Nummers uitzoeken d.m.v. gehoor

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Natuurlijk, prima. Bedenk wel dat in een stuk dat in mineur staat de vijfde trap ook meestal een dominantakkoord is en daarvoor gebruik je niet precies dezelfde noten als in de gewone mineur. Weten waarheen de cadensen en melodie gaat geeft toch meer diepgang dan louter de mineurladder te beschouwen als een stukje uit majeur beginnend bij de zesde noot.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Inmiddels zijn er vele apps voor je smartphone te krijgen hiervoor.

Wie tips heeft....
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

tip: áls die super app bestaat die het uitzoeken makkelijker maakt, gebruik hem dan zo min mogelijk.

de echte meerwaarde van het zelf op je gehoor leren uitzoeken van nummers is uiteindelijk dat je oren veel beter intervallen tussen de verschillende noten leren onderscheiden.
je ontwikkelt zo mede je muzikale gehoor.
essentieel voor een muzikant.

daarnaast zul je merken dat hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat en je al dan niet onbewust een bepaalde structuur of methode ontwikkelt waardoor na een tijdje elk willekeurig nummer in pak weg 5 minuten heb uitgezocht.
en da's een hele handige vaardigheid als je serieuze ambities hebt als bassist.

ook doorzie je sneller de vele telkens terugkerende patronen in je spel, zowel fysiek als harmonisch, die je daarna bewuster gaat inzetten. je spel nivo zal stijgen en je wordt er, alweer, een beter muzikant door.

snel is niet altijd beter en soms is de lange weg gewoon de betere. :wink:
Scheurijzer
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 dec 2004, 17:36

Bericht door Scheurijzer »

Stinky schreef:tip: áls die super app bestaat die het uitzoeken makkelijker maakt, gebruik hem dan zo min mogelijk.

de echte meerwaarde van het zelf op je gehoor leren uitzoeken van nummers is uiteindelijk dat je oren veel beter intervallen tussen de verschillende noten leren onderscheiden.
je ontwikkelt zo mede je muzikale gehoor.
essentieel voor een muzikant.

daarnaast zul je merken dat hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat en je al dan niet onbewust een bepaalde structuur of methode ontwikkelt waardoor na een tijdje elk willekeurig nummer in pak weg 5 minuten heb uitgezocht.
en da's een hele handige vaardigheid als je serieuze ambities hebt als bassist.

ook doorzie je sneller de vele telkens terugkerende patronen in je spel, zowel fysiek als harmonisch, die je daarna bewuster gaat inzetten. je spel nivo zal stijgen en je wordt er, alweer, een beter muzikant door.

snel is niet altijd beter en soms is de lange weg gewoon de betere. :wink:
Amen!

Wat ik wel zou aanraden is het gebruik van gehoortrainigsoftware (bijvoorbeeld Earmaster, hier heb ik zelf heel goede ervaringen mee).
Daarmee kan je dan je 'gehoortechniek' bijschaven en dan kan je dat meenemen als je nummers probeert uit te zoeken.
Klitn
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 jan 2011, 11:22

Bericht door Klitn »

Bestaan er online trainers voor het herkennen van intervallen, anders dan earplane? Ik heb problemen met earplane.com, omdat Adobe shockwave niet deftig wil installeren...
Gebruikersavatar
ThaSweet
Berichten: 329
Lid geworden op: 30 mar 2010, 12:52

Bericht door ThaSweet »

Bij mij doet die site het ook niet via google chrome.
IE werkt zonder problemen.

Deze werkt wel onder chrome:

https://www.musictheory.net/exercises/ear-interval" onclick="window.open(this.href);return false;
Warwick Streamer Stage 1 (94)- Aria SB 505 met Bartolini Pre-Amp - Hartke HA3500 - Hartke Xl Serie 2x10 - Hartke A25
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Hier nog een bekende, maar zelf nooit gebruikt: https://www.teoria.com/exercises/ie.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Michiellll
Berichten: 448
Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52

Bericht door Michiellll »

Mijn toetsenist heeft gevraagd om in zijn plaats een aantal nummers uit te zoeken en controleren. De noten kom ik wel uit en controle is ook geen probleem, maar hoe weet ik wat voor een akkoord er gespeeld wordt?
Het lijkt mij dat de rest van de band dat wel interessant vindt. Maar meer dan mineur of majeur weet ik zo niet te achterhalen.

