Fretless: do's en don'ts

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23323
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Of je hebt gewoon veeeeeeeeeeeeeeel betere oren, Herwig!
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8202
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

deadpoet schreef:Het kan in mijn hoofd zitten, maar ik heb altijd de indruk gehad dat oudere snaren vaak valser gaan klinken op hun exacte 'nootpunten' naarmate ze ouder worden én dat dat verschilt per snaar.. Daarmee bedoel ik dat bvb het punt waar je een C speelt op je Asnaar zeer lichtjes verschuift naarmate een snaar ouder wordt alsook het punt waar je een F speelt op je Dsnaar én dat die punten op een ander tempo verschuiven.. Speel dan iets boven je oktaaf en de verschillen worden groter.

Ze hebben me een cello in mijn pollen geduwd een kleine 27 jaar geleden en dat is iets dat ik na een paar jaar op dat instrument ook ondervond. Best onhandig als je een akkoord wil spelen op een setje oudere snaren.

Het zal wel iets met de boventonen te maken hebben: je boventonen ver-valsen naarmate snaren ouder worden.



Maar hey, als ik de enige ben die dat gevoel heeft, more power to you folks, heb je er geen last van, zit het enkel in mijn hoofd :)


Herwig
De indruk dat de zuivere noot niet altijd op exact dezelfde plaats op het fretboard ligt heb ik ook wel eens.
Ik wijt het dan aan het weer in de hals/body (kleine spanningsveranderingen door veranderende vochtigheidsgraad van de lucht en temperatuur) of aan het feit dat ik niet precies hetzelfde gestemd sta dan gemiddeld.
Maar het zou ook aan de leeftijd van de snaren kunnen liggen.
Daar kan ik wel bij vermelden dat mijn snaren er vaak 2 jaar of langer op liggen en dat ik die verschuivingen heen en weer voel gaan, dus lijkt het me logischer dat het niet in de rek van de snaren zit, maar in de spanningsveranderingen in het instrument.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

deadpoet schreef:Het kan in mijn hoofd zitten, maar ik heb altijd de indruk gehad dat oudere snaren vaak valser gaan klinken op hun exacte 'nootpunten' naarmate ze ouder worden én dat dat verschilt per snaar.. Daarmee bedoel ik dat bvb het punt waar je een C speelt op je Asnaar zeer lichtjes verschuift naarmate een snaar ouder wordt alsook het punt waar je een F speelt op je Dsnaar én dat die punten op een ander tempo verschuiven.. Speel dan iets boven je oktaaf en de verschillen worden groter.

Ze hebben me een cello in mijn pollen geduwd een kleine 27 jaar geleden en dat is iets dat ik na een paar jaar op dat instrument ook ondervond. Best onhandig als je een akkoord wil spelen op een setje oudere snaren.

Het zal wel iets met de boventonen te maken hebben: je boventonen ver-valsen naarmate snaren ouder worden.



Maar hey, als ik de enige ben die dat gevoel heeft, more power to you folks, heb je er geen last van, zit het enkel in mijn hoofd :)


Herwig
heb ik nog nooit opgemerkt ,verschoof het naar boven of naar beneden?
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23040
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

deevit schreef:
britsie schreef:En ik heb mijn fretless Bongo 2 weken aan de kant gezet omdat ik problemen had met de klank, tot ik er nieuwe snaren oplegde, toen was het terug grote liefde. Zoveel bassisten, zoveel meningen. :wink:
IK ben net als WBB een liefhebber van nieuwe snaren, alleen op fretless maak ik me er ook nooit zo druk om. Dat het nieuwe eraf is maakt ook niet uit, dat klinkt niet altijd even mooi op een fretless. Maar na verloop van tijd raak je ook je tone kwijt met zulke oude snaren. Mijn Moon heeft ook zeker een anderhalf jaar dezelfde snaren opgehad en ik kreeg er maar niet meer uit wat ik wou. Bleek uiteindelijk een kwestie van te oude snaren.
Ik ga morgen nieuwe snaren op mijn Fender leggen, om precies dezelfde reden. Ben benieuwd, ga Rotosound Swingbass proberen en die klonken vandaag op de Squier Jazz (gefret weliswaar) echt te gek!
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Bij mij werken nickel roundwound snaren altijd erg goed op fretless. Eigenlijk hetzelfde als op een gefrette bas.
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
deadpoet
Berichten: 195
Lid geworden op: 24 okt 2010, 11:06

Bericht door deadpoet »

A-lex schreef:heb ik nog nooit opgemerkt ,verschoof het naar boven of naar beneden?
Meestal moet ik mijn hand iets verder/hoger zetten om dezelfde pitch te kunnen krijgen.


