Symmetrie linker- en rechterhand

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5288
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Symmetrie linker- en rechterhand

Bericht door 4snaarinstrument »

Ha,

Ik heb het volgende in mijn basspel en ik vroeg me af of er meer mensen zijn die dit hebben.

Ik sla met mijn rechterhand aan, ik speel zonder plectrum en gebruik twee vingers (wijs- en middelvinger). Voor een optimale snelheid is het handig om die vingers steeds om en om te gebruiken. Dit kan ik ook, maar niet altijd. Het lijkt erop dat de keuze van welke vinger ik gebruik van mijn rechterhand ook afhangt van de keuze van welke vinger ik op mijn linkerhand nodig heb.

BV: als ik met mijn linkerhand twee noten achter elkaar speel met een stap ertussen van een halve noot, dan gebruik ik mijn wijswinger voor de eerste noot en middelvinger voor de tweede noot (in dit geval een hogere noot). Mijn rechterhand gebruikt dan ook achtereenvolgens de wijsvinger en de middelvinger. Echter, als ik daarna nog een stap wil maken naar een volgende halve noot (weer een hogere noot) dan gebruik ik mijn ringvinger van mijn linkerhand en mijn middelvinger van mijn rechterhand. Als je echt om en om wilt spelen dan zou dit de wijsvinger van mijn rechterhand moeten zijn, maar mijn brein vindt dat lastig.

Het is bv niet zo dat mijn wijsvinger van mijn linkerhand altijd samen moet met de wijsvinger van rechterhand. Ik kan ook bv links ook alleen met mijn middelvinger en pink spelen. Het gaat er meer om dat de stappen die ik links maak, ik die ook rechts moet maken.

In het kort is het dus: als ik een hogere noot speel dan moet ik met mijn rechterhand een stap maken naar mijn middelvinger of bij die vinger blijven.
En andersom: als ik een lagere noot speel dan moet ik met mijn rechterhand een stap maken naar mijn wijsvinger of bij die vinger blijven.

Ik heb me dit blijkbaar zelf aangeleerd en ik probeer het nu met oefeningen weer af te leren. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit hebben.
Laatst gewijzigd door 4snaarinstrument op 28 mei 2011, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Fender
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Ik heb een erg goeie relatie met m'n rechterhand, maar soms is de linker wel een leuke afwisseling. Even een half uurtje er op zitten geeft ook een leuk effect :thumbsup:
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

Rieno schreef:Ik heb een erg goeie relatie met m'n rechterhand, maar soms is de linker wel een leuke afwisseling. Even een half uurtje er op zitten geeft ook een leuk effect :thumbsup:
dan vind ik deze wel toepasselijk :d
Afbeelding

en nu ook nog een serieuze reactie :) ik heb hier weinig last van maar ik merk wel da je gewoon het snelst kan spelen als je een bepaald patroon met je vingers volgt :) probeer anders een keer op met 3 vinger aan te slaan ? dan heb je soiezo een anders patroon nodig :)
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5288
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

A-lex schreef:
en nu ook nog een serieuze reactie :) ik heb hier weinig last van maar ik merk wel da je gewoon het snelst kan spelen als je een bepaald patroon met je vingers volgt :) probeer anders een keer op met 3 vinger aan te slaan ? dan heb je soiezo een anders patroon nodig :)
Met drie vingers spelen heb ik weer even geprobeerd, lukt aardig, ik heb er echter geen routine in dus dat wordt oefenen. Ik ben trouwens bezig om de techniek van mijn aanslaghand helemaal te verbeteren. Ik moet ook veel meer dempen en vooralsnog ligt de floating thumb techniek mij het beste. In die houding kan ik mijn ringvinger ook goed gebruiken.

Heeft niemand anders ook dat vingerkeuzes van de linker- en rechterhanden elkaar beinvloeden? Misschien ben ik dan uniek :D :) :roll: :? :facepalm:.
Fender
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Volgens mij is het menseigen.
Als je allebei je handen plat op tafel legt en je tilt met je linkerhand je pink op en met je rechter hand je wijsvinger en zo steeds eentje opschuiven naar rechts dan merk je meteen hoe moeilijk dat is. Symetrisch voelt daarintegen meteen vanzelfsprekend aan.
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5288
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Didi schreef:Volgens mij is het menseigen.
Als je allebei je handen plat op tafel legt en je tilt met je linkerhand je pink op en met je rechter hand je wijsvinger en zo steeds eentje opschuiven naar rechts dan merk je meteen hoe moeilijk dat is. Symetrisch voelt daarintegen meteen vanzelfsprekend aan.
Ik heb het even geprobeerd, klopt idd. Het is dus menselijk gelukkig :D.

De floating thumb techniek is trouwens voor mij de tecniek om te dempen, voelt voor mij het meest vertrouwd aan.
Fender
Gebruikersavatar
PegaBass
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:50

Bericht door PegaBass »

Klopt, dat soort dingen zijn menseigen. Maar je kunt natuurlijk je handen en vingers wel trainen zodat ze beter samenwerken zeg maar.

Maar wat bedoelen jullie precies met de Floating Thumb techniek? Ik ben niet zo goed met al die termen.. :oops:
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)

Pegasus
Shanna Nico

Always look on the bright side of life!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Met de floating thumb techniek leg je je duim van je aanslaghand over de snaren in plaats van deze te ankeren. Het is even wennen met spelen maar het werkt qua dempen wel echt vreselijk goed. Ik had al eens een fotootje gemaakt ter illustratie;

Afbeelding
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5288
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Dat gaat over het dempen van je snaren. Het idee is dat je je snaren dempt door je duim.
Zie hiervoor bijvoorbeeld https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=32022" onclick="window.open(this.href);return false;. Op youtube staan er ook goede filmpjes van.

Dit is een ander punt dat ik bij mijn rechterhand moet verbeteren.

Over de symmetrie, ik zal dus idd oefeningen gaan doen om dit te verbeteren. Kan ik straks nog sneller spelen :D.

Edit: deevit was me voor.
Fender
Gebruikersavatar
PegaBass
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:50

Bericht door PegaBass »

Aha oke nu snap ik 'm..
Ik demp zelf met mijn duim de dikste snaar/snaren, en met mijn ringvinger demp ik dan de andere snaar wanneer ik op de G-snaar speel. Werkt ook prima :wink:
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)

Pegasus
Shanna Nico

Always look on the bright side of life!
Plaats reactie