Hebben jullie hier ook tips en/of trucs voor?
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1917
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

De belangrijkste informatie heb je al: majeur of mineur
Verder hoef je alleen uit te zoeken welk soort majeur of mineur het is.

Bij sommige nummers kan je dit theoretisch (gedeeltelijk) achterhalen door de algemene toonaard van het nummer te zoeken. (aantal kruisen of mollen en daar de toonaard van af leiden)
Imaj7 - IImin7 - IIImin7 - IVmaj7 - V7 - VImin7 - VIImin7b5

De beste manier is om je oren te gebruiken natuurlijk.
De intervallen (vb 1-3-5-7 eventueel 9 en/of 13) zingen is een manier.

Of loop het gedeelte dat je zoekt en speel de grondnoot en de terts van het akkoord. Ik gebruik veelal de gespreide ligging boven de 12de fret. Vb Fmaj => 13de fret op de E-snaar (F) en 14de fret op de G-snaar (A).

Voeg dan bv. de E op de 14de fret van de D-snaar toe. Je kan de grondnoot hier ook weglaten, de 3 en de 7 zijn de belangrijkste noten.
Je zal al vlug horen of het al dan niet dissonant klinkt. Klink de maj7 zeer dissonant, dan is de kans groot dat het een dominant 7 akkoord is (in het geval van Fmaj => Eb als septiem). Het kan ook zijn dat er niet meer dan een 3-klank gespeeld wordt.
Probeer hetzelfde met de 9, combinatie 7 & 9, de 13, ...

Na verloop van tijd leer je de specifieke klankkleuren van de types akkoorden herkennen.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (17/03/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Bericht door didi »

Ik zal een paar eenvoudige methodes op een rijtje zetten. Meestal voldoende voor popliedjes. Ik probeer het simpel en praktisch te houden om niemand te ontmoedigen.

De allersimpelste methode:

Bij veel beginnende bands, punk en simpele rock, spelen gitaristen vooral powerchords. behalve de grondtoon zit daar de kwint en het oktaaf in. Ze pakken dat in een barre akkoord en schuiven dat gewoon op op de hals. Of een akkoord in mineur of majeur staat maakt dan geen reet uit. Je schrijft gewoon de grondtoon op een rammen maar. Als het afdoende is who cares ? Sommigen schrijven er hits mee.

Iets genuanceerder simpel:

Als het popmuziek betreft zijn de akkoorden vaak drieklanken. Daarin heb je grofweg 4 soorten:
Majeur, mineur, verminderd, overmatig. De laatste komt weinig voor en het verminderde akkoord ook niet heel veel. Het heeft dus vooral zin om de mineurakkoorden van de majeurakkoorden te onderscheiden. Je speelt dan de grondtoon en luistert of er een kleine ( 3 halve verder) of een grote terts ( 4 halve verder) bij hoort. Hoor je een kleine terts - mineur, hoor je een grote terts majeur. In de meeste gevallen kun je er ook gewoon die kwint bij spelen behalve bij bv verminderde akkoorden want dan is de kwint een halve verlaagd. Verminderde akkoorden hebben dus een kleine terts en een verlaagde kwint. Overmatige akkoorden hebben een verhoogde kwint maar deze akkoorden komen niet veel voor in popmuziek.

