Drop A/B/C consqeuenties?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Mikeb
Berichten: 56
Lid geworden op: 15 mar 2011, 03:16

Bericht door Mikeb »

Wat ook kan, maar waar niet elke bas blij mee zal zijn:

Een dikke (B) snaar als E snaar gebruiken. Heb ooit voordat ik een 5-snaar had een 130 als E-snaar gebruikt van mijn Warwick om een nummer in lage B te kunnen spelen. Werkte prima, kreeg er een erg dikke E of D van als ik de bas weer 'normaal' stemde.

Geeft wel extra spanning op je hals, vandaar dat niet elke bas het fijn vind.
En een BADG stemming is uiteraard wel onhandig spelen voor ingewikkelde riffs.... (ik heb lange vingers)
favo basses: Rick 4001, Gibson Thunderbird, MM Stingray 5, Warwick Dolphin, Kramer XL8 fretless, Hamer Standard custom shop 12 string
Gebruikersavatar
tuks6
Berichten: 505
Lid geworden op: 02 apr 2011, 20:42

Bericht door tuks6 »

in Audioslave speelt ie ook wel BEAD, b.v. shadow on the sun.
Die ken ik dan weer niet :P

Maar goed, dit is mijn enige en eerste bas. Dan doe ik liever zoiets niet. Ik hou het wel bij drop D ;)
Gebruikersavatar
koen van soelen
Berichten: 1462
Lid geworden op: 08 jun 2011, 21:38

Bericht door koen van soelen »

Ik zie in je onderschrift dat je een Squier Affinity J-bas hebt. Ik heb zelf toevallig dezelfde. Hij staat in Drop-B gestemd. Omdat gewone snaren dan meer als spaghetti-slierten voelen heb ik een set snaren voor een 5-snaar gekocht, en de dunste weggegooid. Gaat prima! Je moet mischien wel je topkammetje een beetje uitvijlen (breder-want dikkere snaren) en je actie afstellen en intoneren, maar dat stelt m.i. niet zoveel voor. Heb hetzelfde trucje uitgehaald op mijn andere bas, een Epiphone EB-3 en dat ging ook prima! Ik heb niet het idee dat de snaarspanning veel groter word. Omdat ik in slechts één band bas (die in drop B speelt) heb ik dat met al mijn bassen die ik tot nu toe gehad heb (en weer verkocht) gedaan, nooit problemen ondervonden. Die andere bassen waren een Westone Thunder 1 uit '84 en een Ibanez Rickenbacker kopie uit '74, ging ook prima!
Plaats reactie