Ga ik te snel?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

typisch :D timing op een traag stuk is soms veel moeilijker dan een snel stuk ^^
maar verder best goed hoor :D
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Archibald
Berichten: 3431
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:00

Bericht door Archibald »

let vooral op je aanslaghand, ik kan me niet voorstellen dat je zo comfy kan spelen,
zet eens je duim op je element, of op je E-snaar,
van daaruit kan je aan elke snaar, en het is ook een makkelijk referentiepunt

voor de rest, vooral blijven spelen en lol maken :)
Gebruikersavatar
chaney
Berichten: 621
Lid geworden op: 16 jan 2006, 19:41

Bericht door chaney »

Hé Joepert!

Netjes hoor, gewoon prima gespeeld! Ik sluit me aan bij de opmerkingen over je timing en je rechterhand (plaatsing van je duim).

En op je vraag of je te snel gaat: je gaat snel, maar niet té snel of supersnel. Denk dat je jezelf mag zien als iemand met talent en lekker veel enthousiasme!
BaCh BJB Jazz (relic)
BaCh '54 Precision
Harley Benton mv-4 PJ
Ashdown ABM C210-300
Roland Cube Bass 30
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

Slow down Joepert, je gaat te snèlllllll
:jaaaaa: goe bezig!
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
Joepert
Berichten: 104
Lid geworden op: 20 feb 2011, 20:28

Bericht door Joepert »

dankuu voor de reacties!
Fender Jazz Bass Standard
Fender Precision '76 Replica
Momenteel spelend in:
'When Thoughts Collide' (Progressive Metal)
'Who Is Oliver' (Latin/Jazz)
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

knap filmpje, zeker na al die ophef van te voren.
alleen al voor het posten krijg je mijn respect. :thumbsup:

nu een puntje van kritiek: noten spelen, dat kun je nu wel blijkbaar maar steek de komende jaren vooral veel tijd in het leren afdempen van bijgeluiden en besteed veel meer zorg en aandacht aan hoe de noten klinken.
snel is niks, mooi is alles.
succes verder!
Gebruikersavatar
Joepert
Berichten: 104
Lid geworden op: 20 feb 2011, 20:28

Bericht door Joepert »

Stinky schreef:knap filmpje, zeker na al die ophef van te voren.
alleen al voor het posten krijg je mijn respect. :thumbsup:

nu een puntje van kritiek: noten spelen, dat kun je nu wel blijkbaar maar steek de komende jaren vooral veel tijd in het leren afdempen van bijgeluiden en besteed veel meer zorg en aandacht aan hoe de noten klinken.
snel is niks, mooi is alles.
succes verder!
Dankjewel voor de tip!
Het was mij ook opgevallen ja, dat er gewoon veel bijgeluiden zijn, als ik perongeluk een keertje over een snaar ga.
Fender Jazz Bass Standard
Fender Precision '76 Replica
Momenteel spelend in:
'When Thoughts Collide' (Progressive Metal)
'Who Is Oliver' (Latin/Jazz)
Gebruikersavatar
Joepert
Berichten: 104
Lid geworden op: 20 feb 2011, 20:28

Bericht door Joepert »

zal ik er nog een doen? (:
Fender Jazz Bass Standard
Fender Precision '76 Replica
Momenteel spelend in:
'When Thoughts Collide' (Progressive Metal)
'Who Is Oliver' (Latin/Jazz)
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5288
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Dit is zeker prima voor iemand die pas 2 maanden speelt! En ook zeker respect voor het plaatsen van het filmpje. Komende tijd lekker verder gaan met het ontwikkelen van je spel. Heb je les? Het is waardevol als iemand je in het begin al een goede techniek aanleert. Succes.
Fender
Gebruikersavatar
Joepert
Berichten: 104
Lid geworden op: 20 feb 2011, 20:28

Bericht door Joepert »

geen officiële les, maar een kennis van mij leert me het goed aan, althans dat hoop ik.
hij bast al een tientallen jaren ( 27 nu geloof ik ).
Fender Jazz Bass Standard
Fender Precision '76 Replica
Momenteel spelend in:
'When Thoughts Collide' (Progressive Metal)
'Who Is Oliver' (Latin/Jazz)
Gebruikersavatar
PegaBass
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:50

Bericht door PegaBass »

Ziet er goed uit hoor!
De puntjes van aandacht zijn al gegeven door iedereen, maar na zo'n korte tijd spelen gaat het al best lekker. :)
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)

Pegasus
Shanna Nico

Always look on the bright side of life!
andre van ham

Bericht door andre van ham »

Joepert, ook mijn respect heb je voor het toch posten van een video!

