Vreemde maatsoorten

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1926
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

Fima Ephron (oa Screaming Headless Torsos) bracht een jaar of 10 geleden een mooie solo CD uit op het Tzadik label.
Een mengelmoes van heel uiteenlopende stijlen.
9/8 & 7/4 ( Transcriptie )

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=EhIujoEjXEg[/youtube]
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (21/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
thefuzz
Berichten: 480
Lid geworden op: 23 sep 2008, 13:54

Bericht door thefuzz »

https://www.youtube.com/watch?v=Ck-gCMME ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebunker
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Hoe weet je nou dat het een 9/8 maat is? En niet een 9/11 ofzo? Ik snap het getal onder de streep nooit :?
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1926
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

- Allereerst zoek je naar de beat. Waar zitten de tellen? Meestal helpt het om daar niet te veel over na te denken en bvb met je vingers te knippen. Luister vooral eerst naar wat de drummer doet. Waar zitten de basdrum & de snare?

- Daarna kijk je of het een binaire (2-ledige) of ternaire (3-ledige) maatsoort is. Wat gebeurt er tussen de tellen? Wordt de tel onderverdeeld in 2 (1-2, 1-2, 1-2,...) of in 3 (1-2-3, 1-2-3,...).

3-ledige maatsoorten hebben een 8 in de noemer. De teller is een veelvoud van 3: 3/8, 6/8, 9/8, 12/8
2-ledige maatsoorten hebben een macht van 2 in de noemer (2,4,8,16)

Bij 2-ledige maatsoorten worden tellen weergegeven door een 4de noot.
Als er bvb 4 (volle) tellen zijn, dan is de maatsoort 4/4 (4 vierde noten per maat) of 5/4 (5 vierde noten per maat)

Vanaf het moment dat er een halve tel aan de pas komt, dan wordt er meestal een 8 in de noemer geplaatst.
In het bovenstaande stuk van Fima Ephron tel je in de intro 4 en een halve tel. Sommigen schrijven dit dan als 4½/4, maar meestal wordt het genoteerd als 9/8.

Kort samengevat: Als er in 2-ledige maatsoorten enkel volle tellen gespeeld worden, dan heb je een 4 in de noemer. Komen er halve tellen voor, dan gebruik je een 8 in de noemer.

In de loop van Jan 2012 komt er een uitgebreide introductie les op mijn website over dit onderwerp. Met geluidsvoorbeelden.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (21/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Met als aanvulling: een 3/8 maat zul je niet vaak tegenkomen, 3/4 wel.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

ik begrijp er nu nóg minder van... :oops: :facepalm:
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

Ik zag het altijd als breuken :P Als je 4/4 hebt dan heb je in totaal één hele noot per beat en als je bv. 2/4 hebt dan maar een halve. Zo zag ik het dus altijd :P
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1926
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

Dat klopt niet helemaal :wink:
In 2/4 heb je nog steeds 2 hele beats.

Waar loop je vast Gilles?
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (21/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

gilles schreef:Hoe weet je nou dat het een 9/8 maat is? En niet een 9/11 ofzo? Ik snap het getal onder de streep nooit :?
Ben je bekend met het verschil tussen hele, halve, kwart-, achtste- en zestiendenoten?
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Bijvoorbeeld Peter Gabriel's Solsbury Hill bestaat iedere maat uit 7 tellen. Maar wat moet ik daar nu onder de streep zetten?
Of Tool's Schism, snap ik helemaal niks van wat en hoe ik daar moet tellen. De ene maat kom ik tot 5 tellen, de andere tot 6 1/2 ...
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1926
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Bericht door Basles.be »

Solsbury Hill is 7/4
Schism wisselt af tussen 5/8 en 7/8.

Wat de andere instrumenten doen is ook heel belangrijk om te bepalen hoe je noteert, vooral de drum.

Als je met je voet mee tikt met de drum beat, dan klopt er als het ware iets niet bij Schism. Soms is de drum mee met de tikken van je voet, soms lijkt de drum volledig tegendraads. Dan heb je veelal te maken met oneven maatsoorten. Een 8 in de noemer.
Ik noteer 5/8 en 7/8 (en niet 12/8, de som), omdat er duidelijk 2 zinnen te onderscheiden zijn in alle instrumenten.

Als je bij Solsbury Hill meetikt, dan valt alles altijd op zijn plaats. Een 4 in de noemer.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (21/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Plaats reactie