Combineren van technieken

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Combineren van technieken

Bericht door Wilbert »

Hele nummers slappen is misschien niet gebruikelijk, maar hoe vaak in een set (of nummer) wissel je van speelstijl? Ik ben nu bezig met een nummer waarin ik in de intro met mn vingers bas, dan op plectrum overstap voor een hoog meersnarig stuk tijdens de coupletten, laag enkelsnarig tijdens de refreins, dan een bassolo die eerst een stuk geslapt is en dan een stuk fingerstyle, om vervolgens af te sluiten met het refrein. Ik vraag me nu af: hoe belangrijk is het (qua consistentie, sound enzo) om te switchen of juist hetzelfde te blijven doen? Ik heb het idee dat switchen tussen speelstijl de bassistenvariant kan zijn van wat gitaristen doen door de hele tijd van effect te wisselen.
Pas op, achter je!!
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Ik wissel meestal in een nummer niet van speelstijl.. Lijkt me ook lastig, voor slappen gebruik ik een heel andere eq setting op m'n bas. Het lijkt me niet dat je tijdens een nummer aan de knoppen gaat draaien of wel? Je verandert inderdaad wel heel je geluid ermee, dus je kunt het wel vergelijken met het wisselen van effect wat gitaristen doen, denk ik.
Laatst gewijzigd door rael_kid op 01 aug 2005, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Ik hou wel van afwisseling. Mijn zegen heb je. Ik probeer ook verschillende technieken te combineren.
Gebruikersavatar
jazzywezzy
Berichten: 456
Lid geworden op: 05 jul 2004, 10:56

Bericht door jazzywezzy »

Wisseling van spijs doet eten ;-)

Het belangrijkste is natuurlijk: past het in het nummer? Als dat zo is kan alles! IMHO
Where's the 'uhh'?
Gebruikersavatar
MazeMouse
Berichten: 714
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:03

Bericht door MazeMouse »

En dan schaf je net zoals Steve DiGiorgio een dubbelneck aan zodat je ook nog tijdens de nummers kunt wisselen van Fretted naar Fretless :)
Abathur schreef:Plectrums op een bas is net zoiets als patat uit een puntzak gaan eten met bestek. Onhandig, stijlloos en niet lekker
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Inderdaad ja.. het maakt me qua wisseling niet uit, als het maar goed klinkt. Vaak een slapstukje als frase en dan gewoon weer fingerstyle. Eventueel tappen erbij, muten... etc.. evenzo wissel ik de vingerzetting zo die uitkomt en de vingers waarmee ik aansla. Als het maar goed / beter klinkt!
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22182
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Goh, toen ik dit topic las begon ik na te denken over hoe ik dat doe, moeilijk. Meeste is vingerstyle. Soms een slapje of een akkoordje aanslaan zoals bij het betere kampvuurgitaar werk. Ik laat mijn vingers altijd bedenken hoe snaren aangeslagen moeten worden, mijn hoofd is daar niet zo goed in....
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Ik ben daar ook mee bezig, want de technieken(slappen, tappen, enz.) kan ik allemaal wel een beetje, maar het overschakelen is lastiger. Maar mijn basleraar zie ik in zijn blues-rock-band regelmatig in een volledig fingerstyle-nummer wat accentjes slappen. Een beetje in de stijl van King - Love and pride...heej dat nummer moet ik es ff uit gaan zoeken! Das een goeie oefening daarvoor lijkt me. :)
Gebruikersavatar
Venomer
Berichten: 557
Lid geworden op: 18 jun 2004, 15:15

Bericht door Venomer »

rael_kid schreef:Ik wissel meestal in een nummer niet van speelstijl.. Lijkt me ook lastig, voor slappen gebruik ik een heel andere eq setting op m'n bas. Het lijkt me niet dat je tijdens een nummer aan de knoppen gaat draaien of wel? Je verandert inderdaad wel heel je geluid ermee, dus je kunt het wel vergelijken met het wisselen van effect wat gitaristen doen, denk ik.
Het verschil in instellingen kun je regelen met een pedaaltje.

