Akkoorden met capo, noot bas?
Nouja.. de noot B heeft gewoon een hogere frequentie dan de noot A (ik weet niet precies wat de frequentie van de B dan is).
Met de capo op de hals geklemd zorg je ervoor dat alle snaren een kortere lengte hebben om te laten trillen, zodat de frequentie van iedere snaar hoger wordt. Als je op dat moment de greep van een Am-akkoord pakt is de frequentie van alle snaren dus allemaal wat omhoog gegaan, dus krijg je een hogere klank. Met de capo op de tweede fret is dat verschil in frequentie precies genoeg dat je op je bas een B kan pakken, zodat het geheel goed klinkt.
Het is misschien een beetje langdradig zo, maar het klopt wel
Met de capo op de hals geklemd zorg je ervoor dat alle snaren een kortere lengte hebben om te laten trillen, zodat de frequentie van iedere snaar hoger wordt. Als je op dat moment de greep van een Am-akkoord pakt is de frequentie van alle snaren dus allemaal wat omhoog gegaan, dus krijg je een hogere klank. Met de capo op de tweede fret is dat verschil in frequentie precies genoeg dat je op je bas een B kan pakken, zodat het geheel goed klinkt.
Het is misschien een beetje langdradig zo, maar het klopt wel
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)
Pegasus
Shanna Nico
Always look on the bright side of life!
Pegasus
Shanna Nico
Always look on the bright side of life!
Maar het heeft niks te maken met de toonhoogte van een A (die trouwens steeds vaker 442 Hz is in orkesten), maar gewoon met de greep van het akkoord. Een open A-akkoord is zonder capo ook klinkend een A, maar met de capo op 3 is het dezelfde greep, maar op een andere plek op de hals en dus een open C.deevit schreef:Ik weet niet beter dan dat de A een noot is die is vastgesteld op 440 hz, vandaar mijn gedachtegang.
Figuurtjes, David, geen nootjes
Precies!
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)
Pegasus
Shanna Nico
Always look on the bright side of life!
Pegasus
Shanna Nico
Always look on the bright side of life!
Het zal, in mijn hoofd moet er een A gespeeld worden als er een A staat. En met een capo op 1, 2, 3 of 4 zit diezelfde A nog steeds op de vijfde fret van de E snaar.BassAgent schreef:Maar het heeft niks te maken met de toonhoogte van een A (die trouwens steeds vaker 442 Hz is in orkesten), maar gewoon met de greep van het akkoord. Een open A-akkoord is zonder capo ook klinkend een A, maar met de capo op 3 is het dezelfde greep, maar op een andere plek op de hals en dus een open C.deevit schreef:Ik weet niet beter dan dat de A een noot is die is vastgesteld op 440 hz, vandaar mijn gedachtegang.
Figuurtjes, David, geen nootjes
En ik wist dat iemand de 442 hz zou noemen, maar dat heeft nu even helemaal nergens mee te maken.
Haha zo zie je maar weer.. theorie kan wel handig zijn, zeker als je met gitaristen speelt die een capo gebruiken
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)
Pegasus
Shanna Nico
Always look on the bright side of life!
Pegasus
Shanna Nico
Always look on the bright side of life!
Hoezo dat dan?deevit schreef:Muziek notatie is dat over het algemeen ook, dus ergens gaat er hier iets mis...
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)
Pegasus
Shanna Nico
Always look on the bright side of life!
Pegasus
Shanna Nico
Always look on the bright side of life!
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)
Pegasus
Shanna Nico
Always look on the bright side of life!
Pegasus
Shanna Nico
Always look on the bright side of life!
Zo heb ik ook een tijdje gedacht, David. Maar dat veroorzaakte iets te veel boze gezichten tijdens repetities Gewoon niet te moeilijk denken; capo op 1 = noot 1 fretje hoger op bas.deevit schreef:
Het zal, in mijn hoofd moet er een A gespeeld worden als er een A staat. En met een capo op 1, 2, 3 of 4 zit diezelfde A nog steeds op de vijfde fret van de E snaar.
Trouwens, die capo's mogen wel in de kliko naar mijn mening. Dat gehannes van die git*risten tussen nummers door omdat de capo niet vast wil alsmede het bijbehorende gevloek wanneer de git*aar toch ontstemt raakt
Ik ben niet behept met de theoretisch kennis van de heren hierboven maar hebben gitaristen zo'n capo echt nodig of is het gewoon handig?
Naar mijn idee is zo'n capo voor de gitaristen gewoon handig. Maar het klinkt ook wel wat anders dus als je de sound van een open akkoord zoekt dan kun je als gitarist beter een capo gebruiken.
Maar volgens mij kunnen gitaristen best alles zonder capo spelen, alleen moeten ze dan de akkoorden op een hele onhandige manier pakken. Dus dan speelt het fijner met capo.
Maar volgens mij kunnen gitaristen best alles zonder capo spelen, alleen moeten ze dan de akkoorden op een hele onhandige manier pakken. Dus dan speelt het fijner met capo.
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)
Pegasus
Shanna Nico
Always look on the bright side of life!
Pegasus
Shanna Nico
Always look on the bright side of life!
Ik ben het met de UI eens, ook ik heb 0 komma niets theorie, en ik snap er dan ook geen ene donder van..en dat zal in mijn spel ook duidelijk te merken zijn,,
Maar ik heb wel een stel goede oren.
Die capo's mogen van mij ook in de kliko. Laat de heren gitaristen dan maar een makkelijke manier vinden om de akkoordjes te spelen..daar zijn ze immers gitarist voor.
Maar ik heb wel een stel goede oren.
Die capo's mogen van mij ook in de kliko. Laat de heren gitaristen dan maar een makkelijke manier vinden om de akkoordjes te spelen..daar zijn ze immers gitarist voor.