Pagina 4 van 5

Geplaatst: 25 apr 2011, 14:15
door gilles
WouterTron schreef:In feite een omkering van hetzelfde ritme. Succes!
daar heb ik dus zo'n ongelooflijke ruzie mee..... :evil:

Geplaatst: 26 apr 2011, 07:37
door tuks6
gilles schreef:
WouterTron schreef:In feite een omkering van hetzelfde ritme. Succes!
daar heb ik dus zo'n ongelooflijke ruzie mee..... :evil:
Dat valt bij mij nog wel mee :dance:
De omkering van toonsoort echter... Zo hebben we allemaal wat :facepalm:

Geplaatst: 27 okt 2011, 10:39
door Michiellll
ThaSweet schreef:
Marsz schreef:Functional Ear Trainer

FreeWare!!! 8)
Leuk stukje software!!!
Ga ik zometeen even mee aan de gang.

Thnx !
Kan het kloppen dat deze het niet doet? (Ik heb het voor de zekerheid in firefox en internet explorer geprobeerd.)

Geplaatst: 27 okt 2011, 10:44
door Waterman
'k Ga die vanavond eens installeren. De meeste van die programma's bieden wel oefeningen aan om intervallen, akkoorden en toonladders te leren herkennen, maar ik zoek eigenlijk een programma met dictees of een soort luister en speel na toepassing.

Geplaatst: 27 okt 2011, 11:42
door Michiellll
Waterman schreef:'k Ga die vanavond eens installeren. De meeste van die programma's bieden wel oefeningen aan om intervallen, akkoorden en toonladders te leren herkennen, maar ik zoek eigenlijk een programma met dictees of een soort luister en speel na toepassing.
Dat is pecies wat ik zoek, alleen ik heb nog niks uitgeprobeerd. Dat wat ik net gequote heb wou ik proberen maar er gebeurt niks en dan kan ik eindeloos op try again blijven drukken. :S



----
Blijkbaar moest ik Adobe Air Runtime installeren. Daarmee download en installeer je het, beetje omslachtig maar het werkt. :facepalm:

Geplaatst: 03 nov 2011, 13:02
door Michiellll
Dat boek van Gary Willis ergens vandaan getoverd. Het software dingetje was niks, vond ik.
Nog andere goeie ideeën?

Ik leer altijd heel snel als ik ergens connecties tussen kan leggen. Droog dingetjes oefenen duurt veeeeeeeeeeeel langer. :P

Geplaatst: 03 nov 2011, 18:35
door QPumaLocoQ
Ik vind zelf dit altijd een erg handige site:
Teoria.com

Geplaatst: 03 nov 2011, 21:44
door evertalbers
Ik weet niet of er ergens een link voor is, maar er zijn veel cliché schema's (niks mis mee overigens) die je makkelijk kunt herkennen.

Ik noem er wat:
Blues
Mineur Blues
Country/Schlager
My Generation
Mineur omlaag a la Hit The Road Jack
Refrein van Hello
2-5-1 schema's
Opeens (bv van couplet naar refrein) van mineur naar majeur gaan
(delen van) kwintencirkel
etc etc

Als je hier een paar van op een rijtje zet en oefent heb je al veel bagage die je later makkelijk kunt herkennen.

Geplaatst: 07 nov 2011, 18:30
door Pellek
QPumaLocoQ schreef:Ik vind zelf dit altijd een erg handige site:
Teoria.com
Super toffe site, heel erg bedankt voor deze :-)

Geplaatst: 14 nov 2011, 21:29
door bassdaddy
Ik ben nu met mijn leraar bezig met het uitzoeken van nummers op gehoor. Wij werken met de site https://www.studybass.com" onclick="window.open(this.href);return false;. Goede site.

Geplaatst: 16 nov 2011, 18:07
door Didi 1.0
Wat betreft nummers uitzoeken op gehoor raad ik altijd aan eerst de grondtoon te zoeken bij de akkoorden, dan de tertsen ( groot of klein ) dan de toonsoort waarin het stuk staat ( majeur of mineur ). Dan eventuele uitbreidingen bij de akkoorden ( septiem sext etc. )
Begin simpel en daarna pas al die loopjes en licks.

Geplaatst: 17 nov 2011, 11:46
door Yuomay
Maar je heb toch voor elke mineurladder een majeurladder, bijvoorbeeld Em = G. Wat is nou het grote verschil?

Geplaatst: 17 nov 2011, 11:48
door deevit
De grondtoon en hoe het klinkt. Een majeur klinkt over het algemeen 'vrolijk' en een mineur 'droevig'. Je gebruikt inderdaad exact dezelfde noten maar het staat beide in een totaal andere context. Werkt wel goed met soleren/improviseren trouwens. Speel je in Emin, ga dan soleren in Gmaj en je komt vaak al veel leukere dingen tegen terwijl je precies dezelfde noten gebruikt.

Geplaatst: 17 nov 2011, 12:02
door Didi 1.0
Yuomay schreef:Maar je heb toch voor elke mineurladder een majeurladder, bijvoorbeeld Em = G. Wat is nou het grote verschil?
Het grondakkoord is de bron waar je steeds naar terug wil keren. Het is ook vaak het slotakkoord van een stuk. Het gaat er dus om welke toon of akkoord je als grondakkoord beschouwt om te bepalen of je in Em of in Gmaj speelt.
Er zijn nog meer ladders dan majeur of mineur. Als je bv in een mixolydische ladder speelt beschouw je de normale vijfde trap van majeur als de eerste en dan krijg je dus heel andere afstanden t.o.v. dat grondakkoord.

Geplaatst: 19 nov 2011, 16:24
door Yuomay
Voor mij werkt het dus toch echt anders :) , Ik wil weten welke noten in de toonladder zitten, en ga dan opzoek naar de lekkerste.