Vreemde maatsoorten

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
JeroenS
Berichten: 605
Lid geworden op: 14 okt 2006, 14:14

Bericht door JeroenS »

Fender Deluxe Jazz Bass 5-string
MIJ Fender Jazz 75RI
Glockenklang Heartcore
EBS Classic 4x10
Gebruikersavatar
Joepert
Berichten: 104
Lid geworden op: 20 feb 2011, 20:28

Bericht door Joepert »

Luister eens dream theater, of check de bladmuziek.
Zegt al genoeg!
Fender Jazz Bass Standard
Fender Precision '76 Replica
Momenteel spelend in:
'When Thoughts Collide' (Progressive Metal)
'Who Is Oliver' (Latin/Jazz)
Groovy Bastard
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jun 2005, 23:44

Bericht door Groovy Bastard »

Even een misverstand uit de wereld helpen:

"Odd meters" vertaal je niet als "vreemde maatsoorten" maar als "oneven maatsoorten". Dat je niet zo vaak 7/8 speelt als 4/4 wil niet zeggen
dat het vreemd is.

O ja, Top Secret (Yellowjackets) is "gewoon" in 4/4, maar start met een hemiool waardoor de inzet van de band zo verrassend klinkt.
Een en al oor
Gebruikersavatar
Yuomay
Berichten: 2553
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:03

Bericht door Yuomay »

Dus 6/8 is geen odd meter?
Try something different.

Mentally Retarded Friend: Myspace; Facebook
Groovy Bastard
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jun 2005, 23:44

Bericht door Groovy Bastard »

Nee, zelfs niet een 'onregelmatige' maatsoort (een term die we veel beter zouden kunnen gebruiken voor dit topic).

Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Maatsoort" onclick="window.open(this.href);return false;
Een en al oor
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Toch is "vreemde maatsoort" een regelmatig gebezigde term, ook bij mij hier op het conservatorium. Ik denk dat de interpretatie ervan aanvaard genoeg is om hem gewoon te blijven gebruiken. :)
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

3/4, 4/4 en 6/8 zijn in Westerse muziek de meest gebruikte maatsoorten, al het andere kan je dan prima als 'vreemd' bestempelen denk ik. :)
Gebruikersavatar
Yuomay
Berichten: 2553
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:03

Bericht door Yuomay »

Meestal als ik iets verzin is het een 7/8 of een 5/4 maat, zal wel aan mij liggen. :D
Try something different.

Mentally Retarded Friend: Myspace; Facebook
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

dr. Bassvibes schreef:3/4, 4/4 en 6/8 zijn in Westerse muziek de meest gebruikte maatsoorten, al het andere kan je dan prima als 'vreemd' bestempelen denk ik. :)
In sommige Oost-Europese landen zijn 11/8 of 13/8 de meestgebruikte maatsoorten. Zij vinden een 4/4 misschien wel vreemd.
Die term 'vreemde' maatsoorten dekt de lading dus niet. Het is maar net wat je referentiekader is. 'Onregelmatige' maatsoorten of 'samengestelde' maatsoorten (groepen van 2 en 3 gecombineerd) is misschien een betere term.
Gebruikersavatar
Madame Clapotis
Berichten: 1795
Lid geworden op: 30 aug 2007, 22:06

Bericht door Madame Clapotis »

basloze fret schreef:In sommige Oost-Europese landen zijn 11/8 of 13/8 de meestgebruikte maatsoorten. Zij vinden een 4/4 misschien wel vreemd.
Die term 'vreemde' maatsoorten dekt de lading dus niet. Het is maar net wat je referentiekader is. 'Onregelmatige' maatsoorten of 'samengestelde' maatsoorten (groepen van 2 en 3 gecombineerd) is misschien een betere term.
Wat je zegt, wat voor ons 'vreemd' is kan elders het meest normale lijken voor de lokale bevolking.
Ik herinner me een geweldig videootje van een kameraad die ergens op reis een optredentje had gegeven op een plaatselijk festival (ik weet niet meer waar...): oude boeren van het dorp doen de grootste moeite maar slagen er niet in om een 'standaard' 4/4 maat mee te klappen. En 5 minuten later gaan diezelfde mannen volledig loos op een 13/8, waar ze geen enkel probleem mee hebben.

Weinig maatsoorten zijn echt 'onlogisch', je kunt ze altijd voelen, geloof ik.
Ik merk bij mezelf dat ik weinig moeite heb met 11/8 of 13/8, en kan dat linken aan de jiddishe of oosterse muziek die ik thuis altijd te horen kreeg. Die vriend (van het videootje) heeft het dan weer ongelofelijk moeilijk om in zulke maten te blijven denken, maar kan wel geweldige cuenca ritmes spelen op gitaar en er zingen bovenop (daar hoef ik niet eens aan te beginnen). Als de roots van zijn Chileense moeder en de muziek van ginds daar niet mee te maken heeft...

