Major steps in C

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Didi 1.0

Major steps in C

Bericht door Didi 1.0 »

Bij de laatste meeting beloofde ik een paar forumgenoten eens een filmpje te posten over laddereigen akkoorden en trappen. Regelmatig komen hier vragen over of het forum terwijl het toch eigenlijk basic stuff is.
Menende aan een die behoefte tegemoet te komen heb ik een filmpje in elkaar gedraaid waarin ik zo eenvoudig en systematisch mogelijk heb geprobeerd de zaken op een rijtje te zetten. Een soort harmonieleer voor dummies, een stoomcursusje in 6 minuten.
Het gaat om de akkoorden in C-majeur maar het is uiteraard ook in andere majeurladders van toepassing.

Vergeef me de trillende vingers. Ik had al vier bakken nespresso genuttigd. Bovendien probeerde ik de vingerzetting zo te doen dat alles goed zichtbaar zou zijn.

Doe er je voordeel mee.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=JRZTicc32zs[/youtube]

Als ik tijd heb doe ik hetzelfde nog eens voor de mineurladders.
Laatst gewijzigd door Didi 1.0 op 16 jun 2011, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Mooi mooi! :D

Ben het alleen iets minder eens met 'stapjes'... Denk dat het muzikaal gezien toch beter werkt om écht gewoon puur met notennamen en correcte nootafstanden te werken, alhoewel je het er wel bij noemt. Aan de andere kant, als je dit met echte beginners in gedachten gemaakt hebt, dan is het wel makkelijker om met stapjes te werken denk ik.

Goed filmpje :thumbsup:
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Ik wilde het zo simpel mogelijk houden. Vandaar dus die stapjes. Ik heb ook geen intervallen benoemd behalve de tertsen.
Doe ik nog wel een keer in een ander filmpje.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Prima basis dit... :) Wat mij betreft sticky-waardig! :jaaaaa:

Komen er meer theorie-filmpjes aan? :wink: :D
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Waarschijnlijk komen er dus nog wel een paar als ik tijd over heb. Hetzelfde verhaal voor mineur dus, en iets over de kerktoonladders, akkoordengangen, en wat eenvoudige voorbeeldliedjes waarbij je akkoorden kunt inzetten. Er is al een hoop op youtube te vinden aan baslessen en ik probeer die dingen te laten zien waarvan ik vind dat ze nog ontbreken, laagdrempelig en zonder showing off want daar zijn er al genoeg van. Het boeit me wel hoe je die materie die menigeen afschrikt helder inzichtelijk kunt maken.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

goed initiatief Didi! :yes:

ik heb wel een kleine opmerking nav je filmpje: haal die elboog eens uit je zij m8y. :twisted: :wink:
probeer eens je bas in een iets grotere hoek tov je lichaam te houden, dan trek je automatisch je elboog uit je zij en bestaat je arm plots weer uit een boven- en onderarm.
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

:lol: Ik zal er op letten. Dank je.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

:oudezak: :wink:
Gebruikersavatar
matsjuw
Berichten: 1592
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:48

Bericht door matsjuw »

Mooi filmpje didi, alles wordt duidelijk uitgelegd en voorgetoond!
Dit is ook de manier waarop ik het op les gezien heb, met dezelfde oefeningen (enkel de vierklank niet)

Ik zie al uit naar de volgende filmpjes, goed bezig!
MM Stingray 4
FMC 2128 NEO
Sound City "Model T modded"
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Super, goed bezig Didi! Dit soort mogen wat mij betreft alleen maar gestimuleerd worden. Bovendien zijn de voorbeelden die je laat zien ook nog eens prima vingeroefeningen voor de techniek.

Zie je wel dat je een goede leraar bent? :)
Haico

Bericht door Haico »

Te gek, mijn huiswerk in videoformat! 8)

Didi = mijn goeroe :worship:
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5303
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Toppie :thumbsup:. Goed idee om dit op het forum te plaatsen.
Fender
Gebruikersavatar
Toon Doof
Berichten: 4551
Lid geworden op: 12 mar 2010, 17:22

Bericht door Toon Doof »

:worship: bedankt Didi!
ga ik morgen op oefenen.
we want more - zugabe - :cheer:
...for what it's worth.
Gebruikersavatar
Rockafeller
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 mei 2011, 22:23

Bericht door Rockafeller »

Heel mooi filmpje beste Didi, ik begin pas net en dit helpt me weer een hele hoop om de basis op overzichtelijke wijze in mijn hoofd te krijgen. Super! :cheer:
Beginnende bassist

Fender Squier Vintage Modified Precision Bass
Plaats reactie