Duidelijk dat er nog wel wat moet gebeuren maar je bent pas 14 zie ik! Een tip voor als je zelf heel kritisch wil zijn op je techniek : gooi alle effecten van je geluid en draai al het hoog er in. Dat is misschien niet de sound die je lekker vind maar op die manier komen wel alle je tekortkomingen in techniek naar voren.
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Schouderklopjes heb je nu wel genoeg gekregen, dus ik kan wel eerlijk zijn: voor mij klinkt het nog niet als muziek. Inderdaad heel veel bijgeluiden, je aanslag is meestal niet clean en ik vind de sound een bak herrie. Dat laatste ligt niet zozeer aan je techniek maar aan de overdrive/distortion die je gebruikt. Draai de driveknop een stuk naar beneden en de toneknop meer neutraal. Een overdrive moet zo goed klinken dat zelfs je grootouders ervan kunnen genieten! ;)

Je attack (=aanslag) moet echt beter. Het is belangrijk om dat meteen in het begin aan te pakken, anders leer je jezelf verkeerde gewoontes aan die je sound niet ten goede komen. Eerlijk gezegd zou ik het liedje ook graag nog eens horen zonder effect erop, want het is nu wat moeilijk om precies te horen wat er fysiek in je vingers gebeurt. Ik kan het niet heel goed zien, maar als ik beeld en geluid bij elkaar optel lijkt het erop dat je je vingers erg verticaal houdt, met als resultaat dat je vingertoppen meer "aaien" dan dat ze de snaar echt opzij duwen.

Het is de bedoeling dat je vingers meer richting je navel bewegen dan richting de body van de bas. Je rechterhand moet daarvoor constant min of meer de vorm van een ontspannen vuist hebben. D.w.z., niet helemaal opengesperd, maar ook niet helemaal samengebald. Om die vorm te behouden zal je duim dan ook van ankerpunt moeten verspringen wanneer je op hogere snaren speelt. Die van mij rust al gauw op de A snaar wanneer ik de D of G snaar bespeel. Dat is geen harde regel, het werkt niet voor iedereen zo, maar altijd op het element blijven hangen zal voor vrijwel niemand werken.

In je linkerhand zit het ook nog niet helemaal lekker. Het is niet zo makkelijk om zo hoog op de nek snel al die nootjes te fretten, helemaal niet als je er dan steeds een open snaar tussendoor moet spelen. De actie (afstand tussen snaar en hout) is daar erg hoog en dat maakt het lastig. Oefen het daarom langzaam, maar wel in tempo. Je gaat dan ook meer voelen hoe dat crossritme van die achtste en die zestiende die elkaar steeds afwisselen nu precies zit qua timing, want dat laat ook nog wat te wensen over. Ik weet dat je nog maar kort bast, maar aangezien je zegt dat je al jaren drumt valt het me toch wat tegen. Zorg dat iedere 16e noot ook echt een 16e lang is (en iedere rust ook!) en luister aandachtig naar de drums. De pulse benaderen kan iedereen, er precies op zitten kan alleen een muzikant. Voor een drummer zou het al helemaal geen probleem moeten zijn!

Desalniettemin ben je goed bezig, het ontbreekt je duidelijk niet aan enthousiasme en discipline want je bent in een korte tijd al een redelijk eind gekomen. Zorg echter dat je die puntjes op de i blijft zoeken!
Gebruikersavatar
Joepert
Berichten: 104
Lid geworden op: 20 feb 2011, 20:28

Bericht door Joepert »

Wat een reacties!
@Woutertron: zonder overdrive klinkt dat nummer ook wel vet, maar met klonk voor mijn idee toch net iets beter.
Ik heb de overdrive ingesteld zoals ik dacht dat het ongeveer naar zijn totaalplaatje klonk ( hij heeft 20 effecten, ik echter maar 1 ).
maar met die kritiek van je ben ik het wederom weer eens.
je leert ervan!
maar ik snap je uitleg over de stand van mijn rechterhand ( speelhand ) niet zo.
Fender Jazz Bass Standard
Fender Precision '76 Replica
Momenteel spelend in:
'When Thoughts Collide' (Progressive Metal)
'Who Is Oliver' (Latin/Jazz)
Gebruikersavatar
defecto
Berichten: 539
Lid geworden op: 15 aug 2009, 09:53

Bericht door defecto »

https://www.dummies.com/how-to/content/r ... uitar.html

Je hebt je vingers nu uit elkaar gespreid. Je pink bijvoorbeeld mag je best wat meer ontspannen, en de plek waar je duim staat meer richting de palm van je hand. In de link staan een paar foto's van een hand-houding die meer ontspannen is.
OLP MM2 met SD SMB-4d en pre-amp - 
Plaats reactie