Nummers uitzoeken d.m.v. gehoor

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Bass-Daan
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 nov 2007, 10:58

Nummers uitzoeken d.m.v. gehoor

Bericht door Bass-Daan »

Ik heb een probleem, mijn gehoor. Ik probeer al een tijdje intervallen te bepalen op gehoor en meestal heb ik ze goed, maar er is altijd nog twijfel, dus er is nog steeds sprake van veel vergissingen. Ik vraag me af: hoe zijn jullie begonnen met je gehoor te ontwikkelen en hoe zoeken jullie nummers uit d.m.v het gehoor? Het lukt me namelijk niet om een nummer te pakken en dan helemaal zelf uit te zoeken hoe en wat ik moet spelen, dus ik grijp al snel naar tabs. Luisteren jullie naar de intervallen die jullie horen, of zoeken jullie eerst de grondtoon bij een bepaald stuk in een nummer en zoeken jullie dan de intervallen die daarop volgen? Ik kom er niet uit.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22908
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Het lukt je niet, of het lukt je niet binnen de tijd die je jezelf ervoor gunt? Neem er gewoon de tijd voor (door bijvoorbeeld een nummer dat je graag wilt spelen, maar niet per se meteen moet kunnen) en werk het dan wel helemaal uit. 't Blijft namelijk een kwestie van oefenen....
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Het is voor mij altijd een combinatie van luisteren en 'logische' patronen uitproberen (gebaseerd op de toonsoort en akkoorden). Soms is iets erg duidelijk maar soms zitten er wat onverwachtse sprongen in en moet je even zoeken. Aan jouw verhaal te horen zal het een kwestie van doorbijten moeten zijn en niet meer toegeven aan de lokroep van de tabs.
Gebruikersavatar
ThaSweet
Berichten: 329
Lid geworden op: 30 mar 2010, 12:52

Bericht door ThaSweet »

Ik heb hetzelfde probleem als de topic starter, ik blijf maar zoeken naar de juiste tonen.
En dan blijf ik alsnog aan mijzelf twijfelen of ik wel de juiste toon te pakken heb.

Moet voor basles Gary Moore - Still got the blues uitzoeken.
Is volgens mij niet zo moeilijk nummer, maar heb toch al een paar keer in de tabs moeten spieken. :oops:
Ik speel nu ook nog maar 6 maanden maar het valt zwaar tegen zonder tabs.
En ja, ik wil natuurlijk van die tabs af!

Is er misschien software o.i.d. om gehoor te trainen, dus het leren onderscheiden van noten?
Warwick Streamer Stage 1 (94)- Aria SB 505 met Bartolini Pre-Amp - Hartke HA3500 - Hartke Xl Serie 2x10 - Hartke A25
Gebruikersavatar
Marsz
Berichten: 282
Lid geworden op: 03 jan 2009, 14:08

Bericht door Marsz »

Gebruikersavatar
ThaSweet
Berichten: 329
Lid geworden op: 30 mar 2010, 12:52

Bericht door ThaSweet »

Marsz schreef:Functional Ear Trainer

FreeWare!!! 8)
Leuk stukje software!!!
Ga ik zometeen even mee aan de gang.

Thnx !
Warwick Streamer Stage 1 (94)- Aria SB 505 met Bartolini Pre-Amp - Hartke HA3500 - Hartke Xl Serie 2x10 - Hartke A25
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22908
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Wat ook helpt (en waar ik de waarde eigenlijk pas van heb leren zien door mijn zanglessen) is meezingen wat je hoort. Als je dat kunt, wordt het uitzoeken ook gemakkelijker.
En als het gaat om intervallen leren horen en vinden op de bas dan is deze aanpak van mijn basleraar ook wel leuk: de meeste kinderliedjes (Klein Klein Kleutertje bijvoorbeeld) zitten binnen een octaaf van een (majeur) toonladder. Je kunt een willekeurige grondtoon kiezen (de A op de E-snaar is een aardig uitgangspunt) en van daaruit regel voor regel die liedjes uitzoeken. Als je begint met Vader Jacob en Klein Klein Kleutertje krijg cadeau dat de eerste noot meteen de grondtoon is. Bij liedjes als In de Maneschijn heb je dat niet, wat het weer interessanter maakt om de toonladders te leren vinden. Kun je mooi alles combineren: toonladders leren, intervallen herkennen en nummers uitzoeken. En als je de intervallen herkent en je toonladders op de hals weet te vinden is het ook geen probleem om te transponeren als je er een keer een toon naast zit - het figuurtje van een toonladder blijft gelijk zolang je de grondtoon op dezelfde snaar houdt.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Bass-Daan
Berichten: 155
Lid geworden op: 18 nov 2007, 10:58

Bericht door Bass-Daan »

Oke bedankt! Ik ga eens proberen te beginnen met inderdaad makkelijkere nummers. Ik denk dat ik het mezelf te moeilijk maakte om gelijk de lastigere nummers uit te zoeken.
Gebruikersavatar
defecto
Berichten: 539
Lid geworden op: 15 aug 2009, 09:53

Bericht door defecto »

Kickje..

Heeft er iemand tips wat betreft een stoomcursus nummers uitzoeken op gehoor? Ik merk de laatste tijd dat we met de coverband steeds meer (in het basstab-wereldje) onbekende nummers gaan spelen die ik dus op het gehoor uit moet zoeken. Dit heb ik echter altijd voor me uit geschoven.. :( De basis van een nummer van tab leren en daarna je eigen draai eraan geven was voor mij altijd de makkelijke en snelle methode.

