Zingen en bas spelen

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iron Maiden
Berichten: 524
Lid geworden op: 14 jul 2004, 20:29

Zingen en bas spelen

Bericht door Iron Maiden »

Ik zou graag willen leren zingen en bas spelen tegelijk, zijn er meer mensen die dit willen doen of het al doen? En heeft er iemand tips voor bijv. de onafhankelijkheid, of oefeningen, of dingen waar je op moet letten?
Blues is easy to play, but hard to feel
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

Oefeneeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen.

Dat is alles wat je moet doen en weten, als je beide partijen van binnen en buiten kent dan kan je het doen. Ik concentreer me altijd nog teveel op de bass en ga dan te laag zingen (voor zover ik kan zingen). Dus je moet leren concenteren op iets anders dan je bass. ;)
none.
Gebruikersavatar
Enfantterrible
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2005, 17:51

Bericht door Enfantterrible »

Inderdaad: oefenen.

Als ik nog ergens op let, dan is het wel de zang, baspartijen gaan (ook zonder veel oefenen) op de automatische piloot.
En hoe kun je zeker weten dat het koelkastlampje uitgaat als je de koelkastdeur dicht doet?

Bass Collection SB325, Squier Precision Special V
Trace Elliot GP7 Series 6
Boss ODB-3, Aphex 204 Aural Exciter / Big Bottom
Gebruikersavatar
Gerben van Nazareth
Berichten: 308
Lid geworden op: 31 okt 2003, 22:57

Bericht door Gerben van Nazareth »

Moeilijk! Oefenen!

Ga je koortjes doen of lead? Lead is nog lastiger. Voor beide geldt: soms zijn er momenten dat de zang en de bas gewoon ritmisch iets compleet verschillends doen. Dan doe je er goed aan om die ene tel waarin dat gebeurt, te isoleren en dat kleine stukje apart te oefenen. Natuurlijk zijn er ook oefeningen uit af te leiden. Speel eens gesyncopeerde achtsten terwijl je kwartnoten op de tel zingt/zegt? Dat soort ellende. Voorbeeld? Basloopje van "Celebration", plus het koortje. Koortje zit op de tel, basloopje ervoor, op een gegeven moment. Heel tricky. Succes
Fat Time check cd Fox Farm Fusion
kijk voor Fat Time & andere muziek op https://www.martenschulp.nl * https://www.twitter.com/martensc * https://www.linkedin.com/in/martenschulp
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14277
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

cliche: oefenen!
Wat ik zelf doe, is eerst zorgen dat ik de baspartij blind en uit mijn hoofd ken, daarna zorgen dat ik de tekst uit mijn hoofd ken, zodat alles eigenlijk automatisch gaat. Daarna is het gewoon kwestie van oefenen om het allebei tesamen te doen!
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
simon
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 nov 2003, 19:42

Bericht door simon »

Ik probeer altijd zo hard mogelijk om er niet bij na te denken. Klinkt misschien raar, maar dan lukt het meestal :roll: . Op een gegeven moment heb je het trucje gewoon door ofzo denk ik. Van de week lukte het ook ineens om 'Still a friend of mine' van Incognito te zingen en te spelen (het refreintje dan :wink: ), terwijl dat eerst totaal niet lukte...
Gebruikersavatar
Funky x2
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 apr 2005, 14:10

Bericht door Funky x2 »

Ik ben hard aan het oefenen, maar de resultaten komen heel langzaam :?
Roelof
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ik kan het alleen met gitaar, al is bij mij het grootste probleem dat ik mee ga zingen met mn partijen, of ga meespelen met de zanglijn.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Arnebasmannetje
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 mar 2005, 11:51

Bericht door Arnebasmannetje »

wat je DESNOODS zou kunnen doen als t echt niet lukt om bijvoorbeeld de baspartij te versimpelen. In plaats van een noot die totaal niet overeenkomt qua ritme bijvoorbeeld op een ander moment te spelen of weg te laten. Het mooiste is natuurlijk gewoon alles spelen en zingen maar dat is inderdaad gewoon oefenwerk :wink:
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

het is een beetje als piano spelen, of zal ik zeggen als drummen?
bij mij is het zo, en ik zing dan ook een aantal nummers in de band...
dat ik niet meer aan mn bas denk.
Die laat ik totaal automatosch gaan, en daar luister ik dan niet naar.
en dat is omdat mn stem dan op zon moment veel belangrijker is.

je gaat er niet je baspartij op aanpassen, want dan blijf je een mietje, en je moet gewoon het zingen en bassen kunnen beheersen vind ik.
dus is het een uitdaging, en wil je het, dan oefen je er gewoon op.

Net als drummen leer je het niet in een dag, en moet je het opbouwen.
dit geld ook voor bassen zingen, probeer eerst makkelijke nummers met 8ste loopjes...
dan merk je vanzelf dat het bassen al automatisch gaat, en dan later funk nummers als: play that funky music.

en dat is dat effe lastig ja! :P
Gebruikersavatar
Yelti
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 jul 2005, 15:15

Bericht door Yelti »

Heey! Ik ben hier nieuw :P

Maar ik speel in een band, en ik zing. Sinds pas geleden heb ik een bas en speel ik bas en nu ga ik ook bassen in de band. Ik vind het lastiger dan ik had verwacht eerlijk gezegd (zingen en bassen tegelijk dus). Maar als jij een makkelijk loopje doet op de bas, waar je niet al te veel concentratie voor nodig heb :P dan kan het best lukken... gewoon opbouwen.. oefenen, oefenen oefenen blijft the key :P Zoiets kan je eenmaal niet in een week :P dus geduld 8) Maar de aanhouder wint! Succes :)
Gebruikersavatar
basswasp
Berichten: 760
Lid geworden op: 08 mei 2004, 14:14

Bericht door basswasp »

https://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=173764

Iemand op Talkbass heeft hier wel even werk in zitten...

Zelf vind ik zingen alleen al moeilijk... erbij bassen vind ik niet zo'n probleem, maar dat zingen alleen....
Gebruikersavatar
Funky x2
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 apr 2005, 14:10

Bericht door Funky x2 »

Dat is een hele nuttige link, bedankt basswasp.
Roelof
Plaats reactie