Akkoorden met capo, noot bas?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
LaFleur
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 jun 2011, 16:50

Akkoorden met capo, noot bas?

Bericht door LaFleur »

Hallo mensen,

Ik zit al een tijdje als gast op dit forum, maar heb nu eindelijk een vraag. Dus heb me even geregistreerd.
Ik ben op dit moment muziek aan het spelen waar geen bastabs voor zijn, maar wel akkoordschema's voor de gitaar.
Bij die akkoord schema's staat bijvoorbeeld dat er een capo op de eerste fret zit. En er wordt aangegeven dat er b.v. een Am akkoord word gespeeld. Moet ik dan ook een Am op de bas spelen, of zit dit anders?

Thanks alvast!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ja hoor, dan kun je gewoon een Am in de bas spelen. Het enige dat verandert met de capo is de open snaar, verder blijft alles hetzelfde. Welkom trouwens!
Gebruikersavatar
LaFleur
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 jun 2011, 16:50

Bericht door LaFleur »

Thanks! Ik was net al met het nummer aan het meespelen en vond het inderdaad juist klinken.

Dit is mischien een hele erge verschrikkelijke noob vraag maar in het akkoordschema staat dat ik een Em moet spelen. Op welke snaar en welke fret speel ik deze grondtoon? :facepalm: Kan niet geloven dat ik dit vraag haha
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

De E snaar open, de E snaar op de 12e fret, de E snaar op de 24e fret (als je die hebt), de A snaar op de 7e fret, de A snaar op de 19e fret, de D snaar op de 2e fret, de D snaar op de 14e fret, de G snaar op de 9e fret, de G snaar op de 21e fret (als je die hebt).

Zoek maar een uit. :wink:
Gebruikersavatar
LaFleur
Berichten: 19
Lid geworden op: 01 jun 2011, 16:50

Bericht door LaFleur »

Oh Em is hetzelfde als E, logisch natuurlijk. :dance: Thanks! Ik zal zeker gaan uitzoeken!
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Welkom!
Aangezien je hier net bent, misschien goed om eens te peilen naar je theoretische niveau, hoe ver sta je daar mee?
Weet je bijvoorbeeld het verschil tussen Em en E?
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

deevit schreef:Ja hoor, dan kun je gewoon een Am in de bas spelen. Het enige dat verandert met de capo is de open snaar, verder blijft alles hetzelfde. Welkom trouwens!
Not exactly... Het feit dat er "capo 1" bijvoorbeeld bij staat betekent dat alles een halve toon hoger is! Dat heeft dan te maken met open akkoorden, dan kun je dus bv. een Db-akkoord open pakken. Dan zou er in het akkoordenschema een C-akkoord staan, omdat je een capo op je 1e fret hebt en dat dan dus dezelfde greep betekent.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

:stupid:
Gebruikersavatar
PegaBass
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:50

Bericht door PegaBass »

BassAgent schreef:
deevit schreef:Ja hoor, dan kun je gewoon een Am in de bas spelen. Het enige dat verandert met de capo is de open snaar, verder blijft alles hetzelfde. Welkom trouwens!
Not exactly... Het feit dat er "capo 1" bijvoorbeeld bij staat betekent dat alles een halve toon hoger is! Dat heeft dan te maken met open akkoorden, dan kun je dus bv. een Db-akkoord open pakken. Dan zou er in het akkoordenschema een C-akkoord staan, omdat je een capo op je 1e fret hebt en dat dan dus dezelfde greep betekent.
Precies. Omdat de capo op de eerste fret zit klinken alle open akkoorden die je op de gitaar zou spelen een halve toon hoger. Als er dan voor de gitaar staat dat je een Am speelt, betekent dat dus dat het klinkt als een Bbm akkoord. Als je dit op de basgitaar mee zou willen spelen moet je dus ook een Bb als grondtoon spelen en geen A.
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)

Pegasus
Shanna Nico

Always look on the bright side of life!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ok, ik ben geen gitarist, dus ik zou het heel goed mis kunnen hebben. Maar;

Een A is en blijft een A, capo of niet. En ik zou het overzicht compleet kwijt zijn als ik een capo op 2 zou hebben bijvoorbeeld en dat ik dan bij een A notering een B zou moeten pakken? Want dat is wat er nu gezegd wordt, toch?
Gebruikersavatar
PegaBass
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:50

Bericht door PegaBass »

Het gaat er bij een capo om dat de grepen van open akkoorden hetzelfde blijven. De manier waarop je normaal een Am akkoord pakt, kan je met een capo op je hals ook nog steeds gebruiken (maar dan natuurlijk vanaf de fret waar de capo staat). Het akkoord noem je dan nog wel een Am akkoord, maar wanneer de capo bijvoorbeeld op de 2e fret staat, klinkt het als een Bm akkoord (omdat je dus eigenlijk alles 2 frets hoger speelt). Als dit dus het geval zou zijn in een nummer, dat de capo op de 2e fret staat en de gitarist pakt de greep van een Am akkoord (vanaf de capo), klinkt dit dus een hele toon hoger, dus als een Bm akkoord. Als je daar met je bas een grondtoon onder legt, moet je dus GEEN A pakken, maar een B.
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)

Pegasus
Shanna Nico

Always look on the bright side of life!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Jullie hebben ongetwijfeld gelijk en toch gaat dit voor mij tegen alle vormen van logica in... :facepalm:
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Het zijn gewoon vingerfiguurtjes voor luie gitariten ;) Een Am akkoord ziet er zo en zo uit, of er nou een capo op de gitaar zit of niet... Heeft niks te maken met de noot an sich, maar het plaatje dat bij het akkoordsymbool past.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
PegaBass
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:50

Bericht door PegaBass »

Het gaat ook tegen de logica in daar heb je gelijk in. Gitaristen zouden in dat geval beter kunnen zeggen dat ze een Bm spelen (wat ze in feite dus eigenlijk ook doen).
Maar het is gewoon een kwestie van omschakelen. Staat de capo op de 4e fret en zegt de gitarist dat hij een C-akkoord speelt.. dan speel je op de bas de noot die 4 frets hoger ligt dan de C, dus een E :)
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)

Pegasus
Shanna Nico

Always look on the bright side of life!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ik weet niet beter dan dat de A een noot is die is vastgesteld op 440 hz, vandaar mijn gedachtegang. :facepalm:
Plaats reactie