Fretless: do's en don'ts

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Arretje
Berichten: 646
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:11

Fretless: do's en don'ts

Bericht door Arretje »

Ik probeer sinds een paar maand wat fretless te spelen. Ik moet zeggen: het is minder moeilijk dan ik dacht...... Nou ja, ik verbeeld me niks hoor, maar toch :wink: Het is in elk geval geweldig om te doen!

Ik vraag me alleen af hoe ik nou op de juiste manier moet vibreren. Ik weet dat "op en neer" niet goed is voor de toets, alleen krijg ik het niet goed voor elkaar om het op een andere manier mooi te laten klinken. Iemand tips? Misschien is het leuk/handig om ook andere tips met betrekking tot het fretloze gebeuren te spuien. Speeltechniek, afstelling, snaren, andere dingen die goed zijn om te weten? Alvast bedankt, en ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23049
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Kijk eens naar de Topics "Het monster van fret less"

en

"Fretless topic"

om te beginnen. Ik vermoed dat je daar ook eerder antwoorden gaat krijgen dan in een apart topic als dit. :D

En welkom in fretless land!
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4353
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Fretless...

Do: Chorus gebruiken (subtiel).

Do: Bas lekker laten zingen mbv slides als een soort 2e stem achter de lead vocals.

Don't: Alle nummers fretless spelen in een coverband.

Don't: Alleen je brugelement gebruiken (Jaco is niet de enige die een goed fretless geluid heeft).
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Niet mee eens!

De meeste chorussen slaan je geluid naar mijn mening nogal dood, zeker niet prettig op fretless. Ik gebruik dan liever een hele korte delay. Zelfde effect, betere sound.

En er zijn een hoop mensen die een brugelement het mooist vinden klinken op een fretless.. Ik ook. Voor mijn gevoel kan ik die manier mijn vingers het beste 'laten spreken'. Ieder voor zich natuurlijk, maar ik vind dit een erg raar advies.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Hoe stel jouw delay dan precies in? hoeveel milliseconden en hoeveel repeats etc.?
Ben ik wel benieuwd naar
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23049
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Tja... zoveel mensen zoveel meningen. Ik ga ook maar eens iets neerzetten dan.

Ik speel thuis als ik geen verdere begeleiding hebt met een klein beetje reverb, brugelement met afhankelijk van de bas meer of minder halselement bijgedraaid. Toonregeling varieert van half tot volledig open, ook weer afhankelijk van de bas. Bij bandrepetitie geldt hetzelfde, alleen gebruik ik daar geen reverb (zit domweg niet op mijn versterker in de oefenruimte).

Snaren zijn in alle gevallen D'Addario XL roundwounds, en de afstelling is laag. Volgens mijn oren (maar dat is ook subjectief) komt het fretless geluid het beste uit bij een lage afstelling van de snaren, en door niet te dicht bij de brug aan te slaan.

En wat betreft alle covers fretless spelen, volgens Unlord een "don't": da's wat mij betreft onzin, als je geen overbodige slides en lange noten speelt is alles fretless te doen. Er zit een verschil tussen spelen op een fretless en alle fretless registers opentrekken (ze ook opmerking hierboven over dicht bij de brug aanslaan - dat juist wel doen helpt ook om even geen 'fretless' geluid te maken).
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23334
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Mijn Aria heeft voor de elementen een switch, dus ik kan niet traploos regelen, maar ik gebruik allebei de elementen.

Sinds kort heb ik een EHX Neo Clone, en die klinkt wel errug lekker met mn fretless!!!!
Voor vibrato "tilt" ik mijn linkerhand iets. Mijn vingers staan niet haaks op de snaren, maar wijzen meer richting de body. Met een slide glij je dan makkelijker, en op het laatst trek ik vaak mn vinger een ieniemieniestukje terug.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

basloze fret schreef:Hoe stel jouw delay dan precies in? hoeveel milliseconden en hoeveel repeats etc.?
Ben ik wel benieuwd naar
Geen idee, dat kan ik niet zien op mijn delay. :wink: Maar niet teveel in ieder geval, subtiel instellen. Ook niet te hard. Je gebruikt hem meer als echo dan als delay. Ik gebruik het niet vaak, maar als ik zo'n zweverig soundje zoek gebruik ik liever een heel klein beetje delay dan dat ik met chorus aan de slag moet.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

ok, bedankt. Een delay heeft toch wel een heel andere effect dan een chorus. Maar een delay op fretloos is ook heel leuk, vooral voor wat hogere solo'tjes.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Dat klopt wel. Een chorus geeft een ruimtelijk, zweverig geluid. Dat kan met een delay ook en dat klinkt dan in mijn oren beter.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22644
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik kan het eigenlijk niet echt goed uitleggen maar ik snij een paar dingetjes aan in dit filmpje.. voor sommigen hier vermoedelijk oude koek maar het kan dat anderen er iets aan hebben, je weet nooit.. (de stem niet te luid zitten want de balans tussen de uitleg en de bas kan beter, het is impulsief en snel opgenomen)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=IefDY_VWZR8[/youtube]
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

10 minuten... Daar ga ik vanavond even rustig voor zitten. :D
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23049
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Oh nee... niet weer in Arjan Ederveen stijl ingesproken... :lol: Mooi werk Geert!

"en je hebt ook een groot ego als je basgitaar speelt... " :worship:

En dank... ik heb weer wat dingetjes geleerd, Geert.
Laatst gewijzigd door Angelo op 18 dec 2010, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22189
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Mooi. Niet mooi. Niet mooi. Mooi. :lol:
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23049
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Ik miste alleen de tandeloze eekhoorn :mrgreen:
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Plaats reactie