Akkoorden met capo, noot bas?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
LaFleur
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 jun 2011, 16:50

Bericht door LaFleur »

Thanks allemaal! Het is inderdaad zo dat als er een capo op de eerste fret zit alles een vakje opschuift. Vrij simpel verder niet over nadenken dus.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Die capo's mogen van mij ook in de kliko. Laat de heren gitaristen dan maar een makkelijke manier vinden om de akkoordjes te spelen..daar zijn ze immers gitarist voor.
mocht je morgen of overmorgen toevallig in Maastricht zijn Jack dan nodig ik je uit om eens te komen kijken naar de singer/songwriter waar ik mee moet optreden.
mss dat je dan eindelijk een lichtje gaat branden waarom capo's gebruikt worden.... :wink:
Jack

Bericht door Jack »

Dat was ik dus niet, al had ik dat wel graag gewild,,,heb net je filmpje even bekeken,,,2 keer, want 1 keer iss geen kijken..

Fact of the matter is, ik ben 1 geen gitarist,,,en 2 snap ik geen theorie,,,dus je kan me alles wijsmaken.
Mijn boerenverstand idee meld me gewoon dat een goede gitarist zoiets niet nodig zou hebben,,,,met excuses voor de kortzichtigheid.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Toch hebben die dingen weg degelijk nut hoor Jack. Zie het als een extra vinger waardoor je je akkoorden opeens over een veel groter stuk fretboard kunt verdelen. Een aantal van mijn favoriete nummers zijn met capo gespeeld. Kan het zonder? Jawel, je kunt wel andere akkoorden spelen. Maar dan ga je wel inleveren op het totaalplaatje. Doordat je je akkoorden zo 'breed' kunt spelen klinkt het vaak opeens mooier, voller en interessanter.

Dit nummer bijvoorbeeld (let maar op het intro) zou zonder capo waarschijnlijk heel anders klinken.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=JTEWlSTQ ... re=related[/youtube]
Jack

Bericht door Jack »

Ik geloof jullie ook wel, jullie hebben er meer van gesnapt dan ik ooit zal doen, alleen zou ik hetzelfde nummer dan ook wel eens willen horen, zonder..snap je...

En ja ik ben eigenwijs.. :oops:
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik ben geen gitarist dus ik kan het je niet voorspelen. :mrgreen: Maar het akkoord kan minder breed gepakt worden en daarmee zal het dus ook kleiner klinken, bij wijze van. En juist dat eerste akkoord is zo belangrijk voor het liedje, in dit voorbeeld...
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Jack schreef:Dat was ik dus niet, al had ik dat wel graag gewild,,,heb net je filmpje even bekeken,,,2 keer, want 1 keer iss geen kijken..

Fact of the matter is, ik ben 1 geen gitarist,,,en 2 snap ik geen theorie,,,dus je kan me alles wijsmaken.
Mijn boerenverstand idee meld me gewoon dat een goede gitarist zoiets niet nodig zou hebben,,,,met excuses voor de kortzichtigheid.
Capo's worden inderdaad óók gebruikt door slechte gitaristen die geen barré kunnen/willen spelen. Echter ligt hun voornaamste nut in het feit dat je je open snaren een andere toon geeft. Het is net zoiets als je gitaar in DADGAD stemmen: het gaat om het geluid van die open snaren, die je voor allerlei dingen kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een akkoordprogressie met een "drone", waarbij altijd de hoge E-snaar doorklinkt, terwijl er andere akkoorden onder worden gespeeld. Dat geeft een mooi effect, maar als je dat nummer dan in F# wil spelen kun je nog zo'n goede gitarist zijn, die capo moet toch echt op de tweede fret, want je kunt onmogelijk steeds je pink daar houden terwijl je met je een andere vingers op fret 8 moet zijn. Denk ook aan tokkelpatronen waarbij je open snaren nodig hebt.

EDIT: Hier zelfs een filmpje waar Richard Bona een capo op z'n bas heeft! https://www.youtube.com/watch?v=iimMKWF7SK0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
PegaBass
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:50

Bericht door PegaBass »

WouterTron schreef: Capo's worden inderdaad óók gebruikt door slechte gitaristen die geen barré kunnen/willen spelen. Echter ligt hun voornaamste nut in het feit dat je je open snaren een andere toon geeft. Het is net zoiets als je gitaar in DADGAD stemmen: het gaat om het geluid van die open snaren, die je voor allerlei dingen kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een akkoordprogressie met een "drone", waarbij altijd de hoge E-snaar doorklinkt, terwijl er andere akkoorden onder worden gespeeld. Dat geeft een mooi effect, maar als je dat nummer dan in F# wil spelen kun je nog zo'n goede gitarist zijn, die capo moet toch echt op de tweede fret, want je kunt onmogelijk steeds je pink daar houden terwijl je met je een andere vingers op fret 8 moet zijn. Denk ook aan tokkelpatronen waarbij je open snaren nodig hebt.
Ware woorden!
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)

Pegasus
Shanna Nico

Always look on the bright side of life!
Gebruikersavatar
Siepel
Berichten: 1028
Lid geworden op: 06 jan 2010, 10:57

Bericht door Siepel »

WouterTron schreef:
Capo's worden inderdaad óók gebruikt door slechte gitaristen die geen barré kunnen/willen spelen.
Kijk, hier ging het mij om. Daarom mochten ze van mij in de kliko. Op het niveau waarop ik muziek maak kom ik steeds weer zulke gitaristen tegen.
Het verhaal over "brede akkoorden" etc. is voor mij nieuw. Weer wat geleerd, bedankt :cheer:
Plaats reactie