Het switchen van fingerstyle naar plectrum en terug vind ik altijd een uitdaging. Waar laat je je plectrum zo gauw? Ik stop hem vaak in mijn mond. Iemand een beter idee?
We triple check evryhing.
rael_kid
Berichten: 1731
Lid geworden op: 12 apr 2005, 17:32

Bericht door rael_kid »

Oja, dat is best een goed idee inderdaad, niet aan gedacht! Ik heb het plectrum ook vaak in m'n mond. Dan speel ik een nummer waarvan ik denk dat het eigenlijk met plectrum gespeeld moet worden. Maar meestal is dat plectrum na drie of vier maten alweer in m'n mond omdat ik het echt niet lekker vind spelen. Dus eigenlijk wissel ik wel soms van techniek... Alleen dat is niet echt de bedoeling... Bah, ik haat plectrums..
This
Berichten: 215
Lid geworden op: 23 apr 2004, 18:45

Bericht door This »

Goed voorbeeld:
Somebody Else's Guy - Jocelyn Brown

Slecht voorbeeld:
Obsesion - Aventura...sowieso 'n kutplaat als je't mij vraagt, maar okee...

'T kan dus wel...
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Leuke reacties...

@real_kid: ik verander mn eq-setting niet. Die staat sowieso eigenlijk altijd neutraal. Maar als je je eq wilt veranderen en dat houdt je tegen om te wisselen: koop een eq-pedaal!

@Venomer: Ik stop mijn plectrum inderdaad ook in mijn mond. Vooral het terug overstappen naar plectrum gaat te traag (ik wil het op 120 bpm binnen een kwartnoot doen eigenlijk). Dat is nog oefenen... Iemand betere ideeen? Is het handig om een strip plectrums aan een standaard vast te maken en gewoon je plectrums op de grond te flikkeren?
Pas op, achter je!!
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

This schreef:Goed voorbeeld:
Somebody Else's Guy - Jocelyn Brown


...
heel goed voorbeeld!
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

Inderdaad somebody else's guy, lekker om te spelen ook!
trouwens flea doet het ook vrij vaak, ff uit mijn hoofd in Aeroplane en The power of equality en denk nog wel meer nummers.

Waar ik het zelf doe is bijv. Ain't nobody van chaka kan eerste coupletten en refreinen vinger in gewoon en de laatste slap/pluk ik dat klinkt echt vet zeker omdat in zo'n laatste refrein de zangeressen en andere muzikanten ook altijd wat meer losgaan en jij er lekker onderdoor zit te hameren!

plectrum/tap/slap/vinger in een nummer ik zie niet helemaal in wat voor soort nummer dat een meerwaarde zou geven, je kunt in principe rocken/funken wat je wilt met je vingers of met plectrum ik zie niet waarom je dat zou afwisselen, maar das mijn visie. tappen vind ik in nummers zowiezo vreselijk 'Oe kijk mij' tenzij het ala wooten/Claypool is maar vaak is het meer van he moet je kijken wat ik geleerd heb zal ik het maar in dat nieuwe nummer proppen....!
This
Berichten: 215
Lid geworden op: 23 apr 2004, 18:45

Bericht door This »

Wilbert schreef: Dat is nog oefenen... Iemand betere ideeen?
Ehm, mijn oude basdocent (de held) had een beetje ruimte over tussen z'n body en z'n pickup..daar stak ie'm dan tussen. Dan moet die halve 'tel om 'm eruit te halen wel lukken...erin stoppen in een halve tel lijkt me een ander verhaal...

Heb iemand z'n riesen-plektrum (duits voor supergroot he) onder het veertje van z'n fender brug zien prikken. Bleef ook prima zitten met gespring enzo...(maja, moet je wel een behoorlijk open brug hebben.)

Ik diezelfde lijn kan ik me ook voorstellen dat je de pickup tussen hals en body propt (maar daar zal als het goed is nooit ruimte voor zijn), of dat je een gedeelte van een dergelijke plektrum strip op het uitstekende randje-hals-boven body plakt... ofzoiets....helpt dat?

T
Plaats reactie