Het grote fretloze nummers verzameltopic

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Zo... Bedankt! :D
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
ronnie
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:45

Bericht door ronnie »

heskez schreef:Prachtig nummer! Ik zou wel eens weten wat voor projecten die John Giblin allemaal gedaan heeft en op welke platen hij mee speelt.
Hier een lijst tot 1998:

Date of Birth: 26.2.1952
Place of birth: Bells Hill, UK
Musical experience: John Giblin was a member of Simple Minds (he left after 'Street Fighting Years'). Apart from that he has worked all over the place including:
1977 Dolphin Goodbye
1977 McKenna, Mae Walk on Water
1977 Gonzalez Shipwrecked
1977 Gabriel, Peter Peter Gabriel [1]
1977 Metro Metro [Sire]
1978 Browne, Duncan Wild Places
1978 Boyle, Gary Electric Glide
1978 Chanter Sisters Shoulder to Shoulder
1978 Wilding - Bonus Pleasure Signals
1979 Blunstone, Colin Late Nights in Soho
1979 Browne, Duncan Streets of Fire
1979 Gonzalez Haven't Stopped Dancin'
1979 Rafferty, Jim Solid Logic
1979 Zakatek, Lenny Lenny Zakatek
1979 Brand X Product
1980 Bishop, Stephen Red Cab to Manhattan
1980 Wildlife Burning
1980 Martyn, John Grace & Danger
1980 Gabriel, Peter Ein Deutsches Album
1980 Anderson, Jon Song of Seven
1980 Brand X Do They Hurt?
1980 Bush, Kate Never for Ever
1980 Gabriel, Peter Peter Gabriel [3]
1981 Collins, Phil Face Value
1982 Anderson, Jon Animation
1982 Brand X Is There Anything About
1982 Collins, Phil Hello, I Must Be Going
1982 De Burgh, Chris Getaway
1983 Tzuke, Judie Ritmo
1983 Exile Exile
1984 Capaldi, Jim One Man Mission
1984 De Burgh, Chris Man on the Line
1984 Everly Brothers Eb 84
1985 Gary Brooker Echoes In The Night
1985 Simple Minds Once Upon a Time
1985 Gabriel, Peter Birdy
1986 De Burgh, Chris Into the Light
1987 Brand X X-Trax
1987 Simple Minds Live in the City of Light
1989 Bush, Kate Sensual World
1989 Simple Minds Street Fighting Years
1989 Working Girl Working Girl
1990 Fish Vigil In A Wilderness Of Mirrors
1990 Sarah Brightman Album As I Came Of Age
1990 Ramazzotti, Eros En Todos Los Sentidos
1991 Big Dish Satellites
1991 Ramazzotti, Eros In Ogni Senso
1992 De Burgh, Chris Power of Ten
1992 MTV Unplugged with Annie Lennox in Montreux/Switzerland
1992 Simple Minds Glittering Prize
1993 Kadison, Joshua Painted Desert Serenade
1993 Everly Brothers Mercury Years
1993 Bush, Kate Red Shoes [US]
1993 Martyn, John No Little Boy
1993 Bush, Kate Eat the Music
1994 Stivell, Alan Again
1994 Everly Brothers Heartaches & Harmonies [box Set]
1994 Unplugged Collection, V Unplugged Collection, Vol. 1
1995 Walker, Scott Tilt
1995 De Burgh, Chris Beautiful Dreams
1995 Martyn, John Sweet Little Mysteries: the Island
1995 Empire Mark I
1996 Battiato, Franco Shadow, Light
1996 McTell, Ralph From Clare to Here: The Songs of Ra
1996 Parsons, Alan On Air
1997 Dear Janes No Skin
1998 Martyn, John Church with One Bell
1998 Cosentino, Saro Zero's & One's Enough?
Gebruikersavatar
ronnie
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:45

Bericht door ronnie »

Ik kan wel stellen dat John Giblin voor mij de grootste inspiratiebron op fretloze basgitaar is. Hij gebruikt het ding precies op de manier waarop ik die hem maar al te graag wil gebruiken. Wat een sound!
nweenink
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mar 2011, 12:33

Bericht door nweenink »

Vergeet niet Pino Palladino op Get there van Oleta Adams... Zo kippevelwekkend mooi!

Ik heb nog twee albums van Mo Foster met veel fretless werk erop, Time to think en Bel Assis. Niet makkelijk aan te komen maar zeker het proberen waard.

Claudio Guidetti neemt op de meeste albums van Angelo Branduardi (italiaans zanger, violist, gitarist, componist) de baslijnen voor zijn rekening. Op een aantal speelt hij ook fretless, onder andere op Il ladro (De dief). Ai confini del'Asia is zeker het beluisteren waard. Niet moeilijk, wel lekker. Daarnaast speelt hij af en toe ook Chapman Stick. Fantastische bassist die ik hier graag even onder de aandacht breng. Vrolijk en easy-going persoon ook. Ik heb hem een aantal jaren geleden een keer gesproken na het concert in Nederland. Zodra hij wist dat we de bass gemeen hadden kwam ik bijna niet van hem af. :D

Op sommige albums van Paco de Lucía en Vicente Amigo (beide flamenco) kom je ook fretless werk tegen. Qua timing is flamenco wel een leuke uitdaging om te spelen. To zover even mijn twee kwartjes. :wink:
If you choose not to decide you still have made a choice...
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

leuke twee kwartjes....moet je vaker doen!

