vraag over snaren vervangen (en afstellen)

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 162
Lid geworden op: 23 feb 2005, 10:05

vraag over snaren vervangen (en afstellen)

Bericht door Bart »

Ik heb momenteel nog fabriekssnaren op mijn bas liggen, het geluid is opzich ok. Minpunt is dat de snaren erg scherp zijn. Ik dacht dat het aan mij lag, maar enkele proffs die ik ken waren het toch wel met mij eens.
Zij raadden mij direct DR high beams aan. Aangezien ook hier op het forum de ervaringen goed zijn, wil ik ze bestellen.
Tevens merk ik op dat mijn huidige snaren nogal snel kletteren, ook als ik de snaren tegen echt heel hard zet. Ik ben pas begonnen, maar en het zal wel aan mij liggen. Ik het natuurlijk niet zien aangezien mijn eigen vinger er voor zit :p

Mijn vragen:
- Moet ik als ik de snaren vervang, ook de gitaar zelf opnieuw afstellen (gelijke octaven) of kan ik ze er simpelweg op zetten en stemmen?
- Hebben snaren invloed op het 'klettergehalte'?
- Als ik de hals van mijn bas lager zet (minder kromming) heeft dit dan effect i.v.m. het 'kletteren' van de snaren?

Dit laatste omdat de snaren nog redelijk hoog liggen naar mijn gevoel (in vergelijking met andere bassen die ik zo in mijn handen heb) en ik deze graag lager wil zetten. Mede doordat ik dus als snel last heb van het kletteren wil ik graag weten of dit anders erger wordt, ook als ik de DRs er op heb liggen.


EDIT: vraagstellling veranderd voor de duidelijkheid
"It's a long way to the top, if you wanna Rock 'n Roll"
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Re: vraag over snaren vervangen (en afstellen)

Bericht door Wilbert »

Bart schreef:- Moet ik als ik de snaren vervang, ook de gitaar zelf opnieuw afstellen (gelijke octaven) of kan ik ze er simpelweg op zetten en stemmen?
Moeten is een groot woord, maar andere snaren (met name als je niet exact dezelfde dikte erop terug legt) hebben invloed op de intonatie. In principe moet je hem dus opnieuw af (laten) stellen.
Bart schreef:- Hebben snaren invloed op het 'klettergehalte'?
Daar heb ik geen ervaring mee, maar ik zou eigenlijk niet weten waarom ze er invloed op zouden moeten hebben. Ik denk het niet.
Bart schreef:- Als ik de hals van mijn bas lager zet (minder kromming) heeft dit dan effect i.v.m. het 'kletteren' van de snaren?
Ik snap niet goed wat je bedoeld met "lager" zetten. Je hebt het over minder kromming. Dat suggereert dat je aan je halspen wilt gaan kloten. Blijf daar vanaf! Het heeft inderdaad invloed op het gekletter, maar als je niet uitkijkt is je bas scheef, en klettert alles nog veel erger. Als je vermoedt dat je hals niet recht is, laat dat dan corrigeren door iemand die verdomd goed weet wat hij doet.

Enne, over je onderschrift: wat is dat nou voor stomme vraag? :twisted: :wink:
Pas op, achter je!!
da_witch
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 jun 2005, 13:41

Re: vraag over snaren vervangen (en afstellen)

Bericht door da_witch »

Zij raadden mij direct DR high beams aan. Aangezien ook hier op het forum de ervaringen goed zijn, wil ik ze bestellen.
Tevens merk ik op dat mijn huidige snaren nogal snel kletteren, ook als ik de snaren tegen echt heel hard zet. Ik ben pas begonnen, maar en het zal wel aan mij liggen. Ik het natuurlijk niet zien aangezien mijn eigen vinger er voor zit
Hebben je pro vrienden ook verteld waarom ze DR Highbeams adviseerden?
Ik zelf gebruik DR's en ben er weg van, maar ik heb een aantal redenen waarom ik ze speel.
HiBeams staan voor high tension, wat betekend dat de snaren een hogere spanning hebben. Dit kan het kletteren tegen gaan. Maar DR's zijn best prijzig en op mijn 4 snaar gebruik ik GHS Boomers die het prima doen en een stuk goedkoper zijn. Ik zou voor je kunnen kijken of ik nog een setje Boomers ergens heb liggen, gebruikt weliswaar, maar ik heb bijna geen rans wat van mijn vingers afkomt dus mijn snaren worden bijna niet aangetast.
Mijn vragen:
- Moet ik als ik de snaren vervang, ook de gitaar zelf opnieuw afstellen (gelijke octaven) of kan ik ze er simpelweg op zetten en stemmen?
- Hebben snaren invloed op het 'klettergehalte'?
- Als ik de hals van mijn bas lager zet (minder kromming) heeft dit dan effect i.v.m. het 'kletteren' van de snaren?
- Je zegt dat je nog niet zo lang speelt, dus kijk uit met dat afstellen, je moet zeker weten dat je het goed doet. Je hoeft niet echt je hele bas aftestellen, maar ik vind het altijd een kleine moeite om de hele bas even te checken.
- Snaren kunnen een effect hebben op het kletteren, gezien het feit dat he high tension en low tension hebt (low tension geeft meer kans op kletteren) maar over het algemeen is het de afstellen van je bas.

