Vreemde maatsoorten

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
thefuzz
Berichten: 480
Lid geworden op: 23 sep 2008, 13:54

Vreemde maatsoorten

Bericht door thefuzz »

Ik vroeg me af hoeveel basgitaristen hier bewust bezig zijn met vreemde maatsoorten?
Ik ben mezelf er in aan het verdiepen en ik merk dat ik zelf echt versteld sta van de mogelijkheden.
Je kunt er zoveel meer mee, met zoveel minder (meer noten minder tonen).
Facebunker
Gebruikersavatar
basic5
Berichten: 242
Lid geworden op: 18 jun 2008, 07:52

Bericht door basic5 »

Yellowjackets: Top Secret!

veel plezier!
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Ja mooi is dat. Ik experimenteer wel eens met lijntjes in 5, in 3 in 7 en ook wel door elkaar.
wat je zegt : je kunt met weinig te spelen noten erg verrassende dingen doen die voor een luisteraar even duren eer ze vallen.
Wat ik ook graag doen is in vierkwart of zesachtsten op de tweede of vierde tel het accent leggen.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

onze gitarist kan niet in 4/4 denken dus ik ben inmiddels al onbewust in vreemde maatsoorten aan t denken.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
thefuzz
Berichten: 480
Lid geworden op: 23 sep 2008, 13:54

Bericht door thefuzz »

De gitarist waar ik mee samen speel heeft daar ook een handje van. Hij is niet echt thuis in maatsoorten, maar hij verzint altijd riffs waaronder je net niet een standaard vierkwartsmaat kan knallen.
Facebunker
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Ben met mijn band nu weer eens de vreemde maatsoorten ingedoken. We hebben een tijdlang een aantal stukken in 5, 6 en 7 gehad, die zijn bijna allemaal uit het repertoire verdwenen. Nu zijn we weer bezig met twee stukken in 7. :)
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8194
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

In de tijd van m'n laatste bandje speelden we met een drummer die graag vreemde maatsoorten gebruikte, 5 kwarts, 7 achtste, 11 achtste, 3kwart/4kwart etc. Hij hield o.a. van Nasmak, die ook vreemde grooves en maten in hun muziek gebruikten.
Jazzdingen en latinachtige ritmes wilde ook altijd wel.
Ik denk dat het nuttig is om geoefend te zijn om welke vreemde maat dan ook na te kunnen spelen.
Als je voornamelijk 4/4 en 3/4 geboem-boem doet en aanvoelt is dat niet zo vanzelfsprekend.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

het mooiste is als je een vreemde maatsoort zo gebruikt dat mensen het niet eens door hebben. Sting was daar goed in.
Een hoop vreemde maatsoorten achter elkaar plakken zoals veel progbands dat doen dat kan iedereen.
Scheurijzer
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 dec 2004, 17:36

Bericht door Scheurijzer »

Ik speel zelf als drummer in een band waarin we geen enkel nummer hebben dat in 4/4 staat. Het leuke is dat je na een tijdje gewoon kan spelen en niet meer moet tellen.
Een trucje dat ik vaak toepas is het 'over de barline' spelen. Bv. 7/4 (in de ride) over een 7/8 feel. Dat klinkt rustiger en er is terug een doorlopende puls te horen en te voelen.

Sting werd hier al aangehaald: in St. Augustine in Hell doet Vinnie Colaiuta dit ook.
Hij heeft dat ideetje van mij gepikt! :mrgreen:
Gebruikersavatar
thefuzz
Berichten: 480
Lid geworden op: 23 sep 2008, 13:54

Bericht door thefuzz »

Dat probeer ik nu dus ook te doen. Alleen dan een 'over the barline' met de gitaar over de basgitarist en drummer heen ... :-)
Facebunker
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Scheurijzer schreef:Sting werd hier al aangehaald: in St. Augustine in Hell doet Vinnie Colaiuta dit ook.
Hij heeft dat ideetje van mij gepikt! :mrgreen:
mooi voorbeeld! dat is naar mijn idee toch vele malen muzikaler dan bij veel progbands. Bij dat soort bands (bijvoorbeeld Fate's Warning en vele anderen) heb ik vaak het gevoel dat de nummers met de rekenmachine zijn geschreven. Het klinkt allemaal zo hoekig en statisch, er zit gewoon geen groove in.
Groepen waar het wel goed bij werkt vind ik bijvoorbeeld Rush en King Crimson.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Goede voorbeelden!

St Augustine is een super lekkere groove, die even moet vallen.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Het leuke aan een 7/8 met 4/4 groove (of in dit geval ride) spelen is dat het om de maat even 'niet klopt', daarna valt het weer op zijn plaats. :)

Wat ook geweldig (en heel frustrerend) is, een drummer die de maat 'omdraait'... Daar heeft de drummer van mijn band een tijd lang ons mee bezig gehouden, naar voorbeeld van Martijn Vink. Hij draaide gewoon de accenten om, waardoor alles ineens totaal anders ligt. Fantastisch om te horen, moeilijk om goed overheen te spelen. :lol:
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

dr. Bassvibes schreef:Het leuke aan een 7/8 met 4/4 groove (of in dit geval ride) spelen is dat het om de maat even 'niet klopt', daarna valt het weer op zijn plaats. :)
dat is geen 4/4 maar een 7/4 groove in de ride. Erg irritant trouwens die reclames voor die youtube filmpjes tegenwoordig! hopelijk wordt dat in de toekomst niet bij alle filmpjes zo. Ik vrees echter van wel.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Als je iets weten wilt over vreemde maatsoorten mag je me altijd een berichtje sturen, ik heb zat rare vrienden, bijna overal is wel een verhaaltje bij.
Plaats reactie