Het grote fretloze nummers verzameltopic

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik vind dit wel een hele fijne.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=mvaFpKt8 ... re=related[/youtube]

Het album Traced In Air (2008) van Cynic is ook wel een aanrader als van van een stukje progressieve metal houdt. Bovenstaand nummer is wat minder heftig.
Gebruikersavatar
Bornlivedie
Berichten: 4354
Lid geworden op: 04 jun 2006, 00:03

Bericht door Bornlivedie »

Leuke tip! :D .. Dank U
Bidet as it may
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5303
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Idd zeker een leuke tip!
Fender
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

:thumbsup:

Bassist op die Wheels Within Wheels is trouwens Robin Zielhorst, ook lid van het BGF! :) Niet meer bij Cynic, nog wel bij Exivious die een hele vette fusion-metal plaat gemaakt hebben, ook allemaal fretloos.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

De enige cd die ik mooi vind van Cynic is de 1e met Sean Malone. Dat niveau hebben ze daarna niet meer gehaald naar mijn idee.
Live vond ik de nieuwe bezetting ook tegen vallen.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

De tweede is ook ingespeeld door Malone. En die vind ik vooral qua geluid veel prettiger dans de eerste. Prima album.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Dat wist ik niet. Ik had het ook meer over de nummers die ik een stuk minder vind. Ik heb ze ook nog een keer live gezien met die nieuwe bezetting en dat vond ik niet zo. Goed gespeeld, maar ik had verwacht dat de band wat meer progressie gemaakt zou hebben qua muziekstijl na 15 jaar. Eigenlijk luister ik dit soort muziek ook nooit meer, maar ik weet nog dat die debuut cd erg lekker baswerk had voor dat genre.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Bas klinkt lekker hier... :jaaaaa:
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

basloze fret schreef:Dat wist ik niet. Ik had het ook meer over de nummers die ik een stuk minder vind. Ik heb ze ook nog een keer live gezien met die nieuwe bezetting en dat vond ik niet zo. Goed gespeeld, maar ik had verwacht dat de band wat meer progressie gemaakt zou hebben qua muziekstijl na 15 jaar. Eigenlijk luister ik dit soort muziek ook nooit meer, maar ik weet nog dat die debuut cd erg lekker baswerk had voor dat genre.
Ik moet zeggen dat ik de cd wel een aantal luisterbeurten heb moeten geven, maar hij groeit dan wel enorm en het is nu een van mijn favorieten van 2008. Ik kan me goed voorstellen dat hun debuut in '93 meer indruk heeft gemaakt, het probleem met die cd (en met heel veel platen uit die periode) is dat het geluid vrij belabberd is, wat het voor mij gewoon onprettig maakt om te luisteren. De eerste is overigens met een fretloze Kubicki ingespeeld, als ik me niet vergis.
De heren Zielhorst en Kruidenier zijn vorig jaar gestopt bij Cynic, de enige vaste leden zijn nog Masvidal en Reinert. Ik heb gelezen dat ze in de toekomst met gastmuzikanten willen gaan werken, ipv nieuwe bandleden. Ook gelezen dat ze de grunts achterwege willen gaan laten, zou ik niet erg vinden. Ze zijn gedoseerd, maar ik ben niet echt een liefhebber en ze voegen niet veel toe imo.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22612
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Misschien een domme vraag omdat ik het Nederlands muzieklandschap niet ken : waarom grijp je geen kans bij dit soort groepen, je hebt er alleszins de passie én de kundigheid voor..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Dit soort groepen zijn er niet zoveel, en al helemaal niet in de regio waar ik zit... Je bent voor dit soort dingen toch echt goeie muzikanten nodig en ik zou niet zoveel zin hebben om aan iets te beginnen in de wetenschap dat een of meerdere muzikanten wat minder zijn maar wel mee kunnen komen (ook zou ik mijn theorie veel beter willen beheersen). Ik ben eigenlijk nog lang niet tevreden over mijn eigen kunnen..
Ik vind eigenlijk ook veel te veel leuk, zoiets als dit lijkt me te gek, maar ik vind zoveel andere dingen ook leuk... Wie weet richt ik zelf nog eens iets op, maar dan zou ik eerst uit moeten zoeken welke kant dat muzikaal gezien op zou moeten gaan en in wat voor bezetting.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Bericht door evertalbers »

Aha, fretloos kan dus toch rocken. Nu ik dit filmpje zie bedenk ik me dat ik ze wel eens gezien heb toen ik een jaar of 13 was, maakte diepe indruk. Misschien wel het moment dat ik bedacht dat ik ook ooit...

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=NP48VFDd5bo[/youtube]
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Ik wist niet dat Geddy Lee ook gitaar speelde! :D
Gebruikersavatar
Arretje
Berichten: 646
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:11

Bericht door Arretje »

Vind het best een lekker nummer eigenlijk, en die stem is beter te pruimen dan die van Lee. Volgens mij hebben drummer en bassist (Leon Klaasse en Peter van Straten) later nog in The Pilgrims gespeeld, ook wel een lekker bandje van eigen bodem.
Plaats reactie