Ga ik te snel?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Ik doe geen conservatorium, als je daar meer over wil horen kan je beter bij WouterTron of vele anderen op dit forum zijn.
Als dit niet je vraag was; Ik snappum nie? :mrgreen:
Gebruikersavatar
PegaBass
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:50

Bericht door PegaBass »

Ik studeer zelf aan de Rockacademie in Tilburg (soort gelijke opleiding als coservatorium, maar dan meer gericht op rock en pop muziek en meer op de praktijk gericht).. Een tweede instrument is zeker wel handig om te kunnen spelen, maar voor mijn school was het geen pre. Ik weet niet precies hoe dat zit bij het conservatorium. Piano spelen krijg je les in op school.

Wat je vooruitgang betreft.. Dat heeft iedereen wel, dat ze denken dat ze na een paar maanden al geweldig kunnen spelen, misschien zelfs beter dan mensen die al veel langer spelen. Dit heb ik zelf ook gedacht, maar als ik nu (na 4 jaar muziek maken) terug kijk op hoe ik in het begin speelde, leek het toen helemaal nergens op. De partijen kon ik wel spelen, maar timing en sound was toen nog helemaal niet goed genoeg. Maar dat heb je na zo'n korte tijd helemaal niet in de gaten.
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)

Pegasus
Shanna Nico

Always look on the bright side of life!
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22623
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik kende vroeger een kerel in Mechelen en die drumde... erg goed trouwens.
Op een bepaald moment besliste hij om ook bas te spelen en in een minimum van tijd kon hij echt goed spelen.. net zoals Mark King beheerste hij oa die slap in nauwelijks enkele weken en kon hij dingen die ik niet kon.
Later is hij overgeschakeld op piano en kon je 'm gewoon een titel zeggen en hij speelde het quasi instant (met twee handen, dus niet alleen het melodietje).. Hij had een enorm talent zonder ooit gestudeerd te hebben.
Helaas is het misgelopen toen hij het echt wou "maken". Hij besefte niet dat je geluk moet hebben daarin en dat talent niet altijd een zekerheid tot slagen is.. Hij geraakte aan lager wal, werd erg verbitterd (de groepjes waar hij bij belandde vonden hem een vreemde kerel (hij ging alleen in een hoek van de zaal zitten tijdens de soundcheck en sprak nauwelijks tegen de anderen)).
Laatste dat ik van 'm hoorde was dat hij in een Grieks restaurant-groepje speelde...
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Joepert
Berichten: 104
Lid geworden op: 20 feb 2011, 20:28

Bericht door Joepert »

zon verhaal heb ik ook is gehoord ja, maar ik denk inderdaad, dat het gewoon het idee is, maar de werkelijkheid toch best meevalt.
ik ga btw proberen het filmpje dadelijk op te nemen,
Ik gebruik hierbij mijn overdrive.
maar dan een vraag, want met het tap gedeelte, hoor je het bijna niet.
moet ik dan in een handomdraai alles harder zetten?
Fender Jazz Bass Standard
Fender Precision '76 Replica
Momenteel spelend in:
'When Thoughts Collide' (Progressive Metal)
'Who Is Oliver' (Latin/Jazz)
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Als je snel en handig nummers kunt naspelen heb je goed gereedschap in handen. Misschien is het zinvol om je dan eens te richten op inzicht in muziek. Tenslotte gaat het niet alleen om naspelen maar ook om het ontwikkelen van ideeën, het ontdekken van spannende noten in een stuk, inzicht in de hele structuur van een nummer, het ontwikkelen van eigenheid ( dat duurt echt veel langer dan twee maanden ). Een stuk snel en makkelijk naspelen heeft weinig met musiceren te maken.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Dat is helemaal waar! Ik weet nog dat ik na een jaar ofzo Donna Lee kon spelen en dat ik toen dacht, ik ben er wel, ik kan het!

Ik had het mis...
Gebruikersavatar
Joepert
Berichten: 104
Lid geworden op: 20 feb 2011, 20:28

Bericht door Joepert »

ja, precies.
Muziek naspelen is wat anders als iets kunnen.
Ik denk dat mijn probleem nu is opgelost.
Maar van daarboven, rockacedemie te Tilburg, daar zat ik ook aan te denken.
Maar dat is niet hetzelfde diploma als die van het conservatorium he?
Want mijn grote droom is om dus iets met muziek te doen, docent ofzo.
Kan je doorgaan voor muziekdocent na rockacedemie?
Nog bedankt voor alle reacties!

