Snelheid

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yellow
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 apr 2011, 23:03

Snelheid

Bericht door yellow »

Als beginnende speler en wachtend op lessen probeer ik thuis 't een en 't ander nummer te spelen via tabs
maar ik krijg maar geen snelheid genoeg. :?
Is hiervoor een speciale oefening voor of gewoon blijven oefenen zoals ik nu bezig ben ? :roll:
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Als je techniek en vaardigheid verbetert gaat ook je snelheid omhoog.
Dus oefenen maar, zit niks anders op. ( niet te lang achter elkaar, beter vaak kort dan ineens heel lang. Dit ivm blessures)
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Misschien eens op je vingerzetting letten ? Waarmee ik wil zeggen: welke vinger gebruik je om welke noot op welke fret op welke snaar te spelen ? In de meeste toonaarden kan je spelen door al je vingers op één positie te houden. Dan hoef je niet te veel met je hand heen en weer te bewegen.
Top van je linkerduim halverwege de hals houden (dus niet de hals helemaal in je hand houden) en de overige vingers niet te veel opheffen als je ze niet gebruikt. Kleine, "zuinige" bewegingen maken dus.
En verder: oefenen, oefenen, oefenen ... Eerst traag en dan steeds maar sneller. Met programma's als Windows Media Player 11 en Best Practice kan je muziek vertraagd afspelen, dat helpt.
En er bestaat blijkbaar ook zoiets als "spiergeheugen": als je een bepaald loopje maar lang genoeg na mekaar oefent, gaat het letterlijk vanzelf in je vingers zitten.
Gebruikersavatar
tuks6
Berichten: 505
Lid geworden op: 02 apr 2011, 20:42

Bericht door tuks6 »

padawatje schreef:En verder: oefenen, oefenen, oefenen ... Eerst traag en dan steeds maar sneller.
Dat inderdaad. Ik merk als ik met geduld oefen, dat ik daarna heel makkelijk kan versnellen. Gouden tip!
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

snelheid is denk ik voor 50% aangeboren en voor de andere 50% gewoon hard oefenen.
Je hebt mensen die van nature al snel zijn en dat alleen nog maar moeten ontwikkelen en je hebt mensen die er hard voor moeten vechten en ook een heel eind komen.
En dan heb je nog mensen die nooit echt snel zullen worden ook al oefenen ze veel.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Ik kan me niet voorstellen dat er zo'n grote genetische factor bij zit hoor. Aanleg helpt bij alle dingen in het leven, maar als je rekent dat vrijwel iedereen ook de fijne motoriek voor penschrijven kan leren, moet snel spelen voor de meeste mensen ook haalbaar zijn. (Mits er wordt geoefend.)
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Onderschat de genetische factor niet. Ik heb bij mijn lessen mensen die heel hard oefenen en nooit een goede snelheid krijgen en ik heb er bij die weinig oefenen en toch snel kunnen spelen. Het heeft heel erg te maken met aanleg.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Ik ben het helemaal eens met Basloze Fret.

Nooit zal ik een snelheidsduivel op de bas worden hoelang ik ook speel en hoeveel ik ook zal oefenen. Overigens heb ik er zelden last van.
En snelheid is relatief, want voor sommigen speel ik blijkbaar wel snel. Het is dat ik het zelf soms jammer vind om dingen als Donna Lee niet op topsnelheid te kunnen spelen. Kennelijk past het ook niet bij mijn aard.
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 22940
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Geldt ook voor mij, al heb ik niet zo'n moeite met 8sten beuken op 1 snaar tegen 160bpm :wink:
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
Dazler
Berichten: 1747
Lid geworden op: 01 apr 2007, 23:59

Bericht door Dazler »

Voor mij ook, ik ben nooit heel snel geweest terwijl ik ook mensen ken die meteen al een bepaalde basissnelheid hadden
dejohan schreef:Dazler, de MacGyver van het BGF!
Ibanez SR-505
Eastwood Hi-Flyer
Cort GB-25 (ontfret)
Ashdown C410T-300

Das persönliche drätchen
dejohan

Bericht door dejohan »

Misschien een voor de hand liggende tip, maar als beginner zou ik me niet te hard focussen op nummers waarvan je de snelheid nog niet aankunt. Het kweekt alleen maar frustratie, terwijl het leuk moet blijven. Wat je wél moet doen, is nummers zoeken die je nét niet kunt spelen, dat zijn de nummers waar je het meest van opsteekt, maar zo'n nummers herkennen is ook een kwestie van ervaring, en in het begin vooral trail and error. Schrik er niet van dan van de 10 nummers die je probeert, er bijvoorbeeld 7 zijn die je petje te boven gaan, 2 die te makkelijk zijn, en maar 1 die je het gevoel geeft dat je echt vooruit gaat door het te leren. Blijven zoeken naar nummers die net boven je kunnen liggen is de boodschap.

Hugh. :D
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

wijze woorden Johan. :thumbsup:
Plaats reactie