Baslijn België van Het Goede Doel

Heb je iets te vragen over je techniek? Lastige muziektheorie? Wil je je kennis met het forum delen? Post het hier!
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

deevit schreef:Maar dat nummer leent zich er ook best voor om met je vingers te spelen. Bij België hoort toch echt wel die drukke slaplijn met al die octaafjes.
Ook goed te doen met je vingers, toch? Enfin, gewoon spelen hoe jou zelf het beste lijkt, natuurlijk.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

In principe kan je bijna alles wat geslapt is ook met je vingers spelen met een beetje fanatasie.
Maar, er mag weer geslapt worden! Er wordt toch al te weinig geslapt tegenwoordig naar mijn idee, dus als je eindelijk de kans krijgt en je kan het goed waarom zou je het laten?
WouterTron
Berichten: 800
Lid geworden op: 23 sep 2009, 19:14

Bericht door WouterTron »

basloze fret schreef:Er wordt toch al te weinig geslapt tegenwoordig naar mijn idee, dus als je eindelijk de kans krijgt en je kan het goed waarom zou je het laten?
Omdat 't 'm niet lukt! ;)
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Ja, heb je gelijk in, maar oefening baart kunst.
Linda misschien kun je eens proberen om de hoek van je vingers tov van de snaren iets te veranderen? Vaak zit hem dat in de stand van de onderarm.
Op zich moet je op alle 5 (of 6) snarige bassen redelijk makkelijk kunnen slappen. Het dempen bij slappen is op een 5-snarige wel lastiger. Zeker omdat veel slapnummers in E zijn moet je toch zorgen dat die lage B niet gaat meezoemen.
Gebruikersavatar
Linda5
Berichten: 3004
Lid geworden op: 17 mei 2008, 20:47

Bericht door Linda5 »

Ja, dat is ook het probleem. Die lage B zit wat in de weg. Maar....ik heb goed nieuws. Ik heb erg veel op de viersnaar geoefend en toen ik gisteren die 5 pakte lukte het sowieso veel beter. Ik blijf maar even doorzetten en kilometers maken! De vellen hangen inmiddels aan mijn vingertoppen. :D
https://www.lynnslineup.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/lynnslineup" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

kijk, dan ben je goed bezig. Volhouden en eelt kweken!
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14274
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Ik heb er heel lang last van gehad dat mijn E-snaar kletterde als ik op de A- of D-snaar kletterde. Ik heb mezelf op één of andere manier blijkbaar weten aan te leren (kwam ik gisteravond achter), dat ik de E-snaar demp met de muis van mijn slap-hand als ik een andere snaar slap. (muis, of hoe heet die verdikking onder je duim ook alweer...?)
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

"lekkernij" voor kannibalen..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14274
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

:lol:
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
AppleMies
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 dec 2007, 10:29

Bericht door AppleMies »

Als je goed naar het origineel luistert is dit volgens mij niet eens een bas (in de studio opname) maar een gesampelde (slap)bas door een Fairlight. Maar goed. Ik kan mij vergissen maar het is wel erg strak en synthie qua klank.
DEAN Q4 Bartolini TGE • Kramer XL9
Now: Tech21 SansAmp Bass Driver DeLuxe • ART PS 4x4 • TC Electronic G-sharp
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ik wil zeker niet beweren de wijsheid in pacht te hebben, maar waag te betwijfelen of HGD in die tijd (elpee is uit 1982) al van die geavanceerde en destijds nog zeer kostbare techniek gebruik maakte. Steven Wienjus was (en is nog steeds) een zeer capabel bassist met een heel eigen geluid. Luister en kijk ook eens naar de live DVD "Alsof er niets gebeurd is" (die overigens erg de moeite waard is). Overigens zit de bas in de originele versie wel erg weggestopt achter de keyboards.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Het zit voor mij een beetje in hetzelfde straatje als dit nummer dat ik vroeger nog met Hans De Booij heb gespeeld.
Dit is wel degelijk een echte bassist met voor mij een héérlijke basklank

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=SUVKSJy6tlM[/youtube]
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
wenge
Berichten: 284
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:39

Bericht door wenge »

Inderdaad, geweldige knappe baslijn...als ik me niet vergis speelde de bassist op een curlee
Remember, if it runs amuck...call the Duck
Plaats reactie