Btw, denk ik dat ik het filmpje nog niet ga uploaden, maar me eerst verder ga verdiepen in hoe en wat, technieken enzo!
slim idee?
Ik was wel van plan om er drumcovers op te gaan zetten, en aangezien ik niks anders heb gepland, suggesties voor een nummer?
Fender Jazz Bass Standard
Fender Precision '76 Replica
Momenteel spelend in:
'When Thoughts Collide' (Progressive Metal)
'Who Is Oliver' (Latin/Jazz)
Gebruikersavatar
PegaBass
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:50

Bericht door PegaBass »

Leuk dat je ook van plan was om te kijken bij de Rockacademie. Maar nee dat diploma is niet hetzelfde als van het conservatorium, voor zover ik weet tenminste. Over het algemeen wordt je gewoon opgeleid om jezelf te redden in de muziekwereld. Dat kan zijn d.m.v. liedjes schrijven/componeren voor derden, als sessiemuzikant overal meespelen, je eigen act opstarten en daar veel mee gaan optreden en touren, als geluidstechnicus aan het werk gaan, maar ook al muziekdocent. Als je deze opleiding hebt afgerond dan ben je klaar om voor jezelf te zorgen in de muziekwereld, wat je ook wilt gaan doen.
Ook krijg je alle economische kanten van de muziekwereld aangeleerd, zoals hoe platencontracten in elkaar zitten en hoeveel anderen je eigenlijk proberen te naaien :P

En het lijkt me sowieso wel verstandig om idd nog goed te blijven oefenen. Vooral aan je timing, sound en frasering.. want dat blijft bij iedereen een punt van kritiek. Je kunt natuurlijk wel gewoon een filmpje uploaden en wachten op reacties van iedereen, waar je dan weer mee vooruit kan :wink:
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)

Pegasus
Shanna Nico

Always look on the bright side of life!
Gebruikersavatar
Kipnugget
Berichten: 37
Lid geworden op: 03 mei 2010, 12:44

Bericht door Kipnugget »

Gewoon posten Joepert. Ik ben nou wel benieuwd! :D
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Wat is te snel... en wat is goed? ik speel al heel lang en vind nog steeds dat ik er weinig van kan.

Remember: bass is easy to learn but hard to master.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22623
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

We hadden ooit eens een studio-sessie en ik en een drummer moesten tien nummers inspelen..
Er zaten veel snelle nummers bij (het was de tijd van The Black Crowes en dat soort "Remedy" - achtige nummers zat er vaak tussen) en dat ging allemaal erg vlot..Er zat ook één poepsimpel nummer bij dat iets trager was en bijna boers klonk, echt basic bas drums, bijna een cliché (pom pompom, pom pompom, enz..).
Dat lukte minder snel gewoon omdat het zo strak en juist moest zijn en toch moest swingen..Eindelijk stond het erop.
Toen kwam Lange Polle binnen (toen nog gitarist voor deze sessie, nu bassist bij Triggerfinger) en hij speelde op al onze tracks mee.. Toen dat trage nummer door de monitors knalde zei hij onmiddellijk : "hier hebben jullie duidelijk wat moeite mee gehad" :-).
Ik heb zelf niet te klagen over snelheid maar toch herken ik de straffe muzikanten vooral in trage stukken.. het is alleszins niets om op te focussen. Het is prettig om je vingers uit te dagen maar zelf betrap ik me er ook op dat mijn "snelle" stukken inhoud missen. Voor je het weet ben je een Duracell konijn met een bas...
what fools these mortals be
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

wombatboter schreef:Voor je het weet ben je een Duracell konijn met een bas...
:rofl: :rofl: :rofl:

:worship:
Gebruikersavatar
arjen
webmaster
Berichten: 5052
Lid geworden op: 19 jun 2007, 12:21

Bericht door arjen »

:lol:

Wat mijn ultieme deceptie bleek toen ik net begonnen was, spelen in een band. Dan merk je vrij snel waar je leerpunten liggen hoor. Ik behaal thuis ook snelheden en loopjes die ik in bandverband niet allemaal kan toepassen. Het helpt je waarschijnlijk wel dat je drummer bent waardoor muziek een veel concreter begrip is voor jou. Dus vooral niet klagen en twijfelen als het meezit, geniet ervan.
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

Subscribed!
na 25 jaar kan ik zelf nog geen noot naspelen op 2 of 3 songs van the T.V. Personalities na
:mrgreen:
Ben dus wel benieuwd naar je filmke
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Joepert schreef:Btw, denk ik dat ik het filmpje nog niet ga uploaden, maar me eerst verder ga verdiepen in hoe en wat, technieken enzo!
Eerst een hele grote mond en nu krabbel je al terug! Plaatsen dat filmpje :jam: :jam:
Plaats reactie