Eenvoudige doch iets meer inzichtelijke methode:

Zet het nummer op wat je uit wil zoeken. Pingel een beetje mee en kijk of je kunt ontdekken waar je een gewone toonladder kunt spelen ( do-re-mi-etc.). Misschien blijkt bijvoorbeeld dat je alle noten uit de c-ladder kunt laten klinken in dat stuk. Daarna ga je luisteren in welke noot het slotakkoord staat. Is dit slotakkoord een c-majeur dan staat het nummer meestal in c-majeur. Nu kan het ook zijn dat alles beweegt naar een slotakkoord a-mineur. Dan staat het stuk in a-mineur maar dat heeft wel dezelfde noten als in de c-majeurladder. De parallele mineurladder bevindt zich altijd drie halve noten onder de majeurladder. Maar laten we er even van uitgaan dat het stuk in c-majeur staat. We vervangen die letters van de noten even door getallen 1 t/m 7 etc. Vaak zijn akkoorden stapelingen van tertsen. Die akkoorden ontstaan als je een getal overslaat. Bijvoorbeeld het eerste akkoord in de ladder van c-majeur = 1 + 3 + 5 Als je naar de intervallen kijkt is dat een grote terts + kleine terts ( majeur akkoord). Het tweede akkoord wat begint bij D ( 2 + 4 + 6 ) bestaat uit een kleine terts + grote terts ( mineur akkoord). En zo kun je het hele laddertje af. In veel liedjes kun je er dan donder op zeggen dat die akkoorden bij elkaar in dat liedje staan. In C levert dat op:

I C-majeur 1+3+5 (grote terts+kleine terts)
II D-mineur 2+4+6 ( kleine terts + grote terts)
III E-mineur 3+5+7 ( kleine terts + grote terts)
iV F-majeur 4+6+8 (grote terts+kleine terts)
V G-majeur5+7+9 (grote terts+kleine terts)
VI A-mineur6+8+10 ( kleine terts + grote terts)
VII B-verminderd 7+9+11 ( in dit geval een kleine terts + kleine terts)

Je zou er nog een cijfer aan toe kunnen voegen om vierklanken te maken ( septiemakkoorden ). Een bekend septiemakkoord wat je vaak op de vijfde trap vindt is het dominant7 akkoord ( in het bovenstaande rijtje dus waar je het g-akkoord speelt) Dan speel je dus een grondtoon+grote terts+kleine terts+kleine terts. Een verlaagde septiem dus.
Dominant 7 akkoorden komen heel veel voor in rock, pop en blues. Het meespelen van die verlaagde septiem creeert dan een extra spanning/dynamiek in het akkoord en het is dan raadzaam om die verlaagde septiem ook mee te pakken in het akkoord en in je baslijnen.

Als je inzicht krijgt in welke ladder het stuk staat en je kent dat rijtje goed dan heb je vaak in mum van tijd de akkoorden bij elkaar gevonden.

Dus: Zoek uit in welke ladder het nummer staat. Schrijf bij de noten of het majeur of mineur is.

Bedenk dat dit een hele grove uitleg is en er ook uitzonderingen bestaan. In jazz bijvoorbeeld switchen ze voortdurend van ladder binnen hetzelfde stuk. Er zijn nog tal van uitbreidingen binnen akkoorden het is de moeite waard om ze allemaal eens te bekijken hoe ze zijn opgebouwd. Maar om het simpel te houden laat ik dat even buiten beschouwing voor nu. Speel altijd even het hele akkoord als arpeggio en luister of je iets mist.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Stinky schreef:tip: áls die super app bestaat die het uitzoeken makkelijker maakt, gebruik hem dan zo min mogelijk.

de echte meerwaarde van het zelf op je gehoor leren uitzoeken van nummers is uiteindelijk dat je oren veel beter intervallen tussen de verschillende noten leren onderscheiden.
je ontwikkelt zo mede je muzikale gehoor.
essentieel voor een muzikant.

daarnaast zul je merken dat hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat en je al dan niet onbewust een bepaalde structuur of methode ontwikkelt waardoor na een tijdje elk willekeurig nummer in pak weg 5 minuten heb uitgezocht.
en da's een hele handige vaardigheid als je serieuze ambities hebt als bassist.

ook doorzie je sneller de vele telkens terugkerende patronen in je spel, zowel fysiek als harmonisch, die je daarna bewuster gaat inzetten. je spel nivo zal stijgen en je wordt er, alweer, een beter muzikant door.

snel is niet altijd beter en soms is de lange weg gewoon de betere. :wink:
TIP VAN DE DAG!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Klopt het dat sus-akkoorden nog niet genoemd zijn in deze draad of heb ik er overheen gekeken?
Toch veelgebruikt in de pop.

