Positie Rechterhand

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Idroy
Berichten: 301
Lid geworden op: 10 apr 2011, 16:03

Positie Rechterhand

Bericht door Idroy »

Ik heb eigenlijk een vraagje over de positie van je rechterhand (dat is in mijn geval de hand waarmee ik aansla).

Waar slaan jullie aan met je rechterhand, en waarom? Ik heb mijn rechterhand eigenlijk op het begin (een na laatste fret zowat) van de hals, ik vind het fijn spelen en ik vind het ook wel lekker klinken eigenlijk, het heeft een net wat voller geluid ofzo.

Ik stel deze vraag eigenlijk om een beetje een idee te krijgen waar iedereen aanslaat en om te weten of meer mensen op dezelfde plek aanslaan als ik (en of het correct is).

Ik heb al de zoekfunctie gebruikt, ik kon zo snel niet iets over dit onderwerp vinden, mocht het toch ergens besproken zijn, mijn excuses voor het maken van een nieuw onderwerp.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Hier is geen correct bij, het hangt gewoon puur af van wat jij lekker vindt spelen en klinken... Zelf sla ik quasi altijd boven het brugelement aan: lekker puntige sound vol definitie. :)
Gebruikersavatar
Idroy
Berichten: 301
Lid geworden op: 10 apr 2011, 16:03

Bericht door Idroy »

Okay, dan weet ik dat ook weer dat het gewoon puur eigen smaak is. Inderdaad boven het brug element klinkt opzich ook altijd wel lekker.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15124
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Mijn duim gaat altijd automatisch op zoek naar een element om op te steunen. Op een bas met twee elementen is dat meestal het brugelement. Ik sla dus aan boven het "achterste" element van een bas.
Maar af en toe sla ik ook wel eens aan aan het uiteinde van de hals, als het wat zompiger mag klinken.
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Op mijn stingray speel ik vooral net voor het element, op mijn PJ speel ik op het P element (bij de hals).
Het is ook leuk om binnen een nummer te experimenteren van aanslag en plaats van aanslag, kun je een andere sound maken zonder veel te moeten veranderen.
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Gebruikersavatar
arjen
webmaster
Berichten: 5051
Lid geworden op: 19 jun 2007, 12:21

Bericht door arjen »

Meestal boven het brug element, maar het hangt enorm af van wat ik speel, en hoe hoog de bas hangt. Maar zo hoog dicht bij de hals van de bas speel ik vrijwel nooit, veel te zompig in bandverband. Voor rustige stukjes waar een beetje subbas wel past kan het weer prima.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Contrabassisten spelen ook boven het laatste stukje van het fingerboard. Helemaal niks mis mee op zich.
Gebruikersavatar
Idroy
Berichten: 301
Lid geworden op: 10 apr 2011, 16:03

Bericht door Idroy »

Okay, opzich wel leuk om te weten wat hoe iedereen speelt, het is natuurlijk ook wel een kwestie van smaak en zelf proberen wat je het fijnst vindt spelen/klinken.

En het is ook wel fijn om te weten dat het de manier waar ik aansla een correcte optie is :lol:
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Jij geeft een goede reden waarom je aanslaat op de plek waar je aanslaat. Dan is het in mijn boekje goed. :D
Ik sla zelf het liefst boven het brugelement aan.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

arjen schreef: Maar zo hoog dicht bij de hals van de bas speel ik vrijwel nooit, veel te zompig in bandverband. Voor rustige stukjes waar een beetje subbas wel past kan het weer prima.
precies, bassisten die alleen maar boven de hals aanslaan zijn doorgaans niet goed te horen in een band, dit levert meestal een ongedefinieerde sound op.
De meeste bassisten die dit doen draaien er ook nog eens te veel laag bij is mijn ervaring, wat het alleen nog maar onhoorbaar maakt. Persoonlijk heb ik een hekel aan zulk een vage sound. Ik wil alle details kunnen horen.
Gebruikersavatar
chaney
Berichten: 621
Lid geworden op: 16 jan 2006, 19:41

Bericht door chaney »

Met mijn duim op de elementkappen
BaCh BJB Jazz (relic)
BaCh '54 Precision
Harley Benton mv-4 PJ
Ashdown ABM C210-300
Roland Cube Bass 30
Gebruikersavatar
Idroy
Berichten: 301
Lid geworden op: 10 apr 2011, 16:03

Bericht door Idroy »

basloze fret schreef:
precies, bassisten die alleen maar boven de hals aanslaan zijn doorgaans niet goed te horen in een band, dit levert meestal een ongedefinieerde sound op.
De meeste bassisten die dit doen draaien er ook nog eens te veel laag bij is mijn ervaring, wat het alleen nog maar onhoorbaar maakt. Persoonlijk heb ik een hekel aan zulk een vage sound. Ik wil alle details kunnen horen.

Ik draai dan om het wat te compenseren het brug element open, het hals element dicht, en dan de tone knop helemaal open.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Je kan natuurlijk ook gewoon verder van de hals af spelen, dan hoef je niks te compenseren
Gebruikersavatar
Idroy
Berichten: 301
Lid geworden op: 10 apr 2011, 16:03

Bericht door Idroy »

Het compenseert natuurlijk niet helemaal he. Ik vind het bij de hals spelen fijner, plus in combinatie met de tone knop en brug elementen klinkt het ook nog lekker.
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

Ik speel altijd bij het brugelement, of nouja, tussen de brug en dat element in. Ook met mijn plectrum op die plek. En soms anders tussen de twee elementen in.

Reden... Ik vind het kille geluid wat een brug-element levert heerlijk, en het feit dat ik dan niet zo snel 'te hard' aansla wat het kletteren op mijn fretboard voorkomt.
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Plaats reactie