Hotel California op Bas (voor beginner)

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
clairan
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2011, 18:07

Hotel California op Bas (voor beginner)

Bericht door clairan »

Ik speel nog maar een halfjaartje bas en ik vroeg me af of er ook een simpeler versie is van Hotel California van de Eagles. (Het liefst met lyrics, zodat ik zeker weet dat ik niet achterloop)
Ik speel al 10 jaar gitaar, dus een beetje ervaring heb ik wel. :P
Hoop dat jullie me kunnen helpen.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Simpeler dan wat ?
Je kunt het zo eenvoudig houden als je wil. Alleen de grondtoon, of grondtoon en de terts of de kwint.
Je hebt de akkoorden van het nummer toch wel ergens opgesnord ?
clairan
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2011, 18:07

Bericht door clairan »

Didi schreef:Simpeler dan wat ?
Je kunt het zo eenvoudig houden als je wil. Alleen de grondtoon, of grondtoon en de terts of de kwint.
Je hebt de akkoorden van het nummer toch wel ergens opgesnord ?
https://www.bassmasta.net/e/eagles,_the/160899.html Deze versie is de enige die ik kon vinden.
Hmm, misschien is t idd wel slim om de gewone akkoorden eens op te gaan zoeken. TY:)
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Stuk eenvoudiger dan al die tabs.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Trouwens, die tabs kloppen absoluut niet.
Voor zover ik kan vinden kloppen geen van de tabs op het web, in ieder geval niet met de uitvoering van het nummer als op de dvd 'Hell Freezes Over', waar ik altijd op meespeel.

Ik kan je wel een idee geven over op welke akkoorden dit nummer gebaseerd is, al zou ik niet de namen van de akkoorden weten. :facepalm: Ik zal ze ook meteen in de volgorde van de coupletten zetten.
G---------11----------9---------7---------------
D----9----11----7----9----5----7----2---4------
A----9----9-----7----7----5----5----2---4------
E----7----------5----------3---------0---2-------

Zie je het patroon? Het is niet de beste uitleg, en ik weet zeker dat er andere forumleden het nog veel beter uit kunnen leggen,
maar dit zou je op weg kunnen helpen. Als gewoon eens deze akkoorden pakt en dan luistert naar hoe ze getimed zijn, heb je in ieder geval de coupletten al goed!
Als je wil kan ik wat meer tijd uittrekken en een complete tab maken voor je, PM maar! ;)
marvelade
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 mar 2011, 10:50

Bericht door marvelade »

Met songteksten+gitaarakkoorden kom je vaak ook al een heel eind. Blijkbaar hebben ze er een hele website aan gewijd:

https://hotelcaliforniachords.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Akkoordletters staan niet helemaal goed boven de tekst, maar je voelt vanzelf wel wanneer je moet wisselen.

Met de Grondnoot-kwint-octaaf constructie van VanderVeen maakt het zelfs niet uit of het een mineur of majeur akkoord is; je "stapelt" gewoon vanaf de grondnoot.

Ik denk dat je daar al een heel eind mee springt, niet?

Als je nog vragen heb, roep gerust.


mvg,
Marv
Plaats reactie