Akkoorden met capo, noot bas?

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
PegaBass
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:50

Bericht door PegaBass »

Nouja.. de noot B heeft gewoon een hogere frequentie dan de noot A (ik weet niet precies wat de frequentie van de B dan is).
Met de capo op de hals geklemd zorg je ervoor dat alle snaren een kortere lengte hebben om te laten trillen, zodat de frequentie van iedere snaar hoger wordt. Als je op dat moment de greep van een Am-akkoord pakt is de frequentie van alle snaren dus allemaal wat omhoog gegaan, dus krijg je een hogere klank. Met de capo op de tweede fret is dat verschil in frequentie precies genoeg dat je op je bas een B kan pakken, zodat het geheel goed klinkt.

Het is misschien een beetje langdradig zo, maar het klopt wel :wink:
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)

Pegasus
Shanna Nico

Always look on the bright side of life!
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

deevit schreef:Ik weet niet beter dan dat de A een noot is die is vastgesteld op 440 hz, vandaar mijn gedachtegang. :facepalm:
Maar het heeft niks te maken met de toonhoogte van een A (die trouwens steeds vaker 442 Hz is in orkesten), maar gewoon met de greep van het akkoord. Een open A-akkoord is zonder capo ook klinkend een A, maar met de capo op 3 is het dezelfde greep, maar op een andere plek op de hals en dus een open C.

Figuurtjes, David, geen nootjes :mrgreen:
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
PegaBass
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:50

Bericht door PegaBass »

Precies! :jaaaaa:
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)

Pegasus
Shanna Nico

Always look on the bright side of life!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

BassAgent schreef:
deevit schreef:Ik weet niet beter dan dat de A een noot is die is vastgesteld op 440 hz, vandaar mijn gedachtegang. :facepalm:
Maar het heeft niks te maken met de toonhoogte van een A (die trouwens steeds vaker 442 Hz is in orkesten), maar gewoon met de greep van het akkoord. Een open A-akkoord is zonder capo ook klinkend een A, maar met de capo op 3 is het dezelfde greep, maar op een andere plek op de hals en dus een open C.

Figuurtjes, David, geen nootjes :mrgreen:
Het zal, in mijn hoofd moet er een A gespeeld worden als er een A staat. En met een capo op 1, 2, 3 of 4 zit diezelfde A nog steeds op de vijfde fret van de E snaar. :mrgreen:

En ik wist dat iemand de 442 hz zou noemen, maar dat heeft nu even helemaal nergens mee te maken. :wink:
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ik snap wat je bedoelt hoor, wij zijn gewoon een te theoretisch onderlegd slag bassisten ;) Al moet ik zeggen dat ik er met open akkoorden op gitaar minder moeite mee heb.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
PegaBass
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:50

Bericht door PegaBass »

Haha zo zie je maar weer.. theorie kan wel handig zijn, zeker als je met gitaristen speelt die een capo gebruiken :wink:
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)

Pegasus
Shanna Nico

Always look on the bright side of life!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Ja, beetje jammer alleen die die capo theorie voor mijn gevoel compleet tegen de normale theorie ingaat. Maar dat ben ik. :facepalm:
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22183
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Die capo-theorie is voor mensen die niet nadenken, daar hoor jij nou eenmaal niet bij.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Muziek notatie is dat over het algemeen ook, dus ergens gaat er hier iets mis...
Gebruikersavatar
PegaBass
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:50

Bericht door PegaBass »

deevit schreef:Muziek notatie is dat over het algemeen ook, dus ergens gaat er hier iets mis...
Hoezo dat dan?
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)

Pegasus
Shanna Nico

Always look on the bright side of life!
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Niets behalve sarcasme. :facepalm:
Gebruikersavatar
PegaBass
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:50

Bericht door PegaBass »

:facepalm:
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)

Pegasus
Shanna Nico

Always look on the bright side of life!
Gebruikersavatar
Siepel
Berichten: 1028
Lid geworden op: 06 jan 2010, 10:57

Bericht door Siepel »

deevit schreef:
Het zal, in mijn hoofd moet er een A gespeeld worden als er een A staat. En met een capo op 1, 2, 3 of 4 zit diezelfde A nog steeds op de vijfde fret van de E snaar. :mrgreen:
Zo heb ik ook een tijdje gedacht, David. Maar dat veroorzaakte iets te veel boze gezichten tijdens repetities :oops: Gewoon niet te moeilijk denken; capo op 1 = noot 1 fretje hoger op bas.

Trouwens, die capo's mogen wel in de kliko naar mijn mening. Dat gehannes van die git*risten tussen nummers door omdat de capo niet vast wil alsmede het bijbehorende gevloek wanneer de git*aar toch ontstemt raakt :evil:
Ik ben niet behept met de theoretisch kennis van de heren hierboven maar hebben gitaristen zo'n capo echt nodig of is het gewoon handig?
Gebruikersavatar
PegaBass
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:50

Bericht door PegaBass »

Naar mijn idee is zo'n capo voor de gitaristen gewoon handig. Maar het klinkt ook wel wat anders dus als je de sound van een open akkoord zoekt dan kun je als gitarist beter een capo gebruiken.
Maar volgens mij kunnen gitaristen best alles zonder capo spelen, alleen moeten ze dan de akkoorden op een hele onhandige manier pakken. Dus dan speelt het fijner met capo.
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)

Pegasus
Shanna Nico

Always look on the bright side of life!
Jack

Bericht door Jack »

Ik ben het met de UI eens, ook ik heb 0 komma niets theorie, en ik snap er dan ook geen ene donder van..en dat zal in mijn spel ook duidelijk te merken zijn,,
Maar ik heb wel een stel goede oren.

Die capo's mogen van mij ook in de kliko. Laat de heren gitaristen dan maar een makkelijke manier vinden om de akkoordjes te spelen..daar zijn ze immers gitarist voor. :mrgreen:
Plaats reactie