En nog een voorbeeld: een groep waar mijn vriendin bij zingt houdt nogal van vreemde ladders en 'vreemde' maatsoorten.
Toen ik later hoorde dat de groep samengesteld was uit een Hongaar, een Fin, een Chileen, een Amerikaanse,... hielp dat een pak om de muziek en de wisselende maatsoorten te 'plaatsen'.
GEZ: CIOKS SOL | Source Audio Aftershock | Beyerdynamic DT770Pro 80Ohm
TK: CIOKS Schizophrenic PSU

Mme Clapotis
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

basloze fret schreef:
dr. Bassvibes schreef:3/4, 4/4 en 6/8 zijn in Westerse muziek de meest gebruikte maatsoorten, al het andere kan je dan prima als 'vreemd' bestempelen denk ik. :)
In sommige Oost-Europese landen zijn 11/8 of 13/8 de meestgebruikte maatsoorten. Zij vinden een 4/4 misschien wel vreemd.
Die term 'vreemde' maatsoorten dekt de lading dus niet. Het is maar net wat je referentiekader is. 'Onregelmatige' maatsoorten of 'samengestelde' maatsoorten (groepen van 2 en 3 gecombineerd) is misschien een betere term.
Maar juist als er een referentiekader is, en die is er zeker in deze westerse wereld, mag je volgens mij van vreemd spreken. :)
Er zijn stammen in Afrika die schotels in hun lip dragen. Dat vinden ze heel normaal, en een spijkerbroek zal als vreemd worden gezien. :wink:
Groovy Bastard
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 jun 2005, 23:44

Bericht door Groovy Bastard »

@wouter onder de studenten wellicht, maar volgens mij vooral doordat de jongere generatie veel informatie uit het Engels haalt en odd voor ons veel bekender is als vertaling van 'vreemd' dan 'oneven'. En alle internationale studenten die geen native speakers zijn van Engels hebben het zelfde probleem. Om over het Engels van de docenten nog maar te zwijgen! Ik heb zelf het idee dat tijdens mijn tijd op het conservatorium (jaartje of 8) mijn Engels alleen maar slechter geworden is. Maar ik weet nu wel wat 'proost' is in heel veel talen.

Maar, wat ik maar wil zeggen, er is een bestaande terminologie die de lading goed dekt dus waarom die niet gewoon gebruiken?
Een en al oor
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Groovy Bastard schreef:@wouter onder de studenten wellicht, maar volgens mij vooral doordat de jongere generatie veel informatie uit het Engels haalt en odd voor ons veel bekender is als vertaling van 'vreemd' dan 'oneven'. En alle internationale studenten die geen native speakers zijn van Engels hebben het zelfde probleem. Om over het Engels van de docenten nog maar te zwijgen! Ik heb zelf het idee dat tijdens mijn tijd op het conservatorium (jaartje of 8) mijn Engels alleen maar slechter geworden is. Maar ik weet nu wel wat 'proost' is in heel veel talen.

Maar, wat ik maar wil zeggen, er is een bestaande terminologie die de lading goed dekt dus waarom die niet gewoon gebruiken?
Ik moest weer even aan deze thread denken toen ik de laatste editie van Modern Drummer zag. :)

https://stadium-arcadium.com/images/mode ... can-01.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
gasbitarist
amBASSador
Berichten: 10490
Lid geworden op: 07 aug 2007, 19:06

Bericht door gasbitarist »

Groovy Bastard schreef:Om over het Engels van de docenten nog maar te zwijgen!
Ik ben docent.
Niet aan een conservatorium, maar aan een universiteit.
Mijn ervaring is dat de beheersing van het Engels van studenten vaak zwakker is dan van docenten. (Maar er zijn uitzonderingen naar beide kanten.)
Docenten dienen ook een toets af te leggen, studenten niet (na hun middelbare school).
Studenten schatten hun Engels vaak wel hoger in, maar meestal betreft het oppervlakkige beheersing gebaseerd op games en TV.
"Mensen die het wel moeilijk hebben verwerken best het venijn in hun eentje." - wombatboter
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Engels wordt zoooo overschat. Ik ben wel eens bij van die kunstlezingen, hooguit 1 buitenlander in de zaal en dan allemaal stoethaspelen in den engelse taal. :facepalm:
Plaats reactie