(en ik weet niet of je graag leest maar het boek PLay Like Elvis van Mo is ook een echte aanrader. :wink: )
nweenink
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mar 2011, 12:33

Bericht door nweenink »

Stinky schreef:leuke twee kwartjes....moet je vaker doen!

(en ik weet niet of je graag leest maar het boek PLay Like Elvis van Mo is ook een echte aanrader. :wink: )
Op verzoek gooi ik nog even een kwartje in dit topic: Franklin Heilijgers. Flamenco op een fretless, geweldig! :dance:
https://www.franklinheilijgers.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; Dat brengt op deze grauwe regenachtige dag toch weer een mooi vrolijk zonnetje de huiskamer, oefenruimte of studio in.

Ik lees veel en graag, dank je. Het is boekenweek dus ga zo eens checken of het boek te bestellen is bij BOL. Zal leuk staan naast de bio over Jaco en The music lesson van Wooten. :wink:

Fijne dag vandaag en keep on grooving!
If you choose not to decide you still have made a choice...
nweenink
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mar 2011, 12:33

Bericht door nweenink »

Ik wil Percy Jones van Brand X nog wel even toevoegen aan het lijstje. De albums Brand X en Unorthodox behaviour zijn klassiekers denk ik.
De baslijn van Wild horses van Gino Vanelli is ook prachtig functioneel. Geen acrobatiek, wel een heel mooi lijntje!
If you choose not to decide you still have made a choice...
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

nweenink schreef:Ik wil Percy Jones van Brand X nog wel even toevoegen aan het lijstje. De albums Brand X en Unorthodox behaviour zijn klassiekers denk ik.
De baslijn van Wild horses van Gino Vanelli is ook prachtig functioneel. Geen acrobatiek, wel een heel mooi lijntje!
Tot mijn grote verbazing zou de baslijn van Wild Horses niét fretless gespeeld zijn maar zou gewoon een goed afgestelde gefrette bas en een chorus-pedaaltje die indruk geven..
Ik geloofde het ook niet maar een bevriend bassist zegt dat hij het ergens gelezen had in een interview met bassist Haslip... :?
Hij had ook zo'n desbetreffend pedaaltje mee en demonstreerde even die setting en het kon wel..ben wel het merk van dat ding vergeten.
what fools these mortals be
nweenink
Berichten: 21
Lid geworden op: 17 mar 2011, 12:33

Bericht door nweenink »

wombatboter schreef:
nweenink schreef:Ik wil Percy Jones van Brand X nog wel even toevoegen aan het lijstje. De albums Brand X en Unorthodox behaviour zijn klassiekers denk ik.
De baslijn van Wild horses van Gino Vanelli is ook prachtig functioneel. Geen acrobatiek, wel een heel mooi lijntje!
Tot mijn grote verbazing zou de baslijn van Wild Horses niét fretless gespeeld zijn maar zou gewoon een goed afgestelde gefrette bas en een chorus-pedaaltje die indruk geven..
Ik geloofde het ook niet maar een bevriend bassist zegt dat hij het ergens gelezen had in een interview met bassist Haslip... :?
Hij had ook zo'n desbetreffend pedaaltje mee en demonstreerde even die setting en het kon wel..ben wel het merk van dat ding vergeten.
Ik ben benieuwd! Ik heb het nummer een keer op video gezien en daar werd fretless gespeeld. Ergens in het nummer speelt de bassist ook een slide-achtige toon. Of zou hij dat op een andere manier oplossen in dit geval? Ben benieuwd! Of gaat dit verhaal een eigen leven leiden en wordt dit een van de grote mysteries in de muziek?
If you choose not to decide you still have made a choice...
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Het was ook al zo'n teleurstelling dat de bas van "Black Velvet" een synth was ... :(
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

:shock:

echt waar? :facepalm: :mrgreen:
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ja, helaas echt waar...zo'n Yamaha-ding volgens Alannah Myles nadat men haar de vraag had gesteld.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8177
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

wombatboter schreef:...zo'n Yamaha-ding volgens Alannah Myles nadat men haar de vraag had gesteld.
Afbeelding
Zoiets?
Vraagt wel een goed gebruik van de portamento/bender om dit werkelijk fretloos te laten klinken.
Wel een handig apparaat om in je bastas mee te nemen, een hele batterij aan digitaal polyfoon midigeluid op videobandformaat.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8177
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=PPIVZ6xP3jc[/youtube]

Derek Forbes was een van m'n favoriete bassisten in de jaren '80.
Speciaal op de LP's voor de plaat waar dit nummer opstaat.
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5287
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Leuk topic dit, ik ben de fretless sound aan het ontdekken.

Zijn er eigenlijk voorbeelden van recente/nieuwe bands waarin een fretless bas wordt bespeeld? Ik kan ze niet zo snel vinden.
Fender
Plaats reactie