Zijn er naast het feit dat je er gewoon tijd aan moet besteden nog dingen waar ik echt op kan letten om het me sneller eigen te maken? Muziek-theoretische tips die zouden kunnen helpen zijn ook welkom. Mijn theoretische kennis is ook niet zo goed, ben ik ook mee bezig..

Edit: Misschien ook voor het duidelijker hoorbaar maken van een baspartij? Ik merk dat ik daar ook vaak problemen mee heb, vooral als ik geen goede opname van het betreffende nummer tot m'n beschikking heb. Ik had op m'n PC een programmaatje waar dat volgens mij mee kon, geen idee meer wat het was. Zit nu op een Mac.
OLP MM2 met SD SMB-4d en pre-amp - 
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15073
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ik ben zelf ook nog een redelijke newb op dat gebied, maar in de muziekschool worden we er nogal op getraind en het gaat bij mij steeds beter, dus kan ik je misschien wel wat tips geven.

1./ Probeer je wat te verdiepen in de opbouw van akkoorden, veelgebruikte akkoordenprogressies en de verschillende trappen binnen een toonladder. Als je de grondtoon en de progressies van een nummer (her)kent, zal het uitzoeken van de baslijn al veel gemakkelijker gaan.

2./ Oefen jezelf in het herkennen van intervallen. Zing het baslijntje na (in je hoofd) en probeer de intervallen tussen de opeenvolgende noten te herkennen. Ook hier weer: als je één noot kent en vervolgens de intervallen herkent, maakt het je dat ook al een stuk gemakkelijker.
Lijstje met nummers om intervallen te leren herkennen : https://www.earmaster.com/intervalsongs
Oefenen op intervallen kan hier : https://www.earplane.com

3./ Voor de Mac heb je "Amazing Slow Downer" (https://www.ronimusic.com/amsldox.htm)
Daarmee kan je nummers vertragen, loops maken (essentieel vind ik om nummers uit te zoeken) en wat met de EQ spelen om de bas te boosten of net de andere frequenties er uit te filteren.
En uiteraard luid genoeg afspelen met een dikke subwoofer of zo.

Hoop dat je hier iets aan hebt. Succes ermee.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Gebruik een fatsoenlijke koptelefoon. Op die manier is het veel makkelijker om gefocust te luisteren. Zing de baslijn mee/na en probeer daarna om het ook op je bas mee te spelen. Begin niet te moeilijk en desnoods alleen met de grondnoten van de akkoorden. En dan veel oefenen! Dan zul je zien dat je na verloop van tijd opeens veel makkelijker de baslijn eruit pikt en dat het vertalen van die lijn naar je bas ook steeds vlotter gaat.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

padawatje schreef:3./ Voor de Mac heb je "Amazing Slow Downer" (https://www.ronimusic.com/amsldox.htm
Voor Windows heb je Best Practice :)
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Het programma Transcribe! komt mij ook geregeld goed van pas. Kost behoorlijk weinig (en kan gratis worden uitgeprobeerd) en kan liedjes vertragen, stukjes loopen, bepaalde instrumentgroepen uitversterken (of juist dempen), geeft harmonische suggesties, etc.
Gebruikersavatar
Arretje
Berichten: 646
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:11

Bericht door Arretje »

Die koptelefoon werkt bij mij juist niet zo goed, net alsof er teveel laag komt ofzo. Voor mij werken de cheap-ass speakertjes van de computer het best. En verder inderdaad gewoon veel doen, je zult zien dat het steeds sneller gaat!
marvelade
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mar 2011, 10:50

Bericht door marvelade »

Eerste post op het forum dus bij deze een officiële : "Hallo iedereen!"


Ikzelf heb in het begin inderdaad ook kinderliedjes uitgezocht. Als je een keyboard of piano ofzo hebt is het vaak makkelijker in het begin, omdat je bij (de meeste) kinderliedjes de zwarte toetsen niet nodig hebt als je het in C uitzoekt (5 kansen van de 12 minder om je te vergissen ;-) ). Op een (bas)gitaar is het begrip toonladder abstracter dan op een piano, dus daar kan je je voordeel mee doen. (Andersom is transponeren op een (bas)gitaar weer makeklijker dan op een piano; leuk gegeven om je toetsenist mee te "pesten" ;-) )

Verder is het inderdaad ook wel nuttig om meer te leren over toonladders en intervallen. Als je een liedje hoort op de radio bvb kan je dan op den duur na wat oefening de toontrappen horen. Om bovenstaand voorbeeld aan te halen : als ik in mijn hoofd "klein klein kleutertje" zou 'spelen' dan denk ik "5 - - 8 - - 5 - 4 3 - 5 4 - 3 2 - 2 - 1 - - - - - ". Dan maakt het ook niet meer uit in welke toonaard het is omdat die toontrappen relatief zijn t.o.v. je grondnoot. De grondnoot zoek je dan uit wanneer je een muziekinstrument heb om mee te vergelijken (sommige mensen hebben zelfs altijd een stemfluit in hun zak om dat te doen).

In de loop er jaren heb ik geleerd om bepaalde noten op te slaan in m'n geheugen, zodat ik meestal wel ongeveer kan schatten in welke toonaard iets staat als ik het hoor, maar dat is niet iets wat heel vlot gaat; daar heb ik echt wel een tijd over gedaan voordat ik dat kon. Veel luisteren en veel oefenen is de boodschap.


grtz,
Marv
Plaats reactie