Ga ik te snel?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
Joepert
Berichten: 104
Lid geworden op: 20 feb 2011, 20:28

Bericht door Joepert »

Haha, maar is mijn houding echt fout dan, want ik vind t eigenlijk wel fijn xd
Fender Jazz Bass Standard
Fender Precision '76 Replica
Momenteel spelend in:
'When Thoughts Collide' (Progressive Metal)
'Who Is Oliver' (Latin/Jazz)
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Zover ik zie is het niet schadelijk, dus ook niet echt "fout" te noemen.
Maar als je snaren wil gaan dempen doe je dat best met beide handen.

Als je je rechterhand in een meer gebalde vuist houdt is het ook makkelijker om met je pink en ringvinger snaren te muten (die liggen dan ontspannen op de snaren die je niet speelt).
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Gebruikersavatar
defecto
Berichten: 539
Lid geworden op: 15 aug 2009, 09:53

Bericht door defecto »

Het is ook vermoeiender om je hand de hele tijd gespannen te houden. Zeker als je langer speelt zul je dit merken in je uithoudingsvermogen. Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk! :)
OLP MM2 met SD SMB-4d en pre-amp - 
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Joepert schreef:Haha, maar is mijn houding echt fout dan
Ja. Je hebt op deze manier geen controle, dat hoor ik nu ook in je spel.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Joepert schreef:Haha, maar is mijn houding echt fout dan, want ik vind t eigenlijk wel fijn xd
Slechte gewoontes zijn zo aangeleerd. Het duurt wel langer om ze af te leren. Zeker omdat je nu net begint zou ik meteen zoveel mogelijk ergonomisch verantwoorde keuzes maken t.a.v. je speelhouding. Het is echt de moeite waard om daar met een leraar eens naar te kijken. Ik ken mensen die dat niet gedaan hebben en daar nu veel spijt van hebben. Ikzelf heb ook een aantal gewoontes die ik liever anders zou zien en waar ik dagelijks aan probeer te werken ( verplaatsen van de duim op de snaren ), te hoge duim van de linkerhand.
Tegelijkertijd ben ik het ook eens met Defecto die zegt dat het jezelf zo makkelijk mogelijk moet maken. Mits het niet ten koste gaat van nauwkeurig spel, uiteraard.
Laatst gewijzigd door Didi 1.0 op 14 jun 2011, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Ik ken mensen die dat niet gedaan hebben en daar nu veel spijt van hebben.
hier is er eentje: ben al jáááren bezig iets af te leren en nog steeds zit de ouwe manier zo in m'n handen en psyche verweven dat ik er maar niet helemaal vanaf kom...
Gebruikersavatar
PyungNamm
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 mei 2006, 22:11

Bericht door PyungNamm »

Je bast overigens niet oneindig lang twee maanden: https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic. ... 8#p1008738" onclick="window.open(this.href);return false;

Just joking :wink:

Als je nog besluit om een filmpje te posten kan het wel interessant zijn om ook je linkerhand in beeld te brengen, dan is daar misschien ook nog wat over te zeggen, wanneer je op zoek bent naar tips om je techniek / houding te verbeteren?
Gear:
G&L L-2500 Tribute, HK Fretless 5-snaar, Jan Knooren Contrabas, Kala U-Bass
Acoustic Image Clarus 2R+
Phil Jones Compact4

Band:
Oriental Jazzband
Gebruikersavatar
Joepert
Berichten: 104
Lid geworden op: 20 feb 2011, 20:28

Bericht door Joepert »

PyungNamm schreef:Je bast overigens niet oneindig lang twee maanden: https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic. ... 8#p1008738" onclick="window.open(this.href);return false;

Just joking :wink:

Als je nog besluit om een filmpje te posten kan het wel interessant zijn om ook je linkerhand in beeld te brengen, dan is daar misschien ook nog wat over te zeggen, wanneer je op zoek bent naar tips om je techniek / houding te verbeteren?
hahaha lol, dan lieg ik daar :mrgreen:
ik was toen pas net begonnen xd
af en toe in je voordeel werken he (:
Haha ja, was inderdaad ook de bedoeling, maar daar dacht de camera anders over...
Fender Jazz Bass Standard
Fender Precision '76 Replica
Momenteel spelend in:
'When Thoughts Collide' (Progressive Metal)
'Who Is Oliver' (Latin/Jazz)
Plaats reactie