Naast de veelbesproken mineur en majeur varianten zul je ook regelmatig akkoorden tegenkomen die geen van beide zijn. Meestal zal dit een powerchord zijn (zoals hierboven reeds genoemd) waarbij enkel de grondtoon en de kwint + oktaven worden gespeeld. Hoor je toch nog ergens een derde toon in het akkoord dan is de kans groot dat dit een sus2 of een sus4 akkoord is.

Bij sus2 speel je de secunde in plaats van de terts. Bijvoorbeeld Gsus2 = G - A - D
Bij sus4 speel je de kwart in plaats van de terts. Bijvoorbeeld Gsus4 = G - C - D
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Bericht door didi »

Wiro schreef:Klopt het dat sus-akkoorden nog niet genoemd zijn in deze draad of heb ik er overheen gekeken?
Toch veelgebruikt in de pop.

Naast de veelbesproken mineur en majeur varianten zul je ook regelmatig akkoorden tegenkomen die geen van beide zijn. Meestal zal dit een powerchord zijn (zoals hierboven reeds genoemd) waarbij enkel de grondtoon en de kwint + oktaven worden gespeeld. Hoor je toch nog ergens een derde toon in het akkoord dan is de kans groot dat dit een sus2 of een sus4 akkoord is.

Bij sus2 speel je de secunde in plaats van de terts. Bijvoorbeeld Gsus2 = G - A - D
Bij sus4 speel je de kwart in plaats van de terts. Bijvoorbeeld Gsus4 = G - C - D
Zeker, die horen er ook bij. :wink: net als de 6 en de 9 akkoorden.
Maar ik weet uit ervaring dat mensen afhaken als ze teveel ineens op hun bordje krijgen.

Ik ben het ook helemaal met Stinky eens: weg met apps en tabs. Denk zelf na en leer luisteren. Als ik soms zie dat hier mensen bij de simpelste liedjes om tabs vragen, dan blokkeer je toch echt je eigen ontwikkeling of onderschat je je eigen gehoor op z'n minst.
Skippy1007
Berichten: 156
Lid geworden op: 13 mar 2015, 14:27

Bericht door Skippy1007 »

Helemaal weg met de tabs is misschien wat te rigoureus, wel eens ben ik met het feit dat je zelf de nummers moet uitzoeken. Kom je er niet uit kun je altijd nog even checken wat andere mensen er in horen. Vaak is het gedeeltelijk (of het slaat werkelijk nergens op) fout wat je ziet, maar er zijn ook tabs bij die perfect zijn uitgezocht. Zo kun je je eigen strubbelingen oplossen en verder gaan met het zelf uitzoeken en naderhand (eventueel) de tab nog eens nakijken of het overeen komt met wat je heb zelf gevonden aan akkoorden, loopjes etc. Ik zelf probeer het zo origineel mogelijk uit te zoeken. En ja, ik check ook wel eens het internet, het kan mooie oplossingen opleveren.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Nummers uitzoeken d.m.v. gehoor

Bericht door MR. LEE »

... 7 kerk-toonladders leren ( want dit verklaart akkoorden-opbouw ) ,....en met volle aandacht Jazz-muziek beluisteren.

Het klinkt een beetje maf ,....maar dat maakt je een stuk beter op 't "bomhout" :D

( ik heb overigens zeer weinig theoretische kennis hoor , ik heb 't bassen mezelf maar een beetje aangeleerd :D )

...en walking bass lijntjes leren spelen , bijv. "Walk Between The Raindrops"

https://www.youtube.com/watch?v=c5LSRrAwUtA
Plaats reactie