loopjes
loopjes
in de band waar ik speel(metal) zitten soms stukken waar de gitaristen gewoon bijv. een tijdje een E5(das toch powerchord he) staan te rammen. normaal speel ik ongeveer het zelfde als de gitaristen maar dan omgebouwd dat het wat beter met de drums klinkt, maar nooit echt loopjes. Nu vroeg ik me af of iemand tips heeft over het bouwen van loopjes, gebruik je daar akkoorden voor, of toonladders en kun je dan bij bv. een E5 gewoon alle E akkoorden gebruiken.
**BTB 405 & RockMaster Full Tube Amp**
ladders en je oren. Vraag eens aan je gitarist of íe op half tempo het akkoorden schema voor je wil spelen. Ga jij je loopje doen, dan weer terug naar origineel tempo. Als je't niet van de theoretische kant wil benaderen, zing of fluit dan eerst wat je in gedachten hebt, en speel't vervolgens op je bas...
Succes
Succes
waarom gewoon niet experimenteren op het gehoor en al die "theorie" achterwegen laten...?
Het neemt wat meer tijd in beslag maar ik denk dat het veel eerlijker en echter gaat overkomen
Bert
Het neemt wat meer tijd in beslag maar ik denk dat het veel eerlijker en echter gaat overkomen
Bert
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
=1/2UP-B schreef:waarom gewoon niet experimenteren op het gehoor en al die "theorie" achterwegen laten...?
Het neemt wat meer tijd in beslag maar ik denk dat het veel eerlijker en echter gaat overkomen
Bert
Ik heb eens uren lopen studeren op een bepaald loopje in F, is uiteindelijk ook gelukt. Maar als de gitaristen een riff spelen, heb ik er vaak eerder een loopje in gemaakt door te luisteren, dan dat ik er thuis de theorie bij haal.
Bij mij werkt het op gehoor dus vaak het best, ook omdat ik helemaal niet theoretisch onderlegd ben.
de grote storthoop heeft gesproken
ff de pro's en cons van theorie in de metal-band dan maar.
Vroegah... speelde ik in een rapmetal bandje. Hartstikke tof allemaal. Wat is nou de dilly? De vetste shit verzonnen op gehoor, dus ja laat de theorie achterwege.
Komt moment twee, ik draag een baslijntje aan. Wordt't door de gitarist gedubbeld...jama'da'sdebedoelingnie'?! Mocht ik toen enige theoretische kennis gehad hebben had ik ;m kunnen vertellen wat ik over mijn lijntje wilde horen...maja, ik had dat niet....
Dus, mijns inziens? Lijntjes verzinnen op gehoor, ook onder de gitaristen door, later de theorie uitvogelen, anders communiceert 't lastig hoor...
Lang leve sinterklaas!
Vroegah... speelde ik in een rapmetal bandje. Hartstikke tof allemaal. Wat is nou de dilly? De vetste shit verzonnen op gehoor, dus ja laat de theorie achterwege.
Komt moment twee, ik draag een baslijntje aan. Wordt't door de gitarist gedubbeld...jama'da'sdebedoelingnie'?! Mocht ik toen enige theoretische kennis gehad hebben had ik ;m kunnen vertellen wat ik over mijn lijntje wilde horen...maja, ik had dat niet....
Dus, mijns inziens? Lijntjes verzinnen op gehoor, ook onder de gitaristen door, later de theorie uitvogelen, anders communiceert 't lastig hoor...
Lang leve sinterklaas!
hoewel het wel spannend zou zijn om een C te spelen over een A akkoordbasssssplayer schreef:kan ik mee inkomen, maar sommigen (lees: een heleboel mensen) kunnen nog geen mineur van majeur onderscheiden.
Een hoop leerlingen van me die net begonnen speelden doodleuk een C# speelden op een Am akkoord, zonder enige twijfel.
J!