer je het, beetje omslachtig maar het werkt. :facepalm:
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Bericht door Michiellll »

Dat boek van Gary Willis ergens vandaan getoverd. Het software dingetje was niks, vond ik.
Nog andere goeie ideeën?

Ik leer altijd heel snel als ik ergens connecties tussen kan leggen. Droog dingetjes oefenen duurt veeeeeeeeeeeel langer. :P
Gebruikersavatar
QPumaLocoQ
weet niet wat-ie wil
Berichten: 7887
Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47

Bericht door QPumaLocoQ »

Ik vind zelf dit altijd een erg handige site:
Teoria.com
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 906
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Bericht door evertalbers »

Ik weet niet of er ergens een link voor is, maar er zijn veel cliché schema's (niks mis mee overigens) die je makkelijk kunt herkennen.

Ik noem er wat:
Blues
Mineur Blues
Country/Schlager
My Generation
Mineur omlaag a la Hit The Road Jack
Refrein van Hello
2-5-1 schema's
Opeens (bv van couplet naar refrein) van mineur naar majeur gaan
(delen van) kwintencirkel
etc etc

Als je hier een paar van op een rijtje zet en oefent heb je al veel bagage die je later makkelijk kunt herkennen.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

QPumaLocoQ schreef:Ik vind zelf dit altijd een erg handige site:
Teoria.com
Super toffe site, heel erg bedankt voor deze :-)
Gebruikersavatar
bassdaddy
Berichten: 129
Lid geworden op: 28 jul 2007, 18:11

Bericht door bassdaddy »

Ik ben nu met mijn leraar bezig met het uitzoeken van nummers op gehoor. Wij werken met de site https://www.studybass.com" onclick="window.open(this.href);return false;. Goede site.
Fender standard precision bass
Fender roadworn jazzbass
Fender precision lyte MIJ
Ibanez atk 800 premium
Peavey Cirrus 4 red oak
Peavey Millennium 5 ac bxp
Markbass LM 250 black line
Markbass traveler 2x10 en 1x12
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Wat betreft nummers uitzoeken op gehoor raad ik altijd aan eerst de grondtoon te zoeken bij de akkoorden, dan de tertsen ( groot of klein ) dan de toonsoort waarin het stuk staat ( majeur of mineur ). Dan eventuele uitbreidingen bij de akkoorden ( septiem sext etc. )
Begin simpel en daarna pas al die loopjes en licks.
Gebruikersavatar
Yuomay
Berichten: 2553
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:03

Bericht door Yuomay »

Maar je heb toch voor elke mineurladder een majeurladder, bijvoorbeeld Em = G. Wat is nou het grote verschil?
Try something different.

Mentally Retarded Friend: Myspace; Facebook
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

De grondtoon en hoe het klinkt. Een majeur klinkt over het algemeen 'vrolijk' en een mineur 'droevig'. Je gebruikt inderdaad exact dezelfde noten maar het staat beide in een totaal andere context. Werkt wel goed met soleren/improviseren trouwens. Speel je in Emin, ga dan soleren in Gmaj en je komt vaak al veel leukere dingen tegen terwijl je precies dezelfde noten gebruikt.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Yuomay schreef:Maar je heb toch voor elke mineurladder een majeurladder, bijvoorbeeld Em = G. Wat is nou het grote verschil?
Het grondakkoord is de bron waar je steeds naar terug wil keren. Het is ook vaak het slotakkoord van een stuk. Het gaat er dus om welke toon of akkoord je als grondakkoord beschouwt om te bepalen of je in Em of in Gmaj speelt.
Er zijn nog meer ladders dan majeur of mineur. Als je bv in een mixolydische ladder speelt beschouw je de normale vijfde trap van majeur als de eerste en dan krijg je dus heel andere afstanden t.o.v. dat grondakkoord.
Gebruikersavatar
Yuomay
Berichten: 2553
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:03

Bericht door Yuomay »

Voor mij werkt het dus toch echt anders :) , Ik wil weten welke noten in de toonladder zitten, en ga dan opzoek naar de lekkerste.
Try something different.

Mentally Retarded Friend: Myspace; Facebook
Plaats reactie