Echt beter worden

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
hippie

Echt beter worden

Bericht door hippie »

Hallow mede bassisten.
Ik speel nu zon tijdje basgitaar en vind het super vet.
In t begin viel het tegen met de vingers e.d. maar daar heb ik nu geen last meer van.
Mijn vraag is eigenlijk hoe je hogerop komt in je niveau, oefenen klinkt logisch maar toch.
Ik heb zon aantal setje nummers die ik aardig vlekkeloos speel maar heeft iemand tips hoe toch je niveau kunt verhogen?
Nummer waarvan je zegt, hier moet je ff op werken maar is vet nummer of iets.
Lessen nemen is geen optie qua geld gebrek.

Mvg,
Gebruikersavatar
JollyJunkie
Berichten: 177
Lid geworden op: 27 jul 2010, 17:35

Bericht door JollyJunkie »

Jaco Pasotrius/Weather Report gaan spelen, probeer A Portrait Of Tracy eens, qua snelheid niet moeilijk maar qua posities behoorlijk lastig nog.
Gebruikersavatar
chaney
Berichten: 621
Lid geworden op: 16 jan 2006, 19:41

Bericht door chaney »

Het boek Bass Bible (https://www.baswerk.nl/index.php?main_pa ... ts_id=1460" onclick="window.open(this.href);return false;) helemaal doornemen en doorspelen. Heb ik heel veel van geleerd, en ben ik écht beter van geworden.
BaCh BJB Jazz (relic)
BaCh '54 Precision
Harley Benton mv-4 PJ
Ashdown ABM C210-300
Roland Cube Bass 30
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23026
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Je wordt pas echt beter als je oefenen (zelf of via lessen) combineert met samenspelen met anderen.
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15127
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ik kan wel honderd-en-één dingen verzinnen waardoor ik beter zou kunnen/willen worden:

- Speel je met tabs ? De conclusie van de afgelopen weken hier is dat je daar mee moet stoppen en nummers zelf op gehoor moet gaan leren uitzoeken.
- Verzin eens je eigen baslijn op een bestaand nummer.
- Leer akkoorden spelen op je bas en/of probeer ook eens de andere instrumenten van een nummer na te spelen.
- Ga eens een heel ander soort muziek spelen dan je gewend bent.
- Verdiep je ook eens in muziektheorie.
- Oefen op je ritmisch gevoel en timing.
- Ga eens met een (jazz)jam meespelen.
- Componeer zelf een stukje muziek.
- Als je geen lessen kan betalen zit er misschien wel een vriendelijke/ervaren mede-forummer in de buurt waar je wat van kan opsteken ?
- Er zijn inderdaad honderd-en-één boeken met CD's bij waar je veel uit kan opsteken. Doe eens een oproep op dit forum, allicht heeft er wel iemand ergens eentje liggen die je kan lenen/overkopen ?
- ...
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4349
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Hmm, als je nu al Pastorius gaat spelen, dan wordt je gefrustreerd en degradeer je diens muziek tot een slopende vingeroefening. Niet doen dus.

Tips die wel werken:
- Zet een CD met muziek op die je geweldig vindt en speel mee. Boeit niet of het helemaal perfect gaat.
- Pak je metronoom en doe de lessen uit the Bass Bible.
- Neem een goede leraar (eentje die jou laat spelen en niet op zichzelf kickt).
- Speel samen met andere muzikanten in een band of ensemble.

Techniek leer je niet in een band, daar heb je een leraar voor nodig (en veel geduld).
Muzikaliteit leer je niet uit een boek, daar heb je een leraar of andere muzikanten voor nodig.
Lol heb je alleen als je de muziek speelt waar je van houdt.
Timing leer je alleen goed met een heeele strakke band of met een metronoom en oefeningen.

