Links op rechts

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ennn hier nog een lefty die rechtshandig bas speelt. Toch is "rechtshandig" maar een relatieve term. Er zijn meer vingers van je linkerhand die wat te doen hebben, en zeker als je akkoorden speelt moet die hand echt harder werken. Alles is relatief ;)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

En gek genoeg is er wel degelijk een 'natuurlijke' manier die logisch is bij de meeste mensen. Kijk voor de grap eens naar mensen die dronken in de kroeg luchtgitaar spelen. 9 vd 10 keer (of vaker) zal je een rechtshandige die nog nooit gitaar gespeeld heeft wel rechtshandig gitaarspelen.
Voor sommige mensen werkt het, voor anderen minder en voor sommigen helemaal niet. Voelt links van begin aan beter, dan zou ik altijd adviseren om links te gaan spelen en niet om het eerst maar een tijdje rechts te proberen.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Leuk topic. Zelf ben ik met schrijven/tekenen linkshandig, maar speel ik toch rechtshandig bas. Piano speel ik ook gewoon, maar daarbij merk ik wel dat mijn linkerhand sneller is dan mijn rechter. Bij gitaar en bas merk ik ook dat ik meer moeite heb met mijn rechter dan mijn linker (hoewel dit langzaamaan verdwijnt na heel veel oefenen).

Echter als ik een linkshandige gitaar of bas vasthoudt dan gaat het helemaal mis :mrgreen:
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

ik ben links en ik speel rechts ik heb het altijd zo geleerd :D omgekeerd lukt me niet :D
ik weet niet of ik beter zou spelen moest ik het omgekeerd ( juist voor een lefty dan ) geleerd hebben :D
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

@basagent: relativeren is een kunst :wink:
@Deevit: ik speel (ook nuchter) linkshandig luchtgitaar, maar ik zou echt niet op een linkshandige bas kunnen spelen!
@Pellek: ik heb zo ook het gevoel dat mijn rechterhand net niet even snel genoeg is als de linker, enorm moeilijk om synchroon te blijven spelen. Bijgevolg ga ik al snel vergaloperen en is het basje helemaal uit het ritme....
@A-lex: idem bij mij
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14274
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Ik ben rechts, maar als ik speel lijkt het of ik twee linkerhanden heb.
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

:D en ik twee rechterhanden...
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

nee ik heb meer dat ik merk dat mijn linkerhand flexibeler is; de dexteriteit van die hand is hoger, en die kan ook zonder dat ik kijk beter spelen (op piano merk ik dat vooral). Terwijl mijn rechterhand vooral bij het gitaar spelen niet meer kan komen (plectrum zonder kramp spelen boven de 120 bpm is nog niet mogelijk, en bij bas strak niet boven de 85).
Plaats reactie