daar heb ik dus zo'n ongelooflijke ruzie mee.....WouterTron schreef:In feite een omkering van hetzelfde ritme. Succes!
Nummers uitzoeken d.m.v. gehoor
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52
Dat is pecies wat ik zoek, alleen ik heb nog niks uitgeprobeerd. Dat wat ik net gequote heb wou ik proberen maar er gebeurt niks en dan kan ik eindeloos op try again blijven drukken. :SWaterman schreef:'k Ga die vanavond eens installeren. De meeste van die programma's bieden wel oefeningen aan om intervallen, akkoorden en toonladders te leren herkennen, maar ik zoek eigenlijk een programma met dictees of een soort luister en speel na toepassing.
----
Blijkbaar moest ik Adobe Air Runtime installeren. Daarmee download en installeer je het, beetje omslachtig maar het werkt.
-
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 21 aug 2011, 15:52
- QPumaLocoQ
- weet niet wat-ie wil
- Berichten: 7887
- Lid geworden op: 23 feb 2009, 23:47
Ik vind zelf dit altijd een erg handige site:
Teoria.com
Teoria.com
- evertalbers
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43
Ik weet niet of er ergens een link voor is, maar er zijn veel cliché schema's (niks mis mee overigens) die je makkelijk kunt herkennen.
Ik noem er wat:
Blues
Mineur Blues
Country/Schlager
My Generation
Mineur omlaag a la Hit The Road Jack
Refrein van Hello
2-5-1 schema's
Opeens (bv van couplet naar refrein) van mineur naar majeur gaan
(delen van) kwintencirkel
etc etc
Als je hier een paar van op een rijtje zet en oefent heb je al veel bagage die je later makkelijk kunt herkennen.
Ik noem er wat:
Blues
Mineur Blues
Country/Schlager
My Generation
Mineur omlaag a la Hit The Road Jack
Refrein van Hello
2-5-1 schema's
Opeens (bv van couplet naar refrein) van mineur naar majeur gaan
(delen van) kwintencirkel
etc etc
Als je hier een paar van op een rijtje zet en oefent heb je al veel bagage die je later makkelijk kunt herkennen.
Super toffe site, heel erg bedankt voor dezeQPumaLocoQ schreef:Ik vind zelf dit altijd een erg handige site:
Teoria.com
Ik ben nu met mijn leraar bezig met het uitzoeken van nummers op gehoor. Wij werken met de site https://www.studybass.com" onclick="window.open(this.href);return false;. Goede site.
Fender standard precision bass
Fender roadworn jazzbass
Fender precision lyte MIJ
Ibanez atk 800 premium
Peavey Cirrus 4 red oak
Peavey Millennium 5 ac bxp
Markbass LM 250 black line
Markbass traveler 2x10 en 1x12
Fender roadworn jazzbass
Fender precision lyte MIJ
Ibanez atk 800 premium
Peavey Cirrus 4 red oak
Peavey Millennium 5 ac bxp
Markbass LM 250 black line
Markbass traveler 2x10 en 1x12
Wat betreft nummers uitzoeken op gehoor raad ik altijd aan eerst de grondtoon te zoeken bij de akkoorden, dan de tertsen ( groot of klein ) dan de toonsoort waarin het stuk staat ( majeur of mineur ). Dan eventuele uitbreidingen bij de akkoorden ( septiem sext etc. )
Begin simpel en daarna pas al die loopjes en licks.
Begin simpel en daarna pas al die loopjes en licks.
De grondtoon en hoe het klinkt. Een majeur klinkt over het algemeen 'vrolijk' en een mineur 'droevig'. Je gebruikt inderdaad exact dezelfde noten maar het staat beide in een totaal andere context. Werkt wel goed met soleren/improviseren trouwens. Speel je in Emin, ga dan soleren in Gmaj en je komt vaak al veel leukere dingen tegen terwijl je precies dezelfde noten gebruikt.
Het grondakkoord is de bron waar je steeds naar terug wil keren. Het is ook vaak het slotakkoord van een stuk. Het gaat er dus om welke toon of akkoord je als grondakkoord beschouwt om te bepalen of je in Em of in Gmaj speelt.Yuomay schreef:Maar je heb toch voor elke mineurladder een majeurladder, bijvoorbeeld Em = G. Wat is nou het grote verschil?
Er zijn nog meer ladders dan majeur of mineur. Als je bv in een mixolydische ladder speelt beschouw je de normale vijfde trap van majeur als de eerste en dan krijg je dus heel andere afstanden t.o.v. dat grondakkoord.