Kortom, combineer bovenstaande 4 tips en je niveau stijgt vanzelf.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Definieer beter worden. Op deze manier durf ik er geen antwoord op te geven. Wat doe je, hoe lang doe je dat al, wat is je achtergrond, wat zijn je doelen, waar liggen je interesses, wat is je plafond en hoe hoog wil je dat plafond hebben?
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

deevit schreef:Definieer beter worden. Op deze manier durf ik er geen antwoord op te geven. Wat doe je, hoe lang doe je dat al, wat is je achtergrond, wat zijn je doelen, waar liggen je interesses, wat is je plafond en hoe hoog wil je dat plafond hebben?
Nog beter, laat eens wat horen, dan zijn er hier genoeg mensen die je kunnen vertellen waar je aan moet werken.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Dat is een hele goede ja. Overigens zeg ik nu alvast dat een leraar nemen altijd beter is, vooral als je echt goed wilt worden.
hippie

Bericht door hippie »

Oke tof, iedereen alvast bedankt voor alle reacties.
Ik wil vooral aan mijn snelheid werken, dus zowel met de snaren 'walken' als op de hals.
Ik speel op t moment enkele nummers van muse (exo-politics, starlight) Rammstein, Arctic Monkeys, Greenday.
Dus gewoon de wat makkelijkere nummers zegmaar. Maar dus vooral snelheid en behendigheid om het maar zo te noemen.

Maar nogmaals, alvast bedankt ;)
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Voor je aan snelheid gaat werken moet je eerst zorgen dat je je techniek en houding op orde hebt. Misschien kun je toch eens een filmpje maken, waarop je handen goed te zien zijn? Dan is het voor ons veel makkelijker om een tip of advies te geven.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22621
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik heb me eigenlijk zelden afgevraagd hoe ik "beter" kon worden..
Toen ik in 1981 begon ben ik gewoon liedjes beginnen leren door met platen mee te spelen..(U2, The Cure, Echo & the Bunnymen). In mijn geval alles op het gehoor en eindeloos blijven meespelen en niets forceren.
Altijd erop letten dat de timing klopt en dat iedere noot er mooi staat, hoe traag of hoe snel ook..
Het heeft totaal geen zin snel te spelen wanneer je het nog niet kan, het klinkt dan alleen maar slordig.
Ik had in die tijd dagen van 8 uur spelen wanneer ik kon en hoe meer je speelt, hoe vlotter het gaat.
Smeed geen grote plannen, speel wat je leuk vindt en geniet van de momenten waarop je merkt dat het minder moeilijk wordt (éindelijk kan je die octaaf mooi laten klinken).
Voor je het weet ben je een jaar verder en merk je dat het véél beter gaat...je kan speels op zoek gaan naar nieuwe uitdagingen maar verlies de pret niet uit het oog.
Bas spelen is léuk en dat vind ik nog steeds na al die jaren..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15127
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

padawatje schreef:Ik kan wel honderd-en-één dingen verzinnen waardoor ik beter zou kunnen/willen worden:

- Speel je met tabs ? De conclusie van de afgelopen weken hier is dat je daar mee moet stoppen en nummers zelf op gehoor moet gaan leren uitzoeken.
- Verzin eens je eigen baslijn op een bestaand nummer.
- Leer akkoorden spelen op je bas en/of probeer ook eens de andere instrumenten van een nummer na te spelen.
- Ga eens een heel ander soort muziek spelen dan je gewend bent.
- Verdiep je ook eens in muziektheorie.
- Oefen op je ritmisch gevoel en timing.
- Ga eens met een (jazz)jam meespelen.
- Componeer zelf een stukje muziek.
- Als je geen lessen kan betalen zit er misschien wel een vriendelijke/ervaren mede-forummer in de buurt waar je wat van kan opsteken ?
- Er zijn inderdaad honderd-en-één boeken met CD's bij waar je veel uit kan opsteken. Doe eens een oproep op dit forum, allicht heeft er wel iemand ergens eentje liggen die je kan lenen/overkopen ?
- ...
Even voor de duidelijkheid: ik heb hierboven gewoon even opgesomd waar ik me momenteel mee bezig hou of in de nabije toekomst nog wil doen. Als iemand daar nog iets aan wil toevoegen, mag dat gerust :mrgreen:
dejohan

Bericht door dejohan »

Nummers zoeken die je nét niet aankunt

Met een drummer spelen die je kan onderrichten over strakheid/groove etc.
.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22621
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Neem jezelf ook regelmatig op, beluister dat en wees kritisch genoeg zonder jezelf de grond in te boren...érg confronterend wanneer je met je eigen spel geconfronteerd wordt (maar het kan er alleen maar beter van worden)

Dit "simpele" dingetje heb ik honderden keren gespeeld, goeie oefening...

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=OnJGwDUr ... re=related[/youtube]

En hiermee leerde ik mijn eerste slides van de ene noot naar de andere én octaven spelen

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=ifhgIWU2 ... re=related[/youtube]
what fools these mortals be
Plaats reactie