Foxy get off

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

een 5 snaar drukt disco plat?
ik weet eerlijk gezegd ook niet wat ik me daarbij moet voorstellen....
het enige verschil tussen een 4 en een 5 is dat je op een 4 wss meer moet bewegen met je frethand en wss wat vaker open snaren moet gebruiken en vooral dat laatste kan iets aan de sound vh lijntje veranderen.
ik vind echter het sound verschil niet zo nadrukkelijk dat ik zo'n opmerking over "plat drukken" kan plaatsen... :?

waar heb je die uitdrukking gehoord eigenlijk?
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Ik vind het ook een vreemde uitspraak. Ligt er maar net aan hoe je een 5-snarige hanteert. Als je continu op die lage B loopt te raggen dan drukt hij het plat ja, maar dat geld voor alle muziek. In de disco tijd hadden ze natuurlijk nog geen 5-snarige bassen, dus alles kan prima op 4 snaren. Maar in wat modernere varianten is de 5 snaar natuurlijk vaak genoeg gebruikt.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

sterker nog: 5 snarige bassen zijn juist tijdens de disco tijd uitgevonden cq in zwang gekomen om de opkomst van synthbaslijnen en hun iets groter bereik te volgen/counteren. :wink:
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23334
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Precies! Het toetsenbord eindigt op de C en daar moest de bas in mee.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Bijna Rich, een lage A (in het geval van 88 toetsen). Dus eigenlijk is de lage B nog net niet laag genoeg..
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Stinky schreef:sterker nog: 5 snarige bassen zijn juist tijdens de disco tijd uitgevonden cq in zwang gekomen om de opkomst van synthbaslijnen en hun iets groter bereik te volgen/counteren. :wink:
ik doelde meer op de echte 70's disco periode. Wat jij bedoeld is al weer wat later (begin '80). Toen waren de hoogtijdagen van de disco al voorbij. Toen werd alles steeds electronischer en werd de synth(bas) steeds belangrijker.
wanneer is de 5- of 6-snarige bas trouwens precies gebruikt voor het eerst? Ik meen door Anthony Jackson bij Chaka Khan? De 6-snarige bas was volgens mij eerder dan de 5-snarige.
Laatst gewijzigd door basloze fret op 17 mei 2011, 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Spacecowboy
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 jan 2011, 13:35

Bericht door Spacecowboy »

Ja spreek nog wel 's bassers en ben momenteel aan t Zoeken/orienteren naar een linkse 5snaar als ze dan vragen wat ik veel speel zeg ik disco en funk En krijg dan nog wel 's te horen dat t niet nodig is... En dat je t plat kan drukke. Maar t lijkt mij juist een vereiking!
"Where the Spirit is not working with the hand, there is no art."
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Suart Zender (die jij graag hoort, gok ik met die avatar :wink: ) had ook een periode dat hij 5snarig speelde. Bijvoorbeeld. Inderdaad, als je overal die Bsnaar wilt gebruiken zal dat niet ten goede komen van de muziek, maar verder vind ik het onzin... Het kan oh zo lekker zijn om even onder die lage E te duiken.
Gebruikersavatar
Spacecowboy
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 jan 2011, 13:35

Bericht door Spacecowboy »

Haha! Stuart is idd mijn favoriet... man wat zou Ik graag een WW Zender custom hebben! En ik zou graag 5 snaar spelen... Had t al 's gezegd... Maar egt kippevel als die die lowB er op t juiste moment doorheen knalt
"Where the Spirit is not working with the hand, there is no art."
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23334
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

deevit schreef:Bijna Rich, een lage A (in het geval van 88 toetsen). Dus eigenlijk is de lage B nog net niet laag genoeg..
Dat kan ook wel, ik zit met 76 in mn hoofd ofzo...
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Plaats reactie