Goede Amp setting voor een echte jazz sound

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
joris0123
Berichten: 59
Lid geworden op: 25 mar 2009, 17:46

Goede Amp setting voor een echte jazz sound

Bericht door joris0123 »

Hallo BF'ers.

Ik had graag even gehoord van de meer ervaren spelers onder jullie hoe jullie mijn bass amp zouden afstellen. Ik heb mijn bass combo ( Line 6 lowdown LD150) naar eigen horen afgesteld, maar mis een beetje die fijne jazz sound, sinds ik er mijn 1e jazz'je bij heb.

Afbeelding

Gelieve niet af te gaan op de afstelling van het voorbeeld.

Momenteel staat mijn amp als volgt:
drive :4
bass :10
lo-mid :4
hi-mid :7
treble : 7
chan vol : 10

Graag had ik eens jullie mening gehoord, evt. een verhouding van bridge-neck is ook welkom. :-)

Thanks!
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Daar valt natuurlijk echt niets zinnigs over te zeggen zonder dat we iets gehoord hebben...
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Wat bedoel je met jazz sound?
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

idd een dikke knor? of echt een old-school jazz geluid?
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Een echte old-school jazz sound krijg je natuurlijk alleen met zo'n schatje:

Afbeelding
Gebruikersavatar
joris0123
Berichten: 59
Lid geworden op: 25 mar 2009, 17:46

Bericht door joris0123 »

Tjah, ik was eigenlijk op zoek naar een fijne 'knor' , natuurlijk heeft dit ook weer veel met je pickups te maken maarja.

Ik dacht gewoon dat ik een gemakkelijke vraag stelde :)
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Brugelement open, halselement dicht, tone open. Op je versterker mids redelijk en bas een klein beetje prononceren, treble draai ik altijd een klein beetje weg of laat ik neutraal. Vervolgens redelijk fel boven je brugelement aanslaan. Met mijn bassen en mijn versterking is het resultaat hiervan een lekkere knor. :)
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Misschien even een YouTube filmpje uploaden met het geluid dat JIJ een jazz geluid vindt? Je moet overigens niet de illusie hebben dat je die sound dan zomaar uit een willekeurige amp kan trekken. Het blijft bij benadering.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

dr. Bassvibes schreef:Brugelement open, halselement dicht, tone open. Op je versterker mids redelijk en bas een klein beetje prononceren, treble draai ik altijd een klein beetje weg of laat ik neutraal. Vervolgens redelijk fel boven je brugelement aanslaan. Met mijn bassen en mijn versterking is het resultaat hiervan een lekkere knor. :)
Komt aardig overeen met mijn instellingen hoewel ik er iets meer bas in zou draaien en ook de halspup er een beetje in wil hebben. Zo zie je maar dat het allemaal weer een questy is van smaak. De aanslag is inderdaad de helft van het verhaal en ook is het ene element weer anders dan het andere. Ik speel nu o.a. over Seymour Duncan Quarterpounders. Sommigen zullen dat weer te vet vinden en te weinig droog.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Exact :)
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik zou ook zeggen: veel halselement, en weinig hoog. Verder denk ik juist aanslaan boven je halselement of zelfs je duim op het einde van de hals leggen en een flink deel van je vinger gebruiken bij het aanslaan.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Om een knor te krijgen? Loop je nou te trollen Rich? :lol:
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Sommige jazzisten willen helemaal geen knor maar een lage lange wollige bastonen.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

dr. Bassvibes schreef:Een echte old-school jazz sound krijg je natuurlijk alleen met zo'n schatje:

Afbeelding
:love: :love: prachtig hout :D ben wel benieuwd hoe een 5 snaar speelt , het is jaren geleden dat ik er nog een vastgehad heb :p
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Oh verrek, een 5. Dat had ik nog niet eens gezien. :lol: Was gewoon puur op het hout afgegaan, en dat is inderdaad :kwijl:
Plaats reactie