Voor de experts wellicht een open deur, maar voor de starter bij deze een leuk foefje:
Zelf chorus maken op je bas zonder pedaaltje kan. De open strings zijn het makkelijks. Fret een A op je E-snaar, buig deze licht naar beneden en sla tegelijkertijd de open A snaar aan. Idem voor de D en de G (en de C, jullie 5 snarige omhoog getunede freaks )
Harmony chorussen kan ook. Fret een willekeurige noot op je bas, buig deze licht en pak een 5th (of een 8th) binnen het accoord. Meer buiging is meer chorus.
Ik gebruik het zelf als leuk effectje in songs (ballads) of bij snelle riffs op 1 noot. Uiteraard ook lekker bij accoorden strummen of je nou ballads of punk speelt.
Chorus maken zonder hardware
Nee, Ruis. In essentie is een chorus (net als een flanger) het kopieren van het signaal en het ontstemmen van de kopie. Het uiteindelijke chorus-effect is een tikkeltje ingewikkelder, waardoor er ook verschil is tussen Chorus en Flanger. Als je deze door Unlord geopperde "chorus" gebruikt, moet je wel oppassen dat het niet te erg wordt, want dan gaat je gehoor de twee noten afzonderlijk beschouwen, en dan klinkt het vals. Zo lang de noten dicht bij elkaar zitten beschouwd je gehoor het niet als twee noten, maar als een noot, waarvan de karakteristiek langzaam verandert.
Pas op, achter je!!
Ruis hep toch wel een beetje gelijk. Chorus is een combinatie van delay foefjes en ontstemming. Het uiteindelijke effect is dat het lijkt alsof er 2 (of meer) noten tegelijk door 2 (of meer) verschillende instrumenten wordt gespeeld. Ieder met z'n eigen timing (dus delay) en een heeeeel klein verschil in intonatie (de ontstemming).
Zaak bij mijn foefje is dus om het qua buiging niet te overdrijven. Met een flinke buiging haal je misschien een whole tone, maar dan kun je de onderliggende snaar al niet eens meer spelen. Dus ik denk dat die valsheid wel meevalt. Uiteraard klinkt het allemaal wat beter in de hogere tonen en dus op de dunnerse snaren.
Het timing effect krijg je voor de 2 snaren te " raken" (to rake) in plaats van ze tegelijk te plukken. Strummen dus. Je raakt eerst de ene en dan de andere snaar, binnen een fractie van een seconde.
Bottom line: effect met beleid toepassen...zoals met elk effect.
Zaak bij mijn foefje is dus om het qua buiging niet te overdrijven. Met een flinke buiging haal je misschien een whole tone, maar dan kun je de onderliggende snaar al niet eens meer spelen. Dus ik denk dat die valsheid wel meevalt. Uiteraard klinkt het allemaal wat beter in de hogere tonen en dus op de dunnerse snaren.
Het timing effect krijg je voor de 2 snaren te " raken" (to rake) in plaats van ze tegelijk te plukken. Strummen dus. Je raakt eerst de ene en dan de andere snaar, binnen een fractie van een seconde.
Bottom line: effect met beleid toepassen...zoals met elk effect.