Drop A/B/C consqeuenties?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
tuks6
Berichten: 505
Lid geworden op: 02 apr 2011, 20:42

Drop A/B/C consqeuenties?

Bericht door tuks6 »

Ik zie bij System of a Down, Stone Sour en Slipknot vaak tabs met drop B of zelfs drop A. Nu ben ik nooit verder gegaan dan drop D, mede dankzij de lead guitarist van de band die z'n gitaar even vlug omstemde en z'n A-snaar brak. Heeft deze lage stemming consequenties voor de snaren/nek? Ik kan me voorstellen dat de spanning lager word en de nek wat "onstpannen" raakt.

Ik heb overigens geen 5string. Gewoon een normale 4snarige J-bass.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Je B-snaar naar A omstemmen is niet zo erg hoor. Een spanningsverschil zorgt er altijd voor dat het hout een beetje gaat merken maar je merkt vanzelf of dat problemen oplevert. Zolang het om kleine omstemmingen gaat hoef je niet bang te zijn dat je dingen permanent beschadigt ofzo. Sowieso zal dat bij ontspannen niet gebeuren; bij meer spannen is het wel mogelijk.
Laatst gewijzigd door WouterTron op 05 apr 2011, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tuks6
Berichten: 505
Lid geworden op: 02 apr 2011, 20:42

Bericht door tuks6 »

Helaas, mijn bas heeft geen B-snaar :P Vandaar mijn vraag, aangezien het de E-snaar betreft. Naar A is toch wel heel wat stappen naar beneden. Kan me voorstellen dat het dan ook blubber word.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Drop A kan, maar dan wel met een B snaar. Met een E zou ik niet verder gaan dan een D. Er zijn mensen die met een E terug stemmen naar C, maar dan vind ik het persoonlijk te slap worden.
Zelf gebruik ik nooit drop stemmingen trouwens.
Gebruikersavatar
tuks6
Berichten: 505
Lid geworden op: 02 apr 2011, 20:42

Bericht door tuks6 »

Hmmm, ok. Dan maar in een andere toonsoort spelen... Drop D gebruik ik overigens geregeld, voor dingen als RATM enzo :worship:
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Je zou kunnen overwegen om je bas (of misschien heb je een tweede?) in BEAD te zetten, dan zitten al die lage noten er wel op. :)
Gebruikersavatar
tuks6
Berichten: 505
Lid geworden op: 02 apr 2011, 20:42

Bericht door tuks6 »

Hmm, nee, ik heb geen tweede bas, en ik speel veel dingen in normale stemming dus dat word veel stemmen denk ik. Dan maar gewoon in drop D, beetje hoger vind onze zangeres ook wel fijn ;)
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Ik denk dat Deevit bedoeld dat ie voor dat soort nrs niet omstemt, maar de lage noten pakt op zn B-snaar. Zonder b-snaar lager dan d gaan is inderdaad lastig. Lager wil in mijn ervaring wel, maar dan moet je wel de afstelling van de bas erop aanpassen..als je één 4 snarige bas hebt waar je alles mee moet doen, dan is dat inderdaad lastig!
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

tuks6 schreef:Hmm, nee, ik heb geen tweede bas, en ik speel veel dingen in normale stemming dus dat word veel stemmen denk ik. Dan maar gewoon in drop D, beetje hoger vind onze zangeres ook wel fijn ;)
Sorry, ik las "ik heb een 5-string" ipv "ik heb geen 5-string". :)

Je bas in BEAD zetten zou ik niet zonder meer aanraden, dan heb je namelijk wel een hogere spanning t.o.v. van normale besnaring... Maar goed heb er geen ervaring mee, misschien kan het prima; even navragen bij een gitaarbouwer/-technicus dus!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Nee hoor, van een normale set snaren staat op de G de meeste spanning.
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Volgens mij moet dat wel lukken. Doet Tim Commerford (RATM/audioslave) dat zelf ook niet? maar goed, dat is niet wat tuks6 gaat doen geeft 'ie aan.
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Gebruikersavatar
tuks6
Berichten: 505
Lid geworden op: 02 apr 2011, 20:42

Bericht door tuks6 »

André_84 schreef:Volgens mij moet dat wel lukken. Doet Tim Commerford (RATM/audioslave) dat zelf ook niet? maar goed, dat is niet wat tuks6 gaat doen geeft 'ie aan.
Tim speelt in normale stemming of drop D (Bij Killing in the name). Bands als Slipknot en Stone Sour willen nog wel eens in drop A spelen. Maarja, dat zal dan waarschijnlijk niet door gaan.
Haico

Bericht door Haico »

tuks6 schreef:Tim speelt in normale stemming of drop D (Bij Killing in the name).
Later is hij BEAD gaan spelen. Goede optie hoor.
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

tuks6 schreef:
André_84 schreef:Volgens mij moet dat wel lukken. Doet Tim Commerford (RATM/audioslave) dat zelf ook niet? maar goed, dat is niet wat tuks6 gaat doen geeft 'ie aan.
Tim speelt in normale stemming of drop D (Bij Killing in the name). Bands als Slipknot en Stone Sour willen nog wel eens in drop A spelen. Maarja, dat zal dan waarschijnlijk niet door gaan.
in Audioslave speelt ie ook wel BEAD, b.v. shadow on the sun.
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3029
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Bericht door Britsie »

WouterTron schreef:Je bas in BEAD zetten zou ik niet zonder meer aanraden, dan heb je namelijk wel een hogere spanning t.o.v. van normale besnaring... Maar goed heb er geen ervaring mee, misschien kan het prima; even navragen bij een gitaarbouwer/-technicus dus!
Hangt van bas tot bas af: mijn cheapo Basscollection klonk nergens naar in BEAD. De OLP die ik nu heb, klinkt perfect in BEAD. Mijn custombas staat al heel zijn leven in BEAD.
Gewoon proberen. Eén tip: hou de lengte van de snaren iets langer dan normaal, als je toch besluit om terug in EADG te stemmen, dan hebben je snaren genoeg lengte om rond de tuners te gaan. (En vraag niet hoe ik dat weet :oops: )
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Plaats reactie