Zeker ook omdat je klaagt over dat je snaren te hoog liggen, zou ik in jou geval zeggen dat je hele bas een afstel beurt moet krijgen.
Bel 1 van je pro vrienden op en vraag of zij je het hele verhaal kunnen uitleggen...
Snaren vervangen, schoonmaak beurt, trusrod afstellen (lefty lousy, right tighty en niet te veel in 1 keer), saddles etc...
Wees voorzichtig met die "kromming" (oftewel curve genoemd of dub), die kun je niet zomaar helemaal recht zetten.

Succes en we horen het wel..;)

Wendy
......
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Re: vraag over snaren vervangen (en afstellen)

Bericht door Wilbert »

da_witch schreef:trusrod afstellen (lefty lousy, right tighty en niet te veel in 1 keer)
Eh, bliep? Wat is een trusrod?
Pas op, achter je!!
da_witch
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 jun 2005, 13:41

Bericht door da_witch »

:D
De trussrod van een bas of gitaar is de pin die in de hals zit, de pin die je moet afstellen als de je hals meer of minder curve wilt geven.

Met "lefty lousy, righty tighty" onthou je altijd welke kant je moet opdraaien. Dus wanneer je naar links draait, dan haal je de spanning van de hals af, je draait het losser. En naar rechts zet je hem strakker.
Maar doe dit alleen als je weet wat je doet. En wanneer je het doet, hele kleine bewegingen per keer en niet meer dan een halve slag in totaal. Te veel beweging op de trussrod is niet goed, alhoewel een trussrod van een basgitaar meer kan hebben dan die van een gitaar.

Die 6 snaar van mij heeft er twee, dus dolle pret! :D
......
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

de halspen dus, relaxed.
Pas op, achter je!!
da_witch
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 jun 2005, 13:41

Bericht door da_witch »

:D

Ik speel en werk met vrij veel internationale muzikanten, dus wanneer ik "halspen" zeg dan kom ik niet zo ver..;)
Veel kennisen en medemuzikanten van het conservatorium gebruiken deze terminologie ook, maakt het communiceren wat prettiger over het algemeen.
:twisted:
......
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 162
Lid geworden op: 23 feb 2005, 10:05

Bericht door Bart »

Bedankt voor de reacties!

De bassist van de band, heeft de hals en de snaren net onder handen genomen (gisteren terug gekregen). De snaren liggen al enkele mm lager en goed op lijn. Ook de hals is nu helemaal in orde, daar gaat het eigenlijk niet om.

Op het forum hadden veel mensen een goed oordeel over de snaren van DR en later toen zij ook direct met DR op de proppen kwamen, heb ik niet eens verder gevraagd. Stom wellicht... (note to me: vragen waarom!!)

Omdat ik dus net ben begonnen en zo fanatiek ben als ik-weet-niet-wat, probeer ik tevens te analyseren waarom ik het probleem heb, wat
er mee te maken heeft en hoe op te lossen. Op elk gebied wat ik tegen kom... en dat zijn er nogal wat.

Conclusie: Andere snaren op mijn gitaar leggen en kijken of alles nog goed klinkt en anders opnieuw (laten) afstellen.

Nu vraag ik mij af; Het stellen van de snaren (korter/langer maken), is dat moeilijk? Mij lijkt het namelijk van niet. Het ziet er zo logisch uit. Maar als jullie (die het dus al gedaan hebben) zeggen van DOE NIET laat ik het absoluut. (zie je.. fanatieke ik spreekt)
"It's a long way to the top, if you wanna Rock 'n Roll"
da_witch
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 jun 2005, 13:41

Bericht door da_witch »

Wat bedoel je precies met het stellen van je snaren?
Wanneer je snaren hebt genomen met high tension (zoals DR hibeams) en het kletterd nog steeds, dan moet de bas afgesteld worden.

Maar misschien begrijp ik je vraag nu even niet... :(
......
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

Bart schreef:Nu vraag ik mij af; Het stellen van de snaren (korter/langer maken), is dat moeilijk? Mij lijkt het namelijk van niet. Het ziet er zo logisch uit.
Nee, is absoluut niet moeilijk. Iedereen die het principe van intoneren snapt en een gezond verstand heeft (en dat ook gebruikt) kan het.
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

nee, da's niet moeilijk. ik denk dat de zoekfunctie van dit forum ideaal is voor deze vraag (ook voor een boel andere vragen trouwens). probeer eens zoekterm: intoneren.
Tokai hardpuncher, Jap Fender '62RI P-bas, Bass Big Muff, Maxon OD-9, Trace Elliot V-type V4, Aguilar GS412.
captain, your ship is sinking.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ben het volledig met Niels eens. Ik heb een Fretless Jazz Bass, en het is met fretless nog moeilijker dan met gefret. Ik ben niet zo'n technisch aangeled persoon, en toch is het me gelukt.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
da_witch
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 jun 2005, 13:41

Bericht door da_witch »

Niels schreef:
Bart schreef: Nee, is absoluut niet moeilijk. Iedereen die het principe van intoneren snapt en een gezond verstand heeft (en dat ook gebruikt) kan het.
Oh dat!:D

Inderdaad een onderdeel van het afstellen van je bas.
......
basberger
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 aug 2005, 23:59

Bericht door basberger »

gebruik maar goeie snaren dan heb je ook geen last van je vingers: R.Cocco !
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Heb ik ook, maar even iets anders: je weet dat dit een anderhalve maand oud topic is he?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Plaats reactie