Herwig
Main axe: Lakland 55-60 Natural / J-retro / D'addario XL5
Main amp: SWR SM-400s/Goliath III 4x10
Main pb: ES-8-TU-2-microThumpinator-2x Line6 M9-SY-300-MXR Oct Dlx-SA OFD-SA Manta-pBDDI-EHX Freeze-CE-2b-Aguilar TLC-Radial JDI
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

het kan natuurlijk ^^ maar ik denk niet dat ik zoiets snel da opmerken op mijn contrabas bv
op een lined fretless zou dit dan moeten merkbaar zijn. maar die heb ik niet :p
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Dunk
Berichten: 330
Lid geworden op: 14 jan 2008, 19:13

Bericht door Dunk »

Wat een leuk en nuttig filmpje van WBB.

Sorry voor de late reactie, maar ik zie um nu pas.
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

Ja, werkelijk geweldig, Wombats filmpje. Veel moois en bruikbaars daarin.

Je speelt dingen die ik als droombeeld voor ogen had toen ik een fretless kocht. Prachtig zingen, over de hele hals lopen en akkoorden met harmonieken laten meespreken. Mooi basgeluid ook! 'k Weet niet of ik dat ooit uit mijn fretless P zal krijgen :D
Voorlopig hang ik zelf nog wat teveel vast aan het simpele overlopen van akkoordjes en toonladders, zonder daarbij al te veel te vertellen.

Zijn er artiesten, muziekstukken,... die jij kan 'adviseren', of die zelf ooit nuttig zijn geweest voor je? (:
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22641
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ach, zo "moeilijk" is het niet hoor (moest het moeilijk zijn zou ik het niet kunnen want ik ben maar een autodidact en er is nog veel meer te leren door helaas bepaalde hiaten niet te kunnen onderkennen).
Ik heb eigenlijk fretless "leren" spelen door heel veel Paul Young-platen mee te spelen (vooral No Parlez en The Secret of Association). Dat waren echt mijn bijbels want Jaco vond ik te moeilijk qua techniek..
Verder wat naar Mick Karn geluisterd en Percy Jones om een sfeer te kunnen vatten en prutsen maar... het moet leuk blijven want anders hou je niks vol. Het is nog altijd leuk.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Dominee
Berichten: 2543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:16

Bericht door Dominee »

Toevallig deze dagen (ziek thuis) bijna alles van Paul Young & Brand X (Percy Jones) weer aan het draaien geweest........
Geweldige bassisten allebei :worship:
herintreder,55 jaar
Classic-Rock band met gelijkgestemde oudere jongeren.
Fender Precision-bass '79, Squier JV Precision, Peterbuilt CS-P, Epiphone Thunderbird Classic
Darkglass Microtubes 900 Amp, TecAmp 210 600W
Gebruikersavatar
stefan
Berichten: 1206
Lid geworden op: 20 feb 2005, 21:04

Bericht door stefan »

Percy Jones...vanmiddag nog een solo CD van hem op...heerlijk!
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Bericht door klaasvaak »

Smaakte het?
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23323
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Fretless do: bij Peter afgeven :)
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Dominee
Berichten: 2543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:16

Bericht door Dominee »

al geregeld.............
neem ém mee als ik de CS-P ga halen :cheer:
herintreder,55 jaar
Classic-Rock band met gelijkgestemde oudere jongeren.
Fender Precision-bass '79, Squier JV Precision, Peterbuilt CS-P, Epiphone Thunderbird Classic
Darkglass Microtubes 900 Amp, TecAmp 210 600W
Plaats reactie