Feedback op mijn spel

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Feedback op mijn spel

Bericht door Pellek »

Ik heb al heel veel gelezen en gepost, maar nog nooit iets laten horen. Daarom leek mij dat nu een geschikt moment.

Ik heb drie loopjes geschreven, bij eentje zit al gitaar en die schrijf ik nog uit, de ander heb ik vandaag gemaakt.

Ik ben benieuwd wat mensen er van vinden en of er ook eventueel iets kan worden gezegd over hoe ik speel (ik ga nog uitzoeken hoe ik video's met het ingeplugde geluid kan maken, dat komt daarna dan nog).

https://soundcloud.com/pelle-kuipers/sets/bas-loopjes
Laatst gewijzigd door Pellek op 19 jun 2011, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Timing is lekker, maar je speelt de snelle loopjes te snel..je komt wel weer steeds op de tel uit, maar het is ook belangrijk hoe je daar komt ;) En denk om je demping, je hebt erg veel bijgeluiden van de andere snaren. Maar de algehele timing is beter dan de meesten hier.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Okee dank je wel voor deze feedback. Ik merk inderdaad dat ik soms wat te snel ga. Dus dat wordt die stukjes eerst extreem langzaam spelen, gezien dat denk ik vooral komt omdat ik controle verlies als ik slomer ga (van die disco stukjes had ik al heel traag geoefend en ik merk meteen dat mijn techniek er beter van werd).

En mooi dat de timing wel goed is, dat is iets wat ik heel lang heel lastig vond, maar lang leve de metronoom zeg maar.

Hier een nieuw stukje die ik net heb opgenomen, eentje met flageoletten. Wel hier en daar foutjes, maar het is mijn eerste stukje waarbij ik flageoletten gebruik, en ik vond em wel tof genoeg om even te laten horen.

https://soundcloud.com/sorry-bunch/bass-funk-iii-flageot
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

Met die evaluatie van de timing ben ik het toch niet zo eens... ik vind het behoorlijk onrustig. Mag ik aannemen dat je dit niet met metronoom hebt opgenomen? Als ik zelf probeer mee te tikken loop je na 'n paar tellen telkens weer voor me uit.

Ik denk dat je wat meer ontspanning nodig hebt, in je hele lichaam. Ten eerste natuurlijk je handen, maar let ook op je ademhaling en op je benen/voeten (die bij de meeste mensen worden gebruikt om de pulse vast te houden). Als je nu op iedere tel met je voet tikt, probeer dat dan eens op iedere 2 en 4 (of juist 1 en 3, net wat je fijn vindt).

Wat ook kan helpen is iedere 16e noot die nu een rust is, toch te spelen, als ghostnote. Op die manier vul je het hele raster op en kun je heel duidelijk waarnemen hoeveel tijd er tussen iedere noot hoort te zitten. Dat raster moet je ook echt gaan voelen in je hoofd. Je speelt misschien alleen "pommmm, pompiddiedom", maar in je hoofd moet je "takketakketakketakketakke" voelen! ;)
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

Misschien kun je een drumlijntje mee laten lopen op de achtergrond van de tracks. Ik vind dat persoonlijk altijd fijner om naar te luisteren. Dan hoor je ook meteen hoe het qua timing zit. Het klinkt zo inderdaad een beetje gehaast maar misschien valt dat allemaal wel mee als je er en drumlijn onder hoort.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Ik heb wel met metronoom opgenomen, alleen stond deze niet heel hard (ik moet nog uitzoeken hoe je dat doet in Logic :oops: ).

En over dat gevoel dan is dat inderdaad iets waar ik aan moet werken, dat ik inderdaad mee tel en het zo wat beter aanvoel.

Ik heb net met metronoom geluisterd en dan klinkt het een stuk beter, maar soms inderdaad gehaast.

Ik zal komende week op deze drie stukken oefenen en ze dan opnieuw posten met drumtrack eronder!
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Ik zou eerder zeggen articulatie en bootlengte. Dat zijn twee verschilende dingen maar vielen mij als eerste op, met name die 16en die niet altijd even hoorbaar waren, zorg daarna even voor rust en hou een volgende noot wat langer aan. Verder klonk het aardig strak hoor.
-- It's the hat that keeps the funk --
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Okee dank je wel!

Ja die zestiende pak ik sommige dagen goed, andere dagen niet. Is maar net of het mij lukt echt lekker te ontspannen (lees: hier moet ik dus meer controle over krijgen).

Ik heb de opnames inmiddels verwijderd (moet even een eigen soundcloud aanmaken):

https://soundcloud.com/pelle-kuipers/sets/bas-loopjes
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Zelfde loopjes

Bericht door Pellek »

Gebruikersavatar
PegaBass
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 mei 2011, 20:50

Bericht door PegaBass »

Ik heb ook even geluisterd en het klinkt over het algemeen best lekker. In de stukjes dat je rechte 8ste noten speelt zit je met je timing goed op de tel. Maar wanneer je weer een groove in zet en alle noten wat sneller achter elkaar komen ga je toch weer heel erg gehaast spelen. Ook wanneer je die disco dingen gaat spelen, met die octaven in 16e, merk ik dat je voor jezelf iets te snel wilt spelen en dan hou je het niet meer helemaal goed bij met je vingers, waardoor je de volgende noot niet meer lekker pakt.

Wat WouterTron al zei.. je moet proberen die *taketaketaketake* van de puls te horen in je hoofd. Probeer ook vooral wanneer de metronoom aftikt voordat je gaat spelen even in je hoofd te 16e noten te voelen en hou dat vast tijdens het spelen.

Succes ermee :wink:
IK was hier! (maar misschien ben ik er nog steeds wel)

Pegasus
Shanna Nico

Always look on the bright side of life!
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

PegaBass schreef:Ik heb ook even geluisterd en het klinkt over het algemeen best lekker. In de stukjes dat je rechte 8ste noten speelt zit je met je timing goed op de tel.
Niet om mijn medeforummers ervan te beschuldigen dat ze bananen in hun oren hebben, maar ik moet het hier toch weer mee oneens zijn! ;) Je timing is wel consequent en dat is goed, maar je zit consequent vóór de pulse. Daar hoef je je niet voor te schamen, dat is verreweg de meest voorkomende afwijking en ik werk er zelf ook nog aan. Desalniettemin de moeite waard om je er bewust van te zijn. Als je wilt kun je in Logic eens goed inzoomen en kijken waar jouw noten op het raster vallen. Staar je daar ook weer niet blind op, want je bent geen robot en soms wil je zelfs juist dat het geheel een beetje te vroeg is, qua feel. Maar goed, in het kader van meer ontspanning kweken: probeer die pulse echt te internaliseren en er precies op te spelen. Daarvoor is oefenen op extreem lage tempo's beter dan extreem hoge.

EDIT: Vooral bij de flageoletlijn kun je heel mooi horen dat je een soort "flam" effect krijgt met jouw attack en de click. Als je goed zit moet je daar eigenlijk de metronoom niet eens meer kunnen horen.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

Okee dan ga ik dat zeker doen. Het voelde nu al wel een stuk strakker aan voor mij, maar inderdaad net iets te gehaast nog.
Gebruikersavatar
heskez
Berichten: 2068
Lid geworden op: 13 aug 2004, 09:53

Bericht door heskez »

Wat Woutertron zegt, 16en langzaam oefenen:
1-e-te-te 2-e-te-te 3-e-te-te 4-e-te-te (Spreek uit: een-uh-tuh-tuh)
Probeer ze ook eens uit te schrijven, succes!
-- It's the hat that keeps the funk --
dejohan

Bericht door dejohan »

Ik dacht dat ik ook feedback op m'n spel had, maar uiteindelijk bleek dat mijn vriendin onder mij lag te gillen.





(ok, sorry)
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Bericht door Pellek »

flauuuwww.

Nou door dat ik een theatershow op het Over het Ij festival aan het maken ben heb ik nog geen tijd gehad te oefenen. Komende zaterdag hoop ik een basgitaar mee te kunnen